vad betyder det här?
hej vi funderar på att skaffa en riesenschnauzer valp nästa år men jag har redan börjat kolla lite på kennlar så vi är förberedda och så men jag vet inte riktigt vad det här menas med. någon som kan hjälpa mig?
det här är från en kennel :)
Hd B
ED Ua (0)
Öga UA
T4 UA
MH, Korad
Uppfl. Hkl Rapport & Spår
Utställning: 1:a
UA= utan anmärkning, Alltså bra antar jag, ED 0 är bra (bästa) och HD B är näst bästa, Utställning är väl att han vunnit pris, MH och det andra har jag ingen vidare aning om.
T4 testet är för att upptäcka sköldskörtelrubbning som finns inom din ras och är ärftligt, om jag inte missminner mig. MH är mentalbeskrivning utfärdat av SBK där Korad betyder godkänd, läs mer på SKK.se.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
HD är höftledsdysplas medan AD är Armbågsledsdysplasi. En a eller b grad är helt ok och UA är som #1 säger Utan anmärkning, ett positivt resultat. När det står 0 (alltså tal) istället för bogstaver, som det gör på HD'en är det bara det gamla (eller nya) systemet som är annorlunda, 0 är som a och 1 är som b, båda helt ok.
T4 vet jag inte, men det har #2 get förklaring på
MH är mentalbeskrivning, det är ngt du kan kolla via avelsdata eller hunddata och se resultatet. Att en hund är KORAD betyder att en hund, oftast av bruksras (eller raser med ett MH-Idealprofil), har fått godkänd MT (vilket är ett mentaltest, alltså inte en beskrivning som MH) och exteriörbeskrivningsresultat. En korad hund betyder egentligen en hund inom rasstandarden.
Uppfl. Hkl Rapport & Spår, inte 100% säker på denna men som jag ser det är det bara att hunden är Uppflyttad till högre klass Rapport och spår, en bruksgren.
Utställningen vågar jag inte uttala mig om :)
Hoppas det hjälpte!
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
utsällningen är det gamla. en 1 var då typ excellent mot dagens om jag nt minns fel sedan är hunden uppflyttad till högre rapport o spår. Alltså tävlad till lägre o sen har den genomfört mh o kroning. gå in på hunddatabasen om du vill ha mer hjälp o pma mer än gärna . Ställer gärna upp o kikar på riesens :)
#3 Mja, 1a på armbågar är väl ändå lindrig pålagring?
Tass Josephine
#5 Är inte 1 samma som b? Rätta mig gärna om jag tar fel. Men jag tycker folk går upp för mycket i att ha a i ED och HD, b är inte dårligt att ha. C är dock något jag personligen inte vill se på föräldrardjur till min kommande valp ^^
Instagram
En etta på armbågar är ett fel! Inte att jämföra med Bhöft. Det är pålagring på armbågsleden om hunden har en etta
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#7 då ursäktar jag! 😟 Hade bara hört det va så, TS lyssna inte på det jag skrev om 1 är samma som b! lyssna på Turast istället 😞
Instagram
Haha lugnt :) har hund med armbågsfel han har även B på höfter så man ser ju verkligen skillnaden och att det inte är likvärdigt (1 på ena armbågen och 2 på andra)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.