Valp- och "vanligt" foder
Vad är skillnaden egentligen? Hör några säga att man visst kan ge vanligt foder till valp medan andra säger man inte kan.. Inom BARF får ju valp och vuxen ju det samma?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag är inte lika kunnig inom hund som katt men där lärde jag mig att det är mycket mer näring i kattungematen, torrfoder är ju inte något att hurra över och de drar väl in på de nyttiga till de vuxna som klarar det.
Jag TROR att det är något sånt :)
Säger som ovan, valpar är i behov av mer näring eftersom att de växer, lika kalciumhalten bör vara högre hos valpar eftersom att de b.la ömsar tänder, vilket ger ett högre behov att få i sig kalcium.
Valpfoder är säkrast att ge och speciellt till storvuxna raser. Risken är att de får i sig för mycket kalcium av ett vuxenfoder, eftersom de måste äta mer av fodret för att få i sig näringen. Valpfoder har kalcium och fosforhalt anpassat för valpar. För att skelettutvecklingen ska ske normalt får man inte ge för hög dos av kalcium och heller inte utfodra valpen med för mycket mat så att den växer för fort. Valpen ska hållas slank. Vuxna hundar kan göra sig av med ett överskott av kalcium. Det kan inte valpar.
#2 Det är viktigt att valpar får rätt dos kalcium, så att ben och leder växer rätt. För mycket kalcium ökar risken för skelettsjukdomar. Förhållandet kalcium/fosfor är också viktigt för valpar.
Valpfoder -ska- (gör det inte alltid) innehålla mer protein = mer byggstenar för en växande valp medan vuxna inte behöver lika mycket protein då de inte behöver växa på samma sätt
Jag barfar och det är absolut skillnad på vad min unghund får nu när hon är 1år jämfört med när hon var pluttvalp. Dels äter hon mindre mängd mat nu, men framförallt så märker jag att hon inte har lika stort behov av kalcium nu som förut, så nej, det är absolut inte så att barfande hundar får samma mat när de är valpar som när de är vuxna :) (eller ja, vissa ger säkert så, jag tvivlar dock på att det är optimalt)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Det kan innebära direkt livsfara att ge en valp samma BARF som en vuxen.
En valp har helt andra näringsbehov då dom växer.
Visst du ger väl samma ingredienser till både valpar och vuxna, rått kött av minst 3 olika djur, råa ben, inälvor, kanske nån grönsak och lite ägg men du måste se till att valen får i sig mer protein och mer kalcium tex
minavitas.wix.com/kennel
Då ursäktar jag, när jag var inne på att barfa min hund fick jag många åsikter om att det är helt löjligt att ge valp annorlunda mat än en vuxen, portioner visste jag skulle dock. Men det är bra att veta det inte är så även om jag hsr gett upp barf drömmarna än så länge c:
Instagram
då kanske jag kan flika in lite… jag hörde nyligen att färskfoder för valp och vuxen innehåller lika mycket, bara att man ska ge mer till valpen så det på så sätt ger mer näringsämnen?
jag ger mush till min valp, och enligt deras hemsida ska han ha ca 20 bullar om dagen, om jag minns rätt siffra nu. men min valp orkar knappt äta hälften av det ju 🤔 även om jag delar upp det ännu fler gånger om dagen så orkar han inte äta mer än 3 bullar, 4 gånger om dagen.
ska jag tillsätta något istället då? typ lägga i något ägg eller nåt som ökar näringen men som inte ökar mängden särskilt mycket..?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#8 Visst har du en sheltie?
När min fick mushbollar som valp skulle han ha 6 st om dagen. Så 20 stycken låter helt galet mycket. Att tillägga är att min sheltie är väldigt liten 🙂
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Ja.. en valp ska la ha typ 5% av sin vikt om jag inte minns fel? 20 känns som extremt mycket? :0
Instagram
#9 ja, jag använde den där 'räknaren' som dom har på sin sida, och så skulle man skriva in ca vuxen vikt, så jag tog 8 kg och då fick jag det till 20! 😮
#8 Vom och Hundemat som jag ger mina har ett speciellt valpfoder. Skulle aldrig ge en valp ett färskfoder som inte är anpassat till valpar
minavitas.wix.com/kennel
#12 jo, mush har ett valpfoder, som jag använder, men någon berättade för mig att det är samma näringsinnehåll osv som vanliga, bara att dom skriver 'valpfoder' för att folk ska veta vad dom ska ha. fast att det skulle vara extra mycket av maten istället så att det på så sätt blir mer näring o.O
ja.. det verkar skitkonstigt. kanske personen som sa det som var konstig.. men räknaren på mush sa ju också att det skulle vara 20 om dagen D: men men, då behöver jag inte oroa mig för att jag ger för lite iaf! 🥵
Men nu blir jag jätteförvirrad. Ska valpar ha mer eller mindre kalk i förhållande till protein jämfört med vuxna hundar? Eller ska de ha samma fördelning, bara mer mat per kg hund så att säga?
#14 Enligt AAFCO senaste näringsnorm ska valpar ha minst 22,5 % protein medan vuxna hundar ska ha minst 18 % protein. Man kan ge mer och oftast innehåller hundfoder mer.
Hög halt protein skadar inte skelettet som man trodde förut. Det som inte används som byggstenar i kroppen används som energi. Man ska förstås inte ge för mycket av något av de energigivande näringsämnena, så att valpen blir fet. För mycket energi kan göra att valpen växer för fort.
Kalcium ska valpar ha minst 1,2 % medan vuxna hundar ska ha minst 0,5% kalcium. Max för valpar är 1,8 % kalcium. Man kan ge mer till vuxna hundar eftersom de kan göra sig av med överskottet. Man ska inte ge mer till valpar eftersom de suger åt sig kalcium som en svamp med risk för skelett- och ledsjukdomar.
Alltså svaret på din fråga är att valpar har ett högre minimibehov av kalcium, men för hög dos är farligt. Vuxna behöver mindre mängd, men det är inte farligt om hundfodret innehåller mer. Man ska inte ge tillsott till ett helfoder om det inte är absolut särskilda skäl och med råd av veterinär.
Se sid 4 i länken:
#14 Hundar/valpar som äter Barf har inga tillväxtproblem. De äter mellan 30-40 % köttben om dagen. Allt beror på vad för kalcium som används. Naturligt kalcium som ben/benmjöl/kalciumcarbonat försvinner ut om det inte behövs. Man ska ge vad kroppen behöver för att komma i balans. Det finns rekommendationer 1 gram ben per kg kroppsvikt och dag. 30 kg hund 30 gram ben/ ca 6,5 g kalcium per dag. Och valpar kan kräva 2 till 3 dubbel giva ibland mer i sina växtperioder. Så ja valpar kan absolut behöva mer kalcium under växtperioden vilket inte är någon fara att ge utan bara bra! Så för att slå hål på myten en gång för alla, rätt kalcium går inte att överdosera, valpar är i mer behov av kalcium än vuxna hundar. Kalcium är nödvändigt när valpen växer och valpar precis som vuxna hundar kan göra sig av med kalcium överskott som endast resulterar i en hård och smulig avföring.
#16 Det äringen myt. Det finns massor av forskningsrapporter som visar att för hög dos kalcium ger ökad risk för led/skelettskador om anlaget finns hos hunden.
När en växande valp bygger sitt skelett blir det bäst resultat om benomvandlingen sker av både valpens befintliga kalcium i kroppen och av nytt kalcium från fodret. Om valpen får för mycket kalcium i fodret använder inte kroppen det befintliga kalciumet och kvaliteten på skelettet blir sämre.
Det här är viktigast för medelstora/stora hundraser och när det finns skelettsjukdomar i rasen.
Att ge kalcium av benmjöl är skadligt av flera skäl. Benmjöl görs av äldre djur som har samlat på sig höga doser av bly och andra giftiga tungmetaller.
Lite om skadligt höga doser av kalcium (kalcium carbonate) och skelettsjukdomar:
Canine Hip Dysplasia: A Symposium Held at Western Veterinary Conference, February 1995.
Skeletal Diseases of the Growing Dog:
Nutritional Influences and the Role of Diet
Daniel C. Richardson
DVM Diplomate, American College of Veterinary Surgeons
Director, Advanced Research Hill's Pet Nutrition, Inc., Topeka, Kansas
…"Young, giant-breed dogs fed a diet containing 3.3% calcium (dry matter basis) and 0.9% or 3% phosphorus have significantly increased incidence of developmental bone disease. These dogs seem to be unable to protect themselves against the negative effects of chronic excess levels of calcium.(26) Calcium levels for a growth diet should be between 1% and 1.6% (dry matter basis)."…
Feeding treats containing calcium or providing calcium supplements further increases daily calcium intake. If the same 13- week-old, 20 kg Great Dane puppy were given two level teaspoons of a typical calcium supplement (calcium carbonate) in addition to the growth diet, it would more than double its daily calcium intake. This level is well beyond that shown to increase the risk for developmental bone disease.(11)
"The growth phase of 3 to 8 months and possibly the phase prior to weaning are integral to ultimate skeletal integrity. The giant breeds may be limited in their ability to cope with excesses of minerals such as calcium, and the results are abnormal bone remodeling and skeletal disorders"
Ovanstående är från:
Här en bra artikel om utfodring av valpar skriven av Dr Karen Becker:
Lite ur den:
"In one study, Great Dane puppies that were free-fed a diet high in energy and minerals, or a diet high in calcium, developed osteochondrosis with clearly visible symptoms.
Studies have also shown that large breed puppies fed diets with high calcium content or high calcium and phosphorus content also acquired developmental orthopedic disease.
This is because puppies aren't able to control or limit absorption of dietary calcium and certain other minerals. Absorption occurs through the intestines, and the higher the calcium and mineral content of the diet, the greater the level of absorption and assimilation into developing bone structure. This can disturb the natural process of bone growth and result in lesions in the skeleton and joints."
http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2013/05/31/large-dog-feeding-mistakes.aspx
#17 18 Aja du är duktig på att lägga upp massa skrämselpropaganda, sådant som du setat och letat upp på google. Du får förstås tro på vad du vill. Jag är glad jag gått en annan väg. Väldigt märkligt att du kommenterar alla mina inlägg med att allt ska vara precis tvärt emot det jag skriver bara för att det är jag, är så genomskinligt. Finns trådar där du inte skrivit en enda kommentar förens jag skrivit nånting, då börjas det med långa utlägg, tröttsamt är bara förnamnet…
#19 Har inte koll på vem jag kommenterat. Jag kommenterar om jag tycker någon skrivit något som inte stämmer eller om jag vill tillägga något. Har du flera konton/bytt namn flera gånger? I så fall kan jag ha svarat dig flera gånger. Du blev medlem ganska nyligen, ser jag, så jag har inte hunnit svara dig så mycket på det här namnet.
Googla på: calcium dog ocd så får du massor av vetenskapliga artiklar om kalciums betydelse för att utveckla ocd ( osteochondros)