Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2350 ggr
Frida B
0

Deprimerad hund

Jag börjar bli ganska säker på att Nimbus är deprimerad. Allt började när hans matte skaffade barn. Enligt hemma ligger han bara hemma och vill ut hela tiden, när barnet skriker gömmer han sig, vägrar vara nära barnet… Detta är väl pågått i ca 2 månader. Nu har jag fått hem honom för att han ska stanna i sommar eventuellt längre, han har varit här i några dagar. Har dock känt honom i 3 år och vi tävlar och håller på, så jag är känd för honom. Men han är inte sig själv. Han ligger mest inne och ser ledsen ut, leker ibland med valpen men går mest och lägger sig, hälsar knappt när man kommer hem, öronen bakåt hela tiden… Han har börjat äta varje måltid nu (gjorde han inte förut) vilket är bra. Igår tig jag honom till BK flr lite agility vilkethan tyckte om och bjöd själv in till lek. Men han är fortfarande väldigt disträ. Till och med min ovana mamma märker detta. Vad finns att göra?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kallaterrier
4

Det KAN ju ha med det nya barnet att göra, men det är ju inte säkert. Ibland drar vi lätt slutsatser som vi inte har fog för, vi människor gillar att hitta samband i vår tillvaro. Jag undrar om han är kollad hos veterinär, om inget annat för att utesluta att det är något fysiskt fel. är han fullt frisk hade jag bara betett mig som vanligt runt hunden, gjort vanliga saker och inte fokuserat på att han är annorlunda för det är så lätt att det blir en självuppfyllande profetia. Man tittar extra på hunden, iakttar den och är orolig och hunden känner av att det är något fel och beter sig därefter.

thenewbreed
1

Jag skulle definitivt kolla hos veterinären. 

Känner själv en hund som inte velat leka och göra roliga saker i flera år. Men alla trodde bara att han var en sådan hund. Men det visade sig att han hade problem med nästan alla tänder så när de åtgärdade problemet så blev han en helt annan hund. Nu älskar han att leka och hämta pinnar osv. Förut låg han bara och kollade på och ville inte delta.

Medarbetare på bildredigering! :)

Frida B
0

Han är kollad.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Zadeira
0

Hur länge har han varit hos dig? En hund som inte trivs hemma och mår dåligt med tex en baby i familjen kan ju behöva omställningstid. Vissa vänder direkt och blir piggare och gladare på en dag medan andra tar lång tid på sig att hitta tillbaka till den de var innan.

Nu har du också valp (tolkar jag det som) och även om det inte är samma som babyn så är det också en liten som kan göra att han behöver längre tid på sig för att piggna till och finna sin nya plats.

Frida B
0

Alltså denna gången har han varit här några dagar. Men som sagt, har haft honom i princip varannan helg de senaste 3 åren.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kallaterrier
0

#3 Då hade jag bara fortsatt som vanligt, försökt låtit bli att iaktta honom för mycket så man inte skapar en oro hos hunden genom att föra över sin egen. Kanske läge att göra lite utflykter till nya ställen för att ge lite nya intryck och impulser.

Jag gissar att hans vardag ser annorlunda ut i och med nytillskottet i familjen och det är kanske inte så konstigt att han reagerar på det.

Lona
0

Hur noga är han kollad? Jag tänker på till exempel hypotyreos (sköldkörteln), fästingburna sjukdomar, mun-hals-mage, prostata och urinvägar samt smärta i rörelseapparaten (kan ibland vara svårt för en vanlig veterinär att upptäcka, där litar jag i många fall mer på en fysioterapeut). Vad är det för ras och ålder? Några tidigare kända sjukdomar eller skador? Det är klart att det kan vara stressande med en ny bebis i familjen, testa att ha honom ett tag och se vad som händer? Även om du inte skall gå och glo på honom så för gärna dagbok; hur äter/dricker/kissar/bajsar han? När är han pigg och alert och när är han dämpad? Vad har ni gjort för aktivitet och så vidare. Det kan göra det lättare att hitta en röd tråd vid "felsökning", vare sig det beror på ett fysiskt fel/sjukdom eller på "miljörelaterad deppighet".

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kallaterrier
0

#7 Smart det där med dagboken, inte alls ett dumt råd! :)

Tillägg! Inte för att du brukar ge dumma råd, det var inte alls så jag menade!!!

Lona
0

#8, Hehe, vi brukar väl snarare posta "Åh, vilket bra inlägg" till varandra, åtminstone på Vovve :-D !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kallaterrier
0

#10 He, blev lite nervös bara, vi lever  ju i lättkränkthetens tid :) Bäst att förebygga!