Kissar inne
Hej! Min lille kille på 7 månader har börjat markera inomhus, vad gör man? Funkar kastrering? Han lyfter på benet mot stolsben och soffan :-(
Kastrering har fungerat för min hane som lyfte på benen på allt nytt som kom in i huset samt hos främlingar osv. Ja överallt hela tiden. Han gjorde så hela tiden, inget som växte bort, han kastrerades när han var 2-3 och han är idag 7 och skulle aldrig kissa inne.
Kastrering tar bort/dämpar hormonela problem. Alltså där hormonerna spökar. MEN de ska kombiniseras med träning. Menar INGET illa med de. Utan idag läser man om folk som kastrerar sina hundar tikar som hanar för att dom tror men hopp och lyckta att problemet ska försvinna. Men dom skiter i att träna och hela den biten. Förlåt om jag sårar dig med de jag skrev de var INTE med min mening.
Lite frågor.
När han gör detta. Är de långt mellan rundorna som han är ute? Är de ALLTID på samma ställa? Vad har du testat för att träna bort de? Säga han ifrån innan tex med att gny eller kropp signaler?
Personligen hade jag inte kastrerat för att bli av med det problemet, då det inte är garanterat att det försvinner. Det finns hanskydd att köpa samt speciellt rengöringsmedel som tar bort kisslukten på ställen där han tidigare markerat. Rasta honom även med kortare mellanrum och se över så att han inte dricker överdrivna mängder vatten.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Spraya urine off! Finns köpa i djuraffärer! Din hund börjar komma in i puberteten nu! Är han inte rumsren än? Tror inte du behöver vara orolig då han är så ung! Fortsätter problemet så prata med veterinären, men han är ju så ung och kanske inte kan hålla sig så länge än!
Tala om för hunden att det inte är okej istället, för i 95% av fallen handlar det om uppfostran (sen finns vissa - framförallt bland småhundsraser där det finns svåra individer). Lurpassa, fixa ett pinkskydd för hanar och säg ifrån.
Ta hunden på bar gärning , då gör dom inte om det va kosekvent. Gör rent med urin off, direkt .
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Tack för era inputs :-) han har ju som ni säger blivit könsmogen precis, han är en blandras mellan papillon och cavalier king charles. Har tagit honom på bar gärning en gång och sa då nej. Är inte så bra på att tillrättavisa honom ;-) han är ute regelbundet och dricker inga överdrivna mängder. UVI uteslutet hos veterinären och då rekommenderade även vet kastrera om det inte gick över. Har ju läst mycket nackdelar om kastrering så därför vill jag inte göra något förhastat.
Unga hundar brukar man få bakslag med i den åldern. Det är absolut inget som är konstigt. Man får helt enkelt börja om med träningen, men jag lovar att det inte kommer ta så lång tid innan han fattar igen 🙂
Fredrik Steen pratar om detta i nyhetsmorgon
https://www.youtube.com/watch?v=45xjAeQ2QKQ
Var bara noga med att torka upp efter och spraya med urine off elr liknande. Tycker du ska vänta med att ta beslut om kastrering, för antagligen kommer det gå över.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Jag har samma problem med min hane som är 1,5år. Han kissa på min kompis soffa igår… Jag har fu derat på å ha kisskydd å vakta honom och tillrättavisa om han lyfter på benet, då kmr ju ändå inget inomhus ^^
#9 Mammas hund gjorde likadant. Hon skämde väl ögonen ur sig när hennes 70kgs hund ställde sig och tömde hela blåsan i hennes soffa 😞Dock så hade inte hennes väninna torkat upp efter sina egna hundar när de hade pissat i soffan 🤮 Så det var antagligen därför.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Lite typiskt papillon. Säg ifrån och använd skydd.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund