Rangordning dominans och det
Lyssnade på ett avsnitt av "Vår bästa vän igen igår kväll". Gurgîn pratar om en studie där man fött upp en flock vargar och en flock hundar från valpar. Forskarna levde med dem hela tiden.
Det visade sig att vargarna var väldigt toleranta och tillåtande. Bland hundarna utvecklades snabbt en strikt rangordning som det var bäst att hålla sig till. Häpp! Inte riktigt vad man ville höra kanske.
6:15 in ungefär.
http://gurgin.libsyn.com/sudie-om-varg-och-hundflockens-skillnader
intressant får man gå in o kika på sen ;)
Oj, där citerade jag lite konstigt. Och jag som skulle vara så ordentlig. 😛
Det var ett rätt kort inslag, men man kanske kan leta reda på studien eller en mer detaljerad rapport på nätet. Får bli kvällens sysselsättning.

Lyssnade lite snabbt nu men för mig låter det rätt naturligt. Vargar bildar familj, de behöver se till varje individ och ha ett fungerande samarbete där varje individ räknas, annars överlever inte familjen. Det funkar inte om några djur alltid utesluts eller inte får mat eftersom dessa individer då inte heller kommer kunna bidra till familjens överlevnad. Hundar har avlats åt ett annat håll. Här har samarbetet med människan varit det viktigaste. Jag tror att hundar har blivit lite egoister på vägen och i första hand ser sin egen överlevnad som det viktiga. Detta ser man ju också på förvildade hundar där hundarna inte bildar familjer. De kan hänga i grupp och leta mat tillsammans men de lever fortfarande mer individuellt, parar sig som de vill och har inte en lika tydlig samanhållning. Deras överlevnad påverkas inte på samma sätt om en annan hund i den här gruppen dör. Hundar är inte lika flockbundna och då är de heller inte lika måna om de andra individerna. Lite så tänker jag. Jag har aldrig haft fler än fyra hundar samtidigt men det som blivit tydligt då är att det är jag som räknas. De är mig de vill vara hos, samarbeta med osv. De har helt klart haft visst utbyte av varandra när det kommer till lek osv men egentligen inte mer än så.
Jo, det hänger säkert ihop alltihopa. Men det anmärkninsvärda är ju att man fortfarande alltid refererar till vargen när det gäller hundars beteende. Förr var det den "grymma vargen", med ledare, dominans och stenhård diciplin baserat på studier på vargar i fångenskap. Men dagens syn på vargar är ju inte direkt överförbar till hunden den heller.
Men jag tror som du - vi är viktigare för hunden än andra hundar. Kanske kan man jämföra vargars inbördes relationer litegranna med våra relationer till våra hundar. Obs att jag sa litegranna!😉
Och hunden har nog kommit längre från vargen än man tidigare trott. Det enda som varkar jämförbart verkar vara hur tiken tar hand om valparna. Men det är bara något jag läst mig till. Har aldrig fått uppleva det, jag.
Hur som är det väldigt spännande att det händer så mycket inom förskningen nu, både vad gäller genetiken och etologin!
Har hört (genom andrahndsinformation) att hunden är den enda arten som väljer människan framför sina egna art. Intressant om detta är sant. Någon som har källor för det eller vet om det stämmer vetenskapligt?
#5 Kan nog inte vara sant. Finns bland annat en hel del solitära arter som lätt väljer människan framför sina egna.
Sedan finns det även flocklevande arter, såsom häst där en hel del individer hellre umgås med människor än andra hästar. Likaså gäller katter (som dock ej är flocklevande).
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund