Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5557 ggr
julia12313
1

Svalt revben

Min valp på 13 veckor har precis svalt ett helt revben ( fläsk ). Jag hade ingen aning att han skulle lyckas svälja hela benet då de inte var så litet. Borde jag åka in direkt till veterinär eller är det bättre att avvakta och se om hans allmäntllstånd förändras? Han verkar må bra just nu iallafall och tror inte så många kliniker har öppet.

Förlåt för rörigt inlägg, har någon varit med om liknande?

Hundtassens
0

Det beror lite på hur stort benet var. Magsyran kommer nog inte kunna ta hand om benet innan det fortsätter till tarmarna. Du vet ju hur tarmar slingrar sig och att behöva ha ett ben åkandes där är nog inte så skönt. Avvakta lite men så fort valpen verkar ha ont åk in. är du helt säker att han svalt och inte gömt det? :)

Karmatarerskanise
2

Ring och rådfråga veterinär.  Men jag tror definitivt hunden behöver åka in.

julia12313
0

Helt säker på att han har svalt benet. Det var varken vasst eller så utan problemet är att det var ganska långt så vet inte om det är bättre att åka in direkt innan benet hunnit färdats så långt, ska se om jag kan få in en bild.

julia12313
0

#2 verkar vara få som har öppet men ska se om jag kan komma i kontakt med någon.

hemul
0

Eller tuggat sönder det innan han svalt. Såg du när det hände?

Vad är det för ras? Ett helt revbren från gris kan ju vara ett par dm långt. Eller var det ett kort från huggna spjäll kanske?

Lona
1

Hur stor är valpen? Var det färskt eller tillagat? Min labbe satte i sig 1kg revbensspjäll för ett tag sedan men dels är hon vuxen, dels var det inte tillagat (vilket i det här fallet är positivt). Jag fick rådet av vetten att ge henne sparris för att linda in eventuella vassa kanter - ich faktiskt att ge henne MER mat, hennes vanliga, för att liksom "spä ut" benen i magen. Om du har Agria som försäkringsbolag så kan du ringa deras telefonveterinär gratis, tror att de har öppet just nu. Brukar ha bra och kloka svar på det mesta :-) . Är du inte kund hos dem så kostar det 250:- per samtal men det kan det vara värt om du inte får tag på en "vanlig" jourhavande veterinär. Med tanke på att det är en valp så tycker jag att du skall ringa och fråga i alla fall. Håll noga koll så att valpen inte börjar kräkas, får förstoppning, blodig avföring eller påverkat allmäntillstånd - i så fall är det direkt till veterinär (ta reda på var närmsta jouröppna klinik ligger, alltid bra att veta och att ha telefonnumret lättillgängligt!)! Och försök ABSOLUT INTE att kräka hunden, det bör endast göras av veterinär eller möjligen på veterinärs inrådan.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

julia12313
0

#5 tog mindre än 1 minut och jag stod med ryggen mot så vet inte om han lyckats tugga sönder det men det är inte så troligt. Han är en vit herdehund. 

Uppskrattningsvis kan det väll ha varit max 15 cm långt och ca 1 cm brett

julia12313
0

#6 han väger runt 8 kg och benet var färskt. Jag ska kolla upp lite jourveterinärer nu. Hans allmäntillstånd är bra och han beter sig som vanligt men ska hålla koll om något ändras

Karmatarerskanise
0

#7 Ett sådant ben kan lätt sätta sig på på tvären.

hemul
0

Han kanske lyckades knäcka det i ett par bitar ivf. Lycka till med veterinärjakten!

hemul
0

Vet inte var du bor, men ivf Ultuna har öppet dygnet runt. Om du bor långt ifrån behöver du ju inte säga det det första du gör om du ringer. 🙂

https://www.universitetsdjursjukhuset.se/smadjurskliniken/

Changrila
0

Äter hunden färskfoder/barf i vanliga fall så hade jag avvaktat och hållit koll på hur hunden mår samt sett till att den tog det lugnt fram tills den verkade bajsa ut det. Äter hunden torrfoder i vanliga fall så hade jag nog varit lite mer orolig eftersom magen då inte är van vid att smälta rå mat.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

julia12313
1

Tack för alla svar, vi pratade med en vet över telefon som sa att vi borde åka in så nu är det gjort. Han blev inskriven nu och benet ska tas ut imorgon. :)

Karmatarerskanise
0

#13 Vad bra att han får vård :)

hemul
0

Ja, skönt att du fick tag på någon!

julia12313
0

#14 och #15, jätteskönt. Han spydde upp benet nu imorse och så förhoppningsvis får jag hem honom igen i eftermiddag :)

hemul
0

Va bra! Kräktes han spontant eller framkallade de det? Var benet helt?

Herveaux
0

#16 Vad skönt att höra att benet är ute och att det inte behövdes några avancerade ingrepp för att få ut eländet till ben.

Hoppas du får hm honom snart!

// Harley

julia12313
0

#17 Han gjorde det spontant på kliniken precis innan dom skulle söva honom. :) #18 Verkligen! Nu är han hemma, lite stressad och pipig just nu men annars mår han som förr :)

hemul
0

Smart hund! Hm. Blev det en dyr spya? 😃

julia12313
0

#20 Hela besöket gick väll på 2500:- . Då han röntages 2 ggr ( Först för att se vart benet fanns och sedan efter han spytt upp det för att se så allt var ute ). Sedan kostade det ytterligare 500:- då jag var tvungen att köpa specialfoder som han ska äta i en vecka. :)

hemul
0

Ouch! Täcker försäkringen nåt?

julia12313
0

#22 Jadå, självrisken låg på 2500:- så kunde inte blivit billigare än så. Själva besöket "i helhet" gick ursprungligen på 7000:-.

hemul
0

Å fy! Vad är det jag ska ge mig in på? 🤔

[HundochKatt]
1

Oftast är det ingen fara om hundarna sväljer råa större ben. Det är mycket värre om de får tag på tillagat ben. Men givetvis ska man hålla uppsikt över hunden om det händer och hålla koll på allmäntillståndet,  men oftast brukar det lösa sig av sig självt. Som tex. att de kräks upp benet. 

Ibland behöver en hund lära sig att äta ben, så den inte sväljer så stora bitar. Då kan man i början hålla i benet så den krossar benet och sliter av köttet. En valp är också ofta väldigt glupsk och innan den lärt sig hur man äter ben. 

Jag ger mina tre hundar ben så gott som varje dag, och de äter mest revben från diverse djur samt kyckling. Mest lammrevben, men varierar med vilt och nöt. Det är ben som är mest lättsmälta. Större ben som nackar tex. äter inte mina utan de vill ha de där revbenen. 

De krossar benen fint och lämnar bitar som de anser vara oätbara som ex. största delen av nötrevben. Men så är de vana benätare också.