Vaccinera hunden?
Hur ofta bör man vaccinera en vuxen hund? Min hund är nu 4½år gammal, och han är vaccinerade 3 gånger fram tills han var ett år gammal, sedan en gång till när han var 2 år, Jag tog över honom ett halvår efter det.
När bör han vaccineras nästa gång?
Jag vaccinerar varje år, mestadels för att vi träffar mycket olika hundar när vi är i hundrastgårdar.
// Harley
Enligt skk, vart fjärde år.
hmm… minns faktiskt inte, var väl varje år till en viss ålder och sedan vartannat eller vart tredje år för en viss ålder.
Beror på vilken typ av vaccin också. kolla med veterinären.
"På natten är alla katter svarta"
Jag har skickat mail till två lokala veterinärer och frågat om det och deras priser, så jag bör få svar imorgon förmiddag. =)
Trippeln (den viktigaste) bör tas var 3:e till max vart 4:e år. Den ges vid 12 veckor, vid 1 år och sen bör nästa ges vid 4 år enligt mig (max 5 år enligt SKK för att få tävla). Kennelhostevaccin ges varje år om man vill vaccinera mot det.
Gav du vid 2 års ålder, så var det troligtvis enbart mot kennelhosta, så det är dags för trippeln nu tycker jag 🙂 Trippeln är alltså mot valpsjuka, parvo och HCC (ofta ingår även kennelhosta i den om man inte säger ifrån)