Valppris, vad ingår
Hej, mamma frågade mig hör förra veckan varför man skulle betala så mycket för en hund när jag sa att en hund av rasen Kelpie ligger på ca 12.000,- Jag vet ju typ varför det kostar så mycket men hade svårt att förklara det och började fundera då jag egentligen inte tror jag vet allt uppfödare lägger i under en valpis frambringande. Så både för att förstå uppfödare bättre samt för att kunne ge min mamma ett bättresvar undrade jag egentligen vad som "ingår" i priset, alltså vad har uppfödaren gjort för att en hund kostar såpass. Samt tycker jag det är viktigt att folk inser att det inte är gratis att föda upp valpar och att dom har sina prisar av en orsak :3 Jag tänker lite så; Tiken - hälsokollar, vacc, extra mat under dräktigheten, evt tävlingar, utställningar. Valpar - reggas i skk, vaccinationer, hälsointyg och hälsokollar, foder. Då typ tiden dom lägger på det och för att tjäna en liten slant, men vad mera? Är det mera? :D
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Förutom det du har radat upp så är det ju små summor som snabbt växer, man ska tex ta sig till/från träningar, tävlingar, vet.besök osv. Bensin är inte billigt.
Vissa meriterar sina djur utomlands, där blir det en del pengar att lägga ut.
Likaså blir det ju en slant med alla avgifter för kurser, tävlingar, utställningar.
Försäkringar som tickar på.
Ev. resor för parningar.
Ev. importer av avelsmaterial är inte gratis.
Hittade det här på SKK:s sida: Uppfödning - vad kostar det?
http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/uppfodning-vad-kostar-det/
// Harley
Åhh! Tack! Benzin/resor hade jag inte alls tänkt på! :D
Instagram
Vi diskuterade det nu när en kompis precis köpt sin nya valp på 13 000.
Vi kom fram till ungefär det du skriver som kostar. Äger man inte hanen själv kan även kostnad för parning tillkomma (och avgift per valp som föds), resa för hanen osv.
Hittade en lite rolig uträkning som någon hade gjort på en labrador-kull på 8 valpar. Från 2010 dock och gäller specifikt bara den kullen, men det är något att gå på litegrann i alla fall, sen blir ju hanens kostnader annorlunda om man äger den själv osv. Sen vet jag inte om vet kostnaderna är detsamma i dag 6 år senare och beroende på vart man bor. Drygt 36 000 kr kostade den kullen i alla fall. http://ulvus.bloggplatsen.se/2010/01/04/2363532-vad-kostar-valpen/
Utöver det som nämnts (har inte kollat länkarna): Vissa uppfödare går även utbildningar m.m. för att kunna bli så bra uppfödare som möjligt, det kan omöjligt vara gratis. Utrustning till valparna (leksaker, kanske bättre staket till eventuell tomt mm). Vissa valpar lyckas ha sönder en hel del i hemmet som behöver lagas. Fika, telefonsamtal mm till valpköpare som vill ha kontakt eller komma för att fika och titta på valpar. Sedan betalar jag själv gärna en liten extra peng för att kunna kontrollera hundarnas bakgrund, kunna kolla hur hälsoläget ser ut hos släktingar framförallt. Genetik är inte så enkelt som att du tar en hund som ser frisk ut och parar den med en annan som ser frisk ut, så blir valparna friska. Många sjukdomar mm har komplicerad nedärvning eller går inte att se med blotta ögat. Att kunna kolla upp sådant för att öka chanserna att få en frisk hund, det är sådant jag utan tvekan betalar extra för oavsett vad jag ska ha hunden till.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Förlorad arbetsinkomst. Det är nog få uppfödare som lever på sin uppfödning utan de har ett dagjobb också. Många kombinarar nog med typ eget hundtrim och drar ner på verksamheten när det är valpdags. Andra får väl helt enkelt ta ut ledighet.
#5 Ja, va oxå så jag tänkte när jag skrev "Då typ tiden dom lägger på det" men var inte speciellt specefik, bra du specifierade det! 👍
Instagram
😎😛
Det händer också att tiken eller valparna blir sjuka. Ett kejsarsnitt är inte billigt även försäkring. Oftast är det så om du går + en kull går du - en annan.