Inavel?
Har inte lyckats räkna ut vilken % inavel det blir på dom här 2 hundarna och undrar om någon kan hjälpa mig. En hane ska para sig med sitt halvsyskons barnbarn. Är det ok? Och hur hög % blir det?
Jag är inte så bra på att räkna ut det där, men jag brukade använda mig av ett jättebra program när jag födde upp kaniner som hette "MATS - stamtavlaprogram". Finns fortfarande att ladda ner och är väldigt enkelt att använda för att räkna ut inavelsprocenten, samt att man får en bild av stamtavlan och leden bakom sig.. Finns säkert lättare sätt att räkna ut det.. ? Men ja, ett tips. 😃
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Går väl Att räkna ut på avelsdata?
Tack för tipsen! Har tyvärr ingen tillgång till dator för tillfället och verkar inte gå att göra det i mobilen? 😁
Om jag räknat rätt blir inavelsgraden 6,25% om det är ok beror lite på ras och avelsbasen för den rasen tycker jag.
Vänta tills du har en dator och gå in via SKK och titta, även om man räknar basic så kan hundar längre bak också vara avlade nära varandra. Linjeavel ut och in, kan uppkomma flera gånger i stamtavlan. Ta hjälp av SKK, deras system är toppen.
Du kanske kan kolla med någon som har dator? :) Vill du så kan du skicka hundarnas namn till mig (om du inte vill skriva ut det här) så kan jag kolla upp det om ungefär en timme när jag är vid min dator.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Förutsatt att det gäller SKK-reggade hundar… 6,25 % (om den siffran stämmer) är visserligen ok för SKK men jag tycker att det är alldeles för högt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack för all hjälp! Har tänkt om och valt en annan hane! :)