Malteser?
Hej!
Då gammeltiken (golden) har gått bort så har jag börjat fundera på ny hund i framtiden. Jag har kollat lite på Malteser, men vet inte om den passar mig.
Vad jag söker:
- En ras som gillar att vara ute mycket, men som även kan ha lugna dagar.
- Inte allt för många sjukdomar.
- Pälsvård spelar mindre roll.
- Storleksmässigt lutar det åt en liten ras till mellanstor ( ung som Eurasiern)
- Jag tänkte köra agility, spårning ja det mesta haha.
- Annars så en rolig, glad kompis som vill hänga med på det mesta. Inte alltför flamsig eller reserverad.
- Ingen större arbetsnarkoman utan mer i mellanläget.
De raser jag just nu funderar på:
Papillon/phalene
Malteser
Shi-tzu
lasa-apso
Eurasier
Finsk lapphund
Chinese crested
Vill jättegärna ha lite råd om andra raser eller vad ni tror om dessa. :-P
Japansk spets skulle också passa på dina kriterier tycker jag. Finska lapphundar är härliga, själv bott med en.
#1 den får jag kolla upp, men är de inte rätt skälliga av sig? :-)
Äldre hund från hundstallet eller kanske en pincher?
#1 Nej, haft en från valp och han skällde aldrig. De ska inte skälla enligt rasstandarden. Har såklart med uppfostran att göra men behövde aldrig träna bort skällande.
Tror du skulle trivas med en pudel, storleken kan du välja själv ;)
Shih tzus är en jättehärlig ras!
Jag tycker det låter som att du vill ha en hund med mer fart i än tex Shi-tzu och lhasa-apso, malteeser skulle kunna vara ett alternativ. Kika på dessa raser också:
Cavalier king charles spaniel(dock inte den friskaste rasen)
Australisk terrier
Tibetansk terrier
Coton de tulear
Pudel(den storleken du känner för, är dock rätt flamsiga)
Chihuahua(klarar och vill mycket mer än vad folk tror)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag själv har valt shih tzu, då det är en ras som klarar allt det du skriver. En bekant till mig kör rallylydnad med sin shih tzu. Samt en annan som har lhasa kör även det och har titulerade hundar. Så ska du ha en nalle rekomenderar jag garanterat shih tzu! Lär dig mer om rasen här: http://shihtzu.se
**Med vänlig hälsing
**Linnea Berg
Tack för alla tips!! Jag har kollat in pudeln o det verkar vara en trevlig ras. Likaså cavalieren. Jag har kollat på lite blandraser också (pudelblandisar) men det är lite som att köpa grisen i säcken där känner jag… Även omplacering har legat i tankarna…en valp tar ju upp mer tid.. Hmm nu fick jag en del och fundera på haha
Bichon havanais tycker jag passar in
Min syster har en maltese blandras samt en renras och de passar nog dina önskemål men den renrasiga är tex "lat" (? Testar ?) och vägrar ibland gå längre promenader, stannar osv. Han har varit stökig och kaxig, naggar vid tillsägelse och har därmed blivit kastrerad för att lugnas (han är 6 mån). Men såklart att inte alla maltese är så här haha! Men lättlärd, busig och rolig kompis. Dock inte Ingen storlek du önskar? Han väger 5 kg och är färdig, är liksom lika liten som mammas Yorkshire terrier nästan. Men båda hennes har varit sjukdomsfria. Jag har en chinese crested/shih-tzu som också passar in i dina önskemål men min kanske inte spårning eller agility eller något form av arbete egentligen, men det kan man lära in/uppmuntra till i tidig ålder… För min är helt ointresserad i sånt haha. Dock är chinese mer reserverad och "mattekär" vad jag hört, och shih-tzu är självständig som tar egna beslut liksom. Min är kombination av båda men inte ett dugg reserverad, bara ointresserad. Inte så hundglad heller, mer reserverad där och osäker men det är nog bara just honom, inte rasen. Han kan dock gå lös överallt osv och vill alltid vara med gärna högt i famnen. Har en vän som har en Eurasier, mysig vänlig ras. Ganska lagom i allt liksom. Om man vill ha mer "hund" hade nog Eurasiern passat bra mot de andra mindre raserna du nämner! Jag gillar inte deras päls men annars hade jag absolut kunnat ha en sån :)
Jag har en Havanais och skulle också rekommendera en sådan till dig, pm:a om du har frågor kring rasen! 🙂
Ang pudelblandisar har jag en liten pudel/puff hane. Han skulle verkligen passa dina önskemål. Älskar att ut och gå långa rundor i skogen, har även fått följa med och vandra utan några problem. Ena dagen kan vara jätteaktiv, medans nästa ligger vi bara i soffan och myser, utan klagomål. Han funkar till allting men tycker lydnad är tråkigt. Agility med fart och fläkt är super! Men han tröttnar snabbt. Kan vara lite svårmotiverad om vi tränar något han egentligen inte tycker är roligt (läs: något som inte är fartigt), men ibland får han anfall och blir grymt rolig! Den lilla pudeln i han älskar att träna tricks, och han är en riktig clown. Men som alltid, vet du inte vad du får vid köp av blandras. Eller renras för den delen. Allting handlar ju om individ. Som jag skriver tidigare tror jag att du skulle stormtrivas med en pudel, eller varför inte en chinese?
Oh mera tips!! Tackar!! Haha! Jag har kollar rätt mycket på blandraser, finns ju en del på blocket. Vet inte riktigt varför eller jag har ju haft en renrasig och vill prova på något annat..:-S Eurasien har länge varit en favorit. Jag var och hälsade på en uppfödare, men det var ett tag sedan nu. Hon hade väldigt mysiga och trevliga hundar, men jag är lite orolig att de inte har det rätta "goet",lite svårmotiverade..då känns finnen bättre där…hmm svårt… Bichon havanais har jag nyligen fastnat för då en kompis till mig har en sådan. Väldigt go och glad! Pinchern är jag inte så förtjust i tyvärr. Shi-Tzun ska jag kolla lite närmare på. Ni får gärna tipsa om fler raser. :-)
Inte Cavalier… de är så sjuka. Såg en dokumentär häromkvällen som nästan fick mig att gråta. De har numera förutom hjärtproblemen också för trång skalle så hjärnan inte riktigt får rum. Det kan orsaka något som heter Syringomyelia. Ett tillstånd som hos människor beskrivs om den värsta smärta man kan uppleva. Det var fruktansvärt. Hundar som inte kunde gå ordentligt, hundar som bara låg på golvet och skrek. På SKK nämns sjukdomen men det står att "Hur vanlig sjukdomen är i Sverige är ännu okänt". Dokumentären var engelsk och där var det mycket vanligt.

#14 Eftersom du frågade om tips på fler raser så nämnder jag tysk spets, kleinspitz och mittelspitz. 🙂