Osäker hund
Hejsan. Har en colliehane på ca 2 år, han har en bra grundlydnad och allt funkar bra i vardagen. Men.. Han är ganska nervös eller osäker, vet inte riktigt vad det är och har svårt att veta hur jag ska jobba med detta. Till exempel vid hundmöten eller gånger i okända miljöer är han väldigt högljudd av sig, gnyr och gnäller. Något som egentligen inte stör eller är jobbigt så, men kanske är ett tecken på något. Har aldrig uppmuntrat detta med klappningar eller så och nu nonchalerar jag det enbart - de gånger ja mot förmodan "schysta" honom eller berört han så ökar volymen så att säga. Han är också väldigt svår att träna med då han "skäms" så otroligt lätt, han blir så nervös när han inte vet vad jag vill eller förstår hur han ska göra och slutar oftast med att han lägger sig ner på backen väldigt undergiven. Kan tillägga att jag aldrig behandlat honom illa utan såhär har han alltid varit, han knappt kunnat lära honom kommandon som "sitt" för han blir så svår att jobba med när han beter sig så nervöst och osäkert. Han funkar jätte bra vid inkallning så han har inte problem med allt, Vid lek går han upp i tokvarv och som smånaffsar i mina ben, vilket också kanske kan betyda något? Har haft hund förr men aldrig någonsin har dom haft så dåligt självkänsla, som jag antar att denna har? Är det något som kan tyda honom och vet hur jag på bästa sätt ska jobba med honom och hans självförtroende?
Vad tråkigt att han verkar så osäker av sig. Du gör rätt som ignorerar pipandet, han verkar behöva att du är helt oberörd av det som gör honom nervös. Om du vill köra lite övningar som stärker hundens självförtroende så testa Nose Work! Det är jätteroligt och hunden får lära sig att jobba utan hjälp, vilket är väldigt stärkande. Nosarbete är ju också väldigt naturligt för hunden så det brukar inte vara svårt för hunden att förstå grejen :P
Jag har träffat ett par collies som var precis så som du beskriver din.
Fick då också höra att rasen har en del problem med nervösa individer.
Har ni provat på enkla balansövningar och nosarbete för att bättra på hans självförtroende?
När du ska lära in ett nytt kommando så prova att dela ner varje delmål i ännu mindre delmål, så att det verkligen blir tydligt för honom vad du vill att han ska göra.
Hinner du se några signaler på att han är på väg upp i tokvarv när ni leker?
Avbryt innan han hinner varva upp alltför mycket.
Om det är svårt att se när det är dags att bryta så hade jag ignorerat honom när han börjar nafsas. När han har sansat sig igen kan leken fortsätta.
// Harley
Tack för svar! Har inte provat några av övningar ni föreslår så ska absolut köra på det. Ja var medveten om ryktena kring att dem kunde vara nervösa osv så det kom ju inte som en överraskning, men känner att jag behöver förslag andra hundkunninga hur ja kan stärka hans självförtroende :) Ja ang lek och signalerna så hinner jag avbryta då de märks relativt tidigt innan han "tappar det" Tack för förslagen!
Min hund kan bli vädligt frustrerad och gnällig när han inte klarar en uppgift. Så jag försöker att aldrig ge honom uppgifter som jag är osäker på om han klarar. Träna inte för länge och bryt alltid när ni är "på topp". När det gäller hund och människomöten kan jag varmt rekommendera BAT. http://grishastewart.com/bat-overview/
Jasa nej saja!

Angående att han ger upp lätt och blir osäker, klickertränar ni något? Jag tycker att det är ett väldigt bra verktyg för att skapa lite självförtroende i träningen, hunden får tänka själv och de blir ofta väldigt stolta när de löser en uppgift. Till en början skulle jag inte ha några krav på specifika beteenden/tricks utan klicka och belöna för alla aktiva beteenden, alltså allt som inte innebär att han blir passiv och ger upp. Kör korta (1-3 minuter) såna här pass i nya miljöer, ta en paus och om han tycker det är kul kan ni köra ett pass till efter en liten stund. Tanken är alltså inte att han ska lära sig en massa tricks utan att han ska bli lite mer aktiv och våga testa. Börja alltså den här "klickerleken" hemma, belöna för alla aktiva beslut han tar och testa sedan på nya platser allt efter som. Annars har jag inget mer att tillägga från tidigare inlägg. Han behöver bygga självförtroende och det kan vara allt från lättare balans och lekövningar till agility och nosarbete. Se till att han får lyckas men också att du långsamt ökar på utmaningen, är det för lätt kommer han inte kunna växa. Att han nafsar och går upp i varv vid lek kan bero på överslag/stress jag hade dock inte varit rädd för att använda mig av leken som ett verktyg i situationer som han tycker är jobbiga. Fördelen med lek, om hunden tycker att det är skoj, är ju att du kan avdramatisera vissa situationer genom att leka er igenom dem. Leken är också ett bra verktyg för att bygga självförtroendet men det är naturligtvis viktigt att det inte bidrar till en konflikt/frustration mellan er.