Möta uppfödare
Haha vet inte hur många sånna här inlägget jag har gjort, har lite paranoia:p Jag undrade egentligen mest vaf man pratar om med uppfödaren när man väl e där, hur mycket förväntar dom liksom man kan? Jag har ett ur uselt minne och mpste skriva ner mycket för att komma ihåg :p men det är ju väldigt mycket att skriva ner varenda hund i släkten till föräldrardjuren man kanske ska ha valp ifrån, såklart att jag kommer ihåg lite saker och typ översiktligt men börjar man komma in på detaljer är jag oftast helblank och behöver mina anteckningar. Så vaf brukar ni prata om med uppfödaren? Jag ska IOFS till Danmark och vissa hundar i släkten går inte att kolla på på den svenska hunddatabasen då dom antingen inte är reggade i sverigr eller inte har gått MH. Dom ska jag såklart fråga in till då jag inte vet något om dom hundarna. Ska kanske sägas att det är rasen A-Kelpie
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Det är ju inget prov :) . Alla måste ju får vara nybörjare. Jag kunde inget om individer inom kelpie utan valde utifrån att mamman var snygg, liknade min lapska vallhund och att uppfödaren är välkänd och enligt mig duktig uppfödare. Bra genomtänkt va ;) ?
Jag brukar låta uppfödaren prata. Jag frågar mycket om hunden, hur är den i vardagen, i träning och hur är kamplusten. Kanske kan man få se den tränas? Samma med hanen, men det sista kan ju vara lite svårare. Frågar även om mentala biten, frågar om MH så man får reda på mer än bara siffrorna. Kanske finns det film? Jag vill även veta brister i hanen och tiken, så det frågar jag också om.
Vad förväntar hon få ut av just denna kombinationen?
Kommer tyvärr värken möta tik eller hanen denna omgången då båda är på foder. Lägger ut en bild smått på mina anteckningar, är nog svårt att läsa dock :p
Instagram

jag säger som Tokryck, det är inget prov på hur bra man kan memorera hundar i släkten. se det som ett tillfälle att faktiskt få ställa de frågor du faktiskt är genuint intresserad av att veta. har du inga frågor, se det som ett tillfälle att träffa uppfödaren och dennes hundar och känna på personkemin. även om du köper en hund blir man ofta involverad längre i uppfödningen och då är det kalas att känna att man funkar med uppfödaren och att man kan ställa frågor och få hjälp om man behöver det.
tänk också på att det inte är antalet frågor som gör dig mer eller mindre intressant för uppfödaren. hellre få frågor som faktiskt är relevanta och som det märks att du faktiskt vill veta, än massor av frågor som spottas ut bara för att fråga saker. engagemang är inte kvantitet utan kvalitet :)
jag tror mest att jag och min hunds uppfödare diskuterade allmänt kring våra uppfattningar om hundägande, om sjukdomar, om halvsyskon till min tjejs eventuella problem, om hennes uppfattning om hanhunden och liknande. i alla de fall jag pratat med uppfödare har det snarare handlat om att sitta ner och prata allmänt om ens tankar och funderingar kring hundägande, kring valet av ras och liknande.
Varför ska du träffa uppfödaren?
Och jag vet det inte är ett prov, men eftersom det är min första (möjliga) hund och första seriösa möte med uppfödare. är det något jag har drömt om så mycket kan jag inte låta bli att bli taggad och nervös :3 jag försöker främst att få svar på så många frågor så möjligt då det är så jobbigt att ta mig dit, speciellt nu när jag ska flytta till Sverige :s
Instagram
#4 för att jag hoppas på valp från hennes planerade kull :D
Instagram
Men tack så mycket, det är bara jag som ofta taggar upp mig och blir super nervös, det är bara så jag är. Så det är jätteskönt att ha folk som er! Vet inte vad jag skulle göra utan hundar.ifokus :p :D
Instagram
#6 Ja, men vad är ditt syfte med att åka dit?
#8 vad menar du? Såklart för att möta uppfödaren i person, möta kullsyrran till den tiken som ska paras, ställa frågor, få en idé till vem hon är och vad hon avlar med för mål, utöver allt det som redan står på hemsidan. Vi har haft svårt att hitta en datum dom passar oss båda och hon säljer i övrigt inte valpar till folk hon inte har mött förut. Jag hoppas jag senare, kanske när tiken är dräktig eller har valpat att kunna möta tiken då. Annars planerar jag ju att försöka kontakta personen som äger hunden, både ägare till tiken och hanen, och se om det är möjligt att mötas, eller IAF kunna skriva lite med dom :)
Instagram
#8 man kan ju lätt ge en annan bild över mail/telefon/facebook/etc än vad man verkligen är, så jag tycker det är viktigt att möta personen som ska vara ditt stöd under hela valpen/hundens liv och uppväxt :D
Instagram
#9 Jag menar att det kommer vara lättare för dig att veta vad du vill prata om och vilka frågor du ska ställa om du vet syftet med varför du åker dit. Just nu verkar det som att det är huuuur stort och rörigt som helst för dig, men om du kan besvara frågan "varför åker jag dit, vad är syftet?" så kommer du få en klarare bild av vad du vill att det ska handla om.
#11 jaha, Jamen det är som jag skrev i #9 för att skapa en bild om uppfödaren, hundarna och få svar på mina frågor - det som jag då försöker få ut av frågorna är ju att lära känna hundarna som ska paras så bra som möjligt, hur dom är hälsomässigt, med andra hundar, i överlag, etc skapa en bild som sagt. Samt skapa ett förtroende mellan jag och uppfödare och verkligen höra vad hennes mål med uppfödningen och exakt denna kullen är :)
Instagram
Se bara till att du får träffa föräldrarna också. Och det är som sagt inget prov. Att kunna namnen på hundarna bakåt i leden är inte viktigt inför mötet.
Kommer inte träffa föräldrardjuren denna omgången, tyvärr. Men dka frpga om jag ev kan få deras kontaktinformation så jag kan möta dom själv, vet inte med tiken men hanen borde gå då jag tror han bor i Köpenhamn. Tik kan jag ju möta när uppfödaren har den under dräktigheten eller när valparna är födda :)
Instagram
Så klart du vet att det inte är ett prov 😃. Jag förstår helt att du är nervös, det var jag med första gången jag träffade uppfödaren till Sting. Jag var i samma sits som dig då.
Så klart är det en fördel att träffa båda föräldradjuren men det är inte alltid det är möjligt. Viktigast tycker jag, om du måste välja är tiken. Men att höra sig för om man kan träffa båda är ju så klart jättebra. Jag vet ju också att du planerar att höra dig för om hundarna och sånt är bra!
#15 Ja verkligen :D Om jag har tur kan jag ju åka på visit igen, men då ska jag försöka fråga om det kanske är möjligt att möta tiken på ngt sätt. Vilket nog blir svårt eftersom vi då måste hitta tid i tre olika jobbscheman 🤔
Men annars blir det nog under tiden uppfödaren har tiken hemma, under dräkt och/eller valptiden 😊
Instagram
#16 Personligen hade jag velat träffa honan innan dräktighet. För då är hon "sig själv". Sen är det ju inte alla som ändras under dräktighet, men en del gör.
Du borde kunna träffa tiken utan att uppfödaren är med så då blir det bara 2 scheman ;)
#17 Ja, men det inte säkert det är möjligt att möta innan dräktigheten, då är det ju iaf bättre att möta då än inte alls förran man hämtar valpis ;)
Det jag ska oxå försöka göra, ska som sagt se om jag kan få hennes kontaktinfo på söndag ^^
Instagram
#18 Självklart :)
Men varför är det svårt? Bor ni långt ifrån varandra? Sorry om du redan skrivit det
Har glömt vad det var för ras du skulle ha, men särskilt om det är en på minsta sätt krävande eller "speciell" ras så skulle jag också berätta mycket om mig själv, hur jag lever och hur jag tänkt mig livet med hunden för att ge uppfödaren en chans att bedöma om det är en bra match. Bättre att få höra på ett tidigt stadium att det kan bli problem än att det kommer som en blixt från klar himmel. Tror uppfödare också uppskattar detta.
Enligt min erfarenhet brukar sådant också leda till massor med bra tips och att man får saker klarlagda som man kanske missuppfattat när man läst på själv. Jag hade t.ex. förstorat upp detta med aktivering. Insåg inte hur mycket som kan ses som aktivering för hunden och oroade mig för att inte klara av det. Fick från flera uppfödare höra massor med saker som är plättlätt för mig, som att säga ingår i mitt liv redan, som är stimulerande och mentalt uttröttande för hunden p.g.a. att jag berättade hur jag lever nu som hundlös. Förändrade helt min syn på den biten.
Över huvud taget tror jag det är bra att man som oerfaren hundägare eller oerfaren av just den rasen eller den typen av hund inte är rädd för att visa att man är just det och att man gärna lyssnar på vad experten man har framför sig tycker om hur man skulle passa ihop med en sån hund. Det har ivf givit mig en otrolig massa tips, råd och bra information öht. Plus att jag fått veta att jag i deras ögon är mycket lämpligare än jag trodde, sånt är ju kul! Så var inte rädd för att tala om vilka bitar i hundäganden du oroar dig för eller vad du känner dig osäker på!
Du ska se det som ett jättebra tillfälle att få information och hjälp, inte som ett prov. 
#20 Det bör man göra oavsett ras. Berätta varför man valt just den rasen, vad man har att erbjuda en hund, vilken eventuell erfarenhet man har mm. Det brukar man i och för sig redan ha berättat i första mejlet man skickar.
Så klart. Jag sa ju särskilt om det är en krävande ras, inte enbart om det är det.
Det är skillnad på vad man får fram i ett mail eller första telefonsamtal och att kunna gå in mer i detalj när man sitter där i lugn och ro och samtalar öga mot öga. Tycker jag.
#19 tja, det är inte långt i sig, men med to ta det ett tag, nu flyttar jag även till sverige vilket gör det ännu länge. Om jag hade haft körkort hade det vart en annan sak, fortfarande lite långt men inget som jag inte skulle kunna göra.
Från vart jag bor nu, köpenhamn - typ 5 timmar i tåg och 3,5 timmar i bil
Från vart jag kommer bo i Sverige - Typ 12 timmar i tåg och 6 timmar i bil
Detta är enligt google maps 😕
#20 står i mitt inlägg att rasen är A-Kelpie 😎
Men tack för tipsen! Ska försöka inte glömma! 😊
Instagram
Ha ha! Brukar missa sånt som står före sig eller avslutningsfrasen i mail också. 😘😃
Sen tycker jag mycket kommer naturligt när man har en bra personkemi :)
Andas och ta det lugnt så blir det bra :)
-