Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1054 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Aggresiv eller dominant

Hej min bordercollie blir ibland lite för dominant när han möter andra hundar, en gpng i hundrastgården blev flög han på en annan hund och dom stog på bakbenen och morrade och nästan högg/bet i luften efter varandra. Han skulle inte bita men han blir lixom för dominant ibland mot t.ex. Valpar. Är det ok att han visar lite vart skåpet ska stå när valpen blir för jobbig mot honom eller ska man säga till honom. Han visar bara valpen, han bits inte eller så.

Lexie82
1

Jag är ingen expert, men så länge han inte bits så tycker jag att det är okej. Hundar gör ju så, bestämmer vem som är bossen, liksom. Och risken finns ju annars att hunden "står ut" tills det blir för mycket, och då biter.

Herveaux
3

Hur gammal är din hund?

Min erfarenhet av dominanta hundar är att dom har en sån trygghet och pondus i sig själva att dom inte tar till tänderna för att visa sin ställning.
Är det ändå någon hund som har andra åsikter så brukar den mer dominanta tydligt och bestämt trycka till den uppkäftiga hunden så är det klart sen, inget utdraget tjafsande liksom.

Situationen i hundrastgården du beskriver, var det över efter det där tjafset eller var dom på varandra flera gånger?
Lekte dom före/efter eller var det mer stelt och att dom hade stenkoll på varandra?

Jag tycker det är okej att äldre hundar tillrättavisar valpar, inom rimliga gränser såklart. 🙂

// Harley

[Stockholmsbruden]
0

Han är 7 år. Nej det var mingund som drack vatten och sedan släppte den andre in sin hund, den andra hunden sprang eätt upp till min hund och ville ha vattnet, då började de "bråka"

Gollums Fru
3

Då låter det som din hund sysslade med resursförsvar. Den andra hunden var lite oartig och skulle fram och fösa bort din hund från vattnet? Jag tänker att hundar måste få kommunicera och skydda sin integritet, men blir det för spänt, och du får dåliga vibbar, bryt innan det blir bråk. Vidare kan jag hänvisa till denna artikel för att skapa sig en bredare syn av dominans: http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

Jasa nej saja!