Åka bil med hund
Ett litet problem har uppstått för oss när vi ska åka bil med hunden (snart hundarna ;)). Vi åker inte så mycket bil nu i dagsläget med hunden, bara om vi ska åka bort typ. Vi har en Hyundai Elantra 2006, en ganska ovanlig variant och vad jag vet efter mitt letande så finns det inte många burar/lastgaller som passar den sorten. Bilsele till hunden skulle oftast kunna funka, men när vi åker långa sträckor, till släktingar och annat finns det ingen plats kvar till hunden, och det känns lite onödigt att spendera flera hundra kronor på en bilsele som inte skulle användas så ofta. Så jag undrar om ni har någon lösning på detta? Eller om det finns någon som vet säkra burar som passar våran bil. Hunden är en Bearded Collie. Tack på förhand :D
Jag har ingen bil så jag har ingen egen erfarenhet av det här företaget, men dom nämner på sin sida att dom har bur som ska passa till Hyundai Elantra.
http://www.robusthundburar.se/
// Harley
Spontant känns det som att hund i sele tar avsevärt mindre plats än hund i bur. När jag kör längre sträckor ensam, har jag alltid hunden i sele, bredvid mig i framsätet. Om vi har mycket bagage, när vi åker 2-3 personer, så har vi också hunden i sele. Det är bara när vi har gott om plats, som hunden får åka i skuffen på vår VW Polo.
/Désirée
http://www.bitiba.se/shop/hundtillbehor/hundtransport/for_extra_stora_hundar Jag har den som är XL. I metall. Dom är bra . Stabila. Jag öppnar alltid bagageluckan om jag måste i Väg i två min. ( sommardagar) sen har jag en skylt stäng ej dörren hunden ska ha luft , rör ej hunden. 🤗
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Hänger inte med riktigt. Du skriver att det inte finns plats till hundarna om ni ska iväg. Men en hund i bälte tar ju mindre plats än en bur?
#4 Menade att det inte finns nog med säten ;) 3 barn i bak och sen mormor och mamma ifram
#5 Aha. Då är jag med :)
Funkar det att ha hunden i knäet/golvet på en bilsele? Hon är ganska liten för sin ras, men det kanske inte är lagligt att ha så?
Vet inte om det är lagligt men jag har iallafall alltid min hund i knät när vi åker bil, funkar bra iallafall- om det är en liten hund då :) Men eftersom jag antar att det är lagligt att ha hunden på sätet så tror jag det borde vara okej i knät med.
#7 Definitivt inte golvet. Det ska ju fungera som bälte.
Och knäet går inte heller. Alla bälten är väl upptagna?
Om man ska ha hunden i knät, ska den vara bältad i bältet med sele, annars är det inte lagligt. Selen skall vara av den typen som finns på min bild ovan, godkänd som säkerhetssele i bil.
/Désirée
#9 #10 tänkte att om en person sätter sig i sätet först, sen tar hunden i knäet och sätter fast bilselen i bältet som man ska göra. Alltså att selen sitter på hunden som den ska göra fast att hunden sitter på en människa? Eller det kanske inte funkar så hahaha
Men är inte alla bälten redan upptagna av er människor?
Hundens bilsele skall vara korrekt fäst i säkerhetsbältet och den som har hunden i knät skall också ha på sig bältet på korrekt vis.
/Désirée
#11. Du det är många som bara har bagageutrymmet till hund utan nånting, det finns endel spm har sina hundar i baksätet på sätet eller på golvet. Eller fram på golvet. Jag tror att det inte är många här som är så perfekta, och folk utan forumet. Endel är som mig endel gör lite olika. Jag måste ha sånt galler vi åker mkt bil och ibland åker vi långt och bilar. Men för stunden och enstaka gång skulle jag kunna ha utan hundtransport.
#14 Dom som har sina hundar lösa i bilen är hemskt oansvariga. Vid en krock skadas både hund och förmodligen människa eftersom hunden flyger.
Jag VET att det är många här som gör som man ska eftersom det är säkrast för alla. Det handlar inte om att vara perfekt utan om att ta ansvar.
Du borde verkligen sluta ha din hund lös i bilen.
Det finns företag som bygger burar speciellt anpassad till din bil.
#15, Nu får du fan ta ge dig har jag sagt att jag har hunden lös? Läs igen tack! Sluta kommentera mig på trådarna du har för mkt fördomar och du läser inte vad jag skriver. Jag menade generellt vad jag tycker har inga fördomar mot det jag har transport i bilen ! Gaaah!

#14, blir man stannad av polisen med lös hund i bil är det ganska höga böter, och väldigt olagligt. jag förutsätter att ett forum inte ger tips om olagligheter, vilket det faktiskt är att frakta en lös hund i bilen. vid en krock kan en lös hund bli fruktansvärt farlig. den blir otroligt tung när den kastas runt i bilen, den kan, om den överlever, göra fruktansvärd skada när den försöker få ordning på saker efter krocken i panik och den kan orsaka ytterligare olyckor om den slungas ut bilen och lyckas ta sig levande ut på vägen. fraktas saker i bil ska de vara ordentligt förankrade, så är det bara. alternativen är sele eller bur. kan man förankra buren, eller hunden i sele, på ett säkert sätt i bilen så den sitter på golvet, absolut!
en annan viktig sak att tänka på är om man fraktar hunden i sätet fram, koppla ur krockkudden. löser den ut sig dör hunden.
jag tror att få ser det som annat än en självklarhet att bälta barnen i bilen så de inte råkar illa ut i olycka, varför ska hunden åka lös och eventuellt skada både sig själv eller andra i bilen?
Jag brukar ibland ha min hund i knäet, hon har ett bälte som kan sättas runt mitt, det blir varken fel för mig eller hunden. Oftast sitter hon faktiskt lös i baksätet, hon får panik annars (Ja, ni får faktiskt gnälla på mig, och påstå att jag är en ansvarslös djurägare, jag bryr mig inte.)
Men, du kan ju alltid åka till någon slags butik där de säljer bilar, vet att de säljer burar på såna ställen också, så du kan ju fråga någon där om det finns något som skulle passa. Annars är väl allsafe's bilsele att föredra.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
#19 Den viktigaste anledningen till att ha hunden fastsatt på något vis i bilen är inte att hunden kan råka ut för något om den är lös, det är att man kan få den i huvudet/nacken vid en kollision eller kraftig inbromsning och skadas allvarligt eller dö. Det har ingenting med djurskydd att göra i första hand.
#17 Nu får du lugna ner dig. Vi undanber svordomar på sajten.
Jag läste det du skrev och inget annat. Och det kommenterade jag. Läs din sista mening som jag kommenterade.
Finns ingen som helst anledning att bli otrevlig.
#21, kommentera Inte mig mer, du är själv otrevlig , har du läs dina egna kommentarer och läs mellan raderna hur det kan låta? Jag är såå trött på dig och jag använder en svordom för att jag är arg för du är som du är mot mig och andra . Pratar inte, diskuterar inte mer inte med andra som har ngt och säga. Menar generellt vad andra kan göra med sina hundar i en bil jag har hundtransport. Va är det inte ni förstår?
#22 Nu har du gått över gränsen. Tyck precis vad du vill om mig och mina åsikter. Men håll det för dig själv eller skicka pm om det. Det är absolut inte ok att gå på person på det viset här inne.
Nu är det nog om det här. Låt tråden återgå till ämnet. Har du mer du behöver säga om mig så vänligen skicka ett pm. Fler OT inlägg kommer raderas.
Du förstår fortfarande inte, jag ar säkerhetsåtergärder med bälte med mjukt underlag, med metall galler med kamera så jag ser hunden hela tiden. Kom inte till mig och säg att jag har hunden lös.
#24 Du kanske menade det. Men du skrev "Men för stunden och enstaka gång skulle jag kunna ha utan hundtransport." Så du sa det själv.
Men underbart att du inte har hunden lös och tar ansvar.
Åtminstone våra bildelar (allsafe) fungerar så att man skruvar fast fästet på hundbältet runt själva bältesdelen. Jag hör hur dåligt jag förklarar, men i alla fall så kan man sitta en hund och en människa på samma bälte. Vi har precis åkt bil 4,5 timmar med två medelstora hundar och två människor i baksätet, det funkar även om det blir lite trångt.
// Nadja
#2 precis som någon annan nämnde så har du väl stängt av krockkuddar fram när du har vovven där?? Stackars vovven har ingen chans alls att överleva om de aktiveras! #0 Jag köpte en krocktestad väska till min vovve på 2kg från sleepypod, men den är ju så klart för liten för din vovve! Finns dock selar från dem också, men kanske bara i usa… jag kikade länge och noga på olika alternativ och se till å satsa på något krocktestat! Jag har sett på många krocktester på youtube och de är läskigt hur dåligt många hundburar och selar funkar… Allsafe selen hade jag nog köpt om den fanns i tillräckligt liten storlek för min vovve. Sen finns de ju riktigt dyra hundburar som trycks ihop vid kollision och ökar överlevnadschanserna för vovven avsevärt! Variocage heter de. Men de ligger runt 5000kr… Fattig student här så de gick bort för mig ;) Vet att många säkert kommer tolka detta fel osv, men men. Om du vill satsa på att främst rädda människor och spara ett par tusenlappar så köp sele. Vill du öka chanserna även för djuret OCH människorna så kör på en krocktestad bur, och då rekommenderar jag variocage. Ingen billig bur, de går antingen sönder och "spottar" ut vovven eller så fälls de ihop som värsta fällan och dödar hunden. Anledningen till detta är för att djuret slungas runt så mkt i sele… I en bur som har rätt stprlek så är de mindre utrymme hunden kastas runt på! Dvs lindrigare skador om du har tur Låångt svar sorry!
#27 Självklart är krockkudden avstängd, när hunden sitter där. För mig är det lika självklart vare sig jag har barn eller hund i framsätet.
/Désirée