Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 803 ggr
jojmaj0314
0

Löpet

Jag undrar en sak av ren nyfikenhet. När hundar löper , så är ju förlöpet först och då kommer det blod. Men sen vid höglöpet är hon parningsvillig och vulvan sväller och ett sekret bildas. Men hos oss människor är det ju tvärtom. Livmoderslemhinnan stöts ut när vi inte blivit befruktade. Varför är det "tvärt om" hos hund? Varför kommer blodet först?

jenmjao
0

Hahaha, Jag har ingen aning, MEN det kan vara så för att dom ska lämna sin lukt till hanarna så att hanarna får "välja själva" alltså slåss, om vem som ska paras innan det är dags, Dock tror jag inte det är såhär för alla hundar (inte min tik iaf) och jag tror inte hanar backar att para sig oavsett om det är rätt dag eller inte.

[Forest]
0

Tvärtom det är väl för vi är helt olika😎, vi har ägglossning i regel en gång per månad och hundar har det 1-3 gånger per år (vissa mer sällan andra oftare). Alla däggdjur är olika alla löper/brunstar inte så ofta medans andra nästan en gång per år. 

Jag vill bara inflika att här svullnar hundarns vulva redan i förlöpet det är 2 dagen i deras löp så är den svullen. Vid höglöpet är den inte lika svullen  utan då har den mjuktnat lite mer och efterlöpet kan dom även blöda. Klart olika på våra tre men tycker dom är ganska lika sina löp 1-3 dagar olika när dom infaller i höglöpet. 

Sen bör man veta att även hundar är olika i sina löp, här löper hundarn var 7 mån men en löper var 10 mån men själva löpen fotlöper samma mönster ;)