Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1225 ggr
missyoongi
0

Mamman känns inte rätt

Hej! Vi har börjat fundera på valpköp sen ett tag tillbaka, och planerna på valp är ganska så "spikade". Men nu till "problemet". Vi hälsade på hos uppfödaren när de hade sin tidigare kull, mest för att se hur rasen var mm. Den kullens mamma var jättetrevlig och social, sen var även dens syster och mormor där som även dem var trevliga. Men tiken som nu ska få kullen (i sensommaren) var inte lika social och låg mest på avstånd och kollade på oss. Hon kom bara fram och hälsade på oss någon enstaka gång. Det är ju en bra uppfödare, med mycket nöjda köpare mm, så tänker ju att hon inte skulle avla på en hund som hon inte tycker ger bra "resultat". Vet inte hur jag ska göra nu. Allting kändes så himla bra, med uppfödaren och rasen. Tycker ni att jag borde vänta på nästa kull nu istället?

itiswhatitis
6

Hon kanske var tillfälligt trött, tar ju på krafterna att vara dräktig? Ett enda besök tycker jag ej räcker för att bedöma en hund sådär. Det är ju en individ.

Insta: isabellaroenne

OlgaMaria
0

Håller helt med #1

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Majken!
5

För mig hade det spelat roll vilken ras det gäller. Hade en golden inte velat hälsa på mig så hade jag blivit fundersam, medan en schäfer som bara kollar av och sedan går och sköter sitt inte får mig at lyfta på ögonbrynen. Hade schäfern legat kvar när jag plockat fram en leksak hade jag åkt hem utan valp, så allt handlar om hundtyp, vad du vill ha och din egna magkänsla såklart.

[Forest]
3

Har själv hund som inte har behov av hälsa på andra ser inte fel i det alls. Hon är trygg hund som inte behöver kli o klapp av andra för visa att hon finns. Nu är hon ingen avelstik men jag hade inte sett det som ett minus pga hon är så trygg o trevlig arbetskamrat. Valet är erat tvekar ni så stå över o vänta på nästa tillfälle :)

apportbocken
3

Verkar uppfödaren mycket seriös avlar hon (som du säger) troligen inte på mentalt instabila hundar. Eftersom tiken åtminstone kom fram och hälsade har hon nog inga problem med rädslor och obekvämhet bland främlingar, bara att hon inte är intresserad. Försök fråga uppfödaren hur tiken är med henne (eller med fodervärden) samt fråga dig själv hur viktigt det känns att ha en hund som älskar alla, för risken finns att valpen ärver just mammans inställning till främlingar, fråga också hur pappan är så kan du få dig en bild av hur valparna troligen kommer bli. Lycka till med valpköpet!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

tulinia
2

Hur gamla var valparna? Hur betedde sig tiken med dom? Felix mamma gjorde samma sak. Kom fram och hälsade och sen var det bra. Hon hade fullt upp med att hålla koll på sina valpar. Hon låg och hade stenkoll på 9valpar, jag förstår att hon inte hade tid med mig. Då är det endå en Flatte som är känd för att vara social. Prata med uppfödaren om dina tankar. Han/hon vet nog hur hunden är i vanliga fall. Samtidigt så beror det väll på hur hunden är uppfostrad? jag låter tex inte Felix go all in på alla människor. Då han är extremt social. Dock har jag en signal som berättar när han får hälsa som han vill, med tungkyssar och kramar… Så prata med uppfödaren och åk dit fler gånger!

[tk1971]
1

Du får väl fråga uppfödaren om hundens beteende vid det tillfället var normalt för den. Det är A och O att få en bra kontakt med uppfödaren tycker jag, och ett led till det är att ställa många frågor. Det visar att man är en intresserad och seriös valpköpare.

Em_
2

Jag önskade valpen i kullen som var minst intresserad av mig 🤐 (Och fick honom) Det finns mååånga vettiga hundar som inte älskar allt och alla. Man kan vända på det och se det som att tiken är van vid besökare och att det inte är en stor grej för henne. "Av.knappen var intryckt, ingen idé att varva upp sig." Det ju på vad du är ute efter, men hellre en hund som ligger kvar än en som kastar sig över en. Sen vill man så klart se att det är ok att man går fram och klappar och pillar lite så det inte har med rädslor att göra, men för mig hade det inte varit en deal-breaker.

Lizelda
0

Finns absolut ingen anledning till att inte ta en valp av den tiken, oavsett ras. Vi föder upp spaniels och de älskar folk men flockledaren ligger hellre på avstånd och iaktar för att ha koll på flocken och allt som händer. Det är inte bara flockledare som har sådant beteende, det beror helt och hållet på flockens utformning. Tänk även på att de allra flesta dräktiga tikar blir lite förändrade i beteendet under dräktigheten så det är ju inte 100% säkert att gå på det så men är inte hunden osäker eller aggressiv så finns det ingen anledning till tvekan.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Joyous
2

Personligen föredrar jag hundar som kollar av läget, snabb hälsning och sen inte gör någon stor grej av det. Det tycker jag tyder på att den är trygg i situationen. En hund som hälsar överdrivet mycket kan vara tecken på en osäkerhet i grunden.

Joyous
0

Och med det sagt ska ni göra det som känns rätt. Som någon annan skrev, ta upp era tankar med uppfödaren.

Lona
2

Det är svårt att säga utan att ha sett hunden och jag tycker onekligen att det spelar roll vilken ras det är. Jag är å andra sidan VÄLDIGT noga med att hundar skall vara öppna och tillgängliga, de behöver inte slänga sig över alla men hellre det (såvida det inte beror på osäkerhet) än en hund där reservationen blir lite för stark. Sen tycker jag att är magkänslan inte rätt och ni tvekar så avstå! Även seriösa och välrenommerade uppfödare gör mindre lyckade kombinationer och val av avelsdjur. Behöver ni intala er att "allt är så bra" utan att det känns så, så hade jag definitivt backat ur.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com