Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1500 ggr
Pyzen
0

kissar ner sej.. hjälp

Hej är hyffsat ny här på sajten så vet inte om jag har hamnat rätt för det här problemet men jag testar :) Jag ber verkligen på mina knän nu att nån här kanske har en idé om hur jag kan lösa mitt problem ( kanske vart med om samma?), tips/ råd. Jag är van vid att uppfostra och träna om aggressiva hundar, inte det här.. 

(hoppas ni orkar läsa, för nu skriver jag allt) 

Jag har en hane på 10 månader, (bordercollie,breton) har haft han i ca 3 månader. Första dagarna jag hade han hemma var han livrädd för alla nya människor och hundar, men de tränade vi på, och nu går det så mycket bättre med människor (kvinnor bättre än män) redan efter bara 3 månader! Men problemet jag inte kommer någonstans med är att han kissar. Han kissar när han blir rädd/ osäker, och det räcker att han ligger ner och man kanske böjer sej över han för att t.ex. nå något på bordet jämte eller liknande, så kissar han. Om han gör något dumt och jag ska tillrättavisa han (vill tillägga att jag inte tillrättarvisar på något tufft sätt, utan det är ett enkelt nej och t.ex. om han tuggar på nåt han inte får så tar jag bort det och ger han något bättre), så kissar han. Här om dagen så var han inne på toan, men min pappa såg inte det så han stängde till dörren lite och haspade den så det var en glipa på 10 cm ca (så katterna kan gå in), jag som inte visste att han var där ropade på han, då försökte han så klart komma ut till mej men han kunde inte komma igenom, då kissade han. Om jag går ifrån honom, om så i bara 2 minuter, kissar han ner hela trappan och hallen. Så i princip så kissar han för allt.. Om jag lämnar han, om jag säger till han, om man böjer sej över han.. Känns som att jag har glömt massa men ja, fråga om de är något ni undrar.. 

Saker jag har testat: 
Från början trodde jag att jag kanske inte stimulerar han tillräckligt bra, men nu märker jag att problemen blir inte bättre även om han är helt slut och han får jobba mycket varje dag. 

Jag har testat att gå ut med han mycket oftare så att han inte är kissig, då jag och min styvmamma fick en tanke om att han kanske helt enkelt har svårt att "hålla igen", men det hjälper inte. 

Jag har försökt vänja han vid att man böjer sej över han, t.ex om han ligger ner så går jag fram till han och sätter mej jämte, ger han godis, myser och har gärna någon rolig leksak med mej, och sen sakta böjer jag mej över samtidigt som jag fortsätter leka osv, men så fort han märker att jag är lite över han så pissar han.. 
( nu känns det som att detta börjar funka lite då jag ikväll böjde mej ner över han för att ge han en godnatt puss, och han kissade inte på mej! /lycklig matte/ 

Har även varit hos vet. och kollat så att allt stämmer med han, och det gör det. 

Är det någon här som varit med om samma problem? någon som har något tips på vad jag kan göra? Tack på förhand! // förvirrad hundägare.

AnneN
1

Då Velvet var valp/unghund så var hon rädd för allt och alla, nu som vuxen är hon inte rädd för något.

Det jag kan tipsa om är att tänka på ditt eget kroppsspråk och signaler, undvik att använda sådant kroppsspråk som hunden kan tolka som minsta lilla hotfullt, tex böja dig över han och försök vara lugn och positiv.

Träna sådant som förstärker hundens självförtroende och förstärker er relation, tex balansövningar, enkla spår, sökövningar, tycker han om att ha dragkamp med leksaker så låt han vinna oftare än han förlorar. Gör han något han inte får så istället för att fya/korrigera på ett sätt som för hunden ses negativt kan du avleda med något som du vill att hunden ska göra istället. Har han tagit något som han inte får ha, testa att göra det till en rolig lek att om han kommer med saker till dig så får han beröm och en ny sak (eller samma om det är något han får ha).

Ge mycket beröm ofta även för småsaker, allt som han gör rätt ger positiv feedback, det han gör fel ignoreras (så länge det inte är farligt) och avleds med något önskat beteende som beröms/belönas.

Breton har jag inte så mycket erfarenhet av så vet inte hur de är mentalt, men vet att bordercollie ofta kan vara väldigt signal och ljudkänsliga, så försök även tänka på tonläget om han reagerar med att kissa på sig om du låter arg/irriterad eller pratar högt.

Önskar dig lycka till, detta går absolut att träna bort, men kan ta tid.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Pyzen
0

Okej, ska absolut testa det här :) Har själv ingen erfarenhet av varken breton eller bordercollie, men har vänner som har/ haft bc :) 

Tack så jätte mycket för ditt svar! :)

AnneN
0

#2 Kan även hjälpa att använda Adaptil produkter som kan ha lugnande inverkan på hundar utan att behöva droga dem. http://www.adaptil.com/se/

Berätta gärna hur det går för er.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jojmaj0314
0

Valpar och unga hundar brukar kissa på sig för att underkasta sig, läs mer om "submissive urination" :) Min tik är 19 månader och kissar fortfarande på sig när hon träffar stora hundar eller människor hon tycker om. Hon kryper fram samtidigt som hon kissar, och lägger sig på rygg. Det är ett normalt beteende och behöver inte betyda att hunden är rädd. Dom gör så för att de underkasta sig en ledare eller mer dominant person/hund. Helt enkelt naturligt i flocken