Hjälp med torrfoder!
Ännu en sån här tråd som hundmat, fast det finns så många.. Ber om ursäkt för det.
Jag har provat massor med olika torrfoder, både billiga och dyra. Nu senast körde vi med Orijen i några månader. Men efter att inte ha sett några positiva effekter alls jämfört med billigare märken så vill jag nu hitta ett billigare som går att köpa i vanlig mataffär. Men det är så himla svårt att veta vad som är okej och vad som är rent skräp!
Frolic vet jag är skräp, det skulle jag inte ens ge som godis.
Vi har provat några RIKTIGT billiga, och visserligen funkar hunden på dem, men jag får dåligt samvete över att köpa SÅ billiga foder.
Pedigree Vital har jag läst mycket blandat om. På ett ställe läste jag att det brukade vara rent skräp men att de blivit bättre, men på ett annat läste jag att det fortfarande var skräp.
Magnussons har jag ingen koll på alls, är det nån som vet om det är bra eller dåligt?
Doggy professional, hur är det?
Och jag är BARA intresserad av torrfoder. Helst ska de finnas på Willys eller ICA Maxi, City Gross funkar också.
Av de tre hade jag allra helst gett Magnussons. Kan återkomma senare med motiveringar, men det var ett tag sedan jag gick igenom sånt sist 😊
DP har jag till min valp, Det funkar bra, men jag har inte direkt något att jämföra med och jag vet inte alls hur han skulle vara på annat foder. Bajset är fint, och han verkar må otroligt bra. I början trodde jag han hade klåda pga torrfodret för gud vad han kliade sig, Men det visade sig bara vara pga fukt/att han var valp.
Doggy Proffesinal hade jag hemma då min tik bara åt det torrfodret, Och ica basic burkmat, nu har hon gått över till Brit Care(?) och DP när hon väl vill.
Jag har haft doggy och nu har jag magnusson men jag märker ingen skillnad på hunden.
Hur vet du det finns märken som är lika bra som Orijen? 😉😉 Du skriver att Orijen inte är värt pengarna då det finns billigare märken som är lika bra, men hur vet du det finns om du nu letar efter det? Själv tycker jag Orijen är superbra, har inte hund men känner flera som använder. Stoppa lite rå äggula och olja på då och då då glänser pälsen så fint! Kanske Acana eller Purizon, vet dom har vart några favoriter härinne, vet inte mer
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#4 Jag skrev aldrig att andra märken är lika bra som Orijen, jag sa att jag inte såg några positiva effekter av Orijen jämfört med andra, billigare, märken jag provat.
Jag skrev även att jag provat billigare märken som funkat, alltså vet jag att det finns billigare märken som funkar lika bra. Mitt första inlägg besvarar dina funderingar om du läser ordentligt.
Acana och Purizon säljs vad jag vet inte i mataffärer, vilket var vad jag sökte nu, men tack ändå för tipset!
#2 och #3 Så enligt er funkar Doggy bra? Kanske ska prova det nästa gång då. Min hund tröttnar snabbt på att äta samma torrfoder, så vill gärna ha några att byta med.
Ingen som vet hur Pedigree är nuförtiden?
Doggy funkar superbra för mina hundar, som sagt min tik som hatar torrfoder äter alltid doggy p den gröna förpackningen :) Min mammas kräsna dvärgpudel äter gärna DP gröna också, min valp älskar det.
Pedigree finns i mycket olika former, min mammas dvärgpudel har pedigree för äldre hundar (han är 12år) men han föredrar som sagt DP.
Ja du folk mat affärer är knappast mena väll med sitt djur.. Då kan man lika hjärna vara utan ! Det är min åsikt. . Min ena hund innan, han kom till mig Då ägaren var dum snåla.. Så höll på aliva hunden för den saken skull.. Men med rätt mat rätt på läst så mår han bra nu ! Så jag kör hills jag stomax för det är bra för min hunds mage som är trasig på grund av då ägaren ! Så vetrenär foder djurafären då har jag erfarenhet . Kan mycket utan till. . Finns specifika för varje hund . Obs det tar upp till ett år för på stå inte märker skillnad. . Jag märkt enorma fantastiska resultat. . Samt ökar livs längden mycket annat med på kostat. Så knappast rättvist dömma för några månader !
#7 Inte ska man hellre vara utan mat.. Det ska inte ens vi människor vara. Vissa hundar tål inte "billigare mat" och vissa hundar tål inte "dyrare mat", det är en individ fråga.
Jag har själv en hund som levt på ica basic i större delen av sitt liv, hon har fin kropp, fina tänder och aldrig haft några stora problem med något (förutom skendräktighet och jobbiga löp, men tycker inte det klassar in här), hon är över 5år, Har äntligen hittat något som duger istället för ica basic (hon matvägrade allt annat).
Men ja det kan ta tid när man ändrar mat, det gör det även för oss människor, man märker ingen skillnad direkt det kan ta jätte lång tid för vissa och gå snabbare för andra.
Men det är bara min åsikt och erfarenhet, Olika för alla!
Vågar jag skriva att jag blandar två torrfoder?
#9 Man ska alltid blanda torrfoder när man ska byta av, så magen vänjer sig, Och att blanda två torrfoder annars är väl okej?
Denna mat hysterin måste sluta..
#5 Vill bara flika in och säga att här i lokala djuraffären (Djurmagazinet) så säljer dom Acana. 🙂
♥Cosplay-blogg ♥ https://valkoinensamurai.blogspot.com/ ♥
Kom ihåg allihopa att TS frågade efter ett torrfoder som finns tillgängligt i matbutikerna i första hand, det är inte en tråd som handlar om för/emot billiga och dyrare torrfodermärken! 🙂
// Harley
Har kört både acana, orijen. Ingen av de funkar på min. Men Magnusson funkar utmärkt! Kanske inte det allra bästa. Men min vovve gillar det och hans mage är otroligt bra av det :)
#0 Tror nog inte att det finns något vettigt foder från dem affärena du radar upp. Doggy professional tycker jag inte är någon hit. Min ena vovve åt det när han var valp då uppfödaren hade det och han fick klåda av det. För dåligt innehåll, för lite vitaminer och mineraler för en växande valp, eller hund överhuvudtaget tycker jag.
Jag har åsikt gäller valet med inte köpa bra mat som är i från djurafären el vittnar foder . Då vill man väl. . Inte annars..
#7 #15 Du får ursäkta om jag missuppfattat dig nånstans nu, för din meningsuppbyggnad är inte alldeles lätt att tolka. Men jag tycker att du låter väldigt trångsynt. Att maten kommer från en djuraffär betyder inte per automatik att den är bra. De tre första dyra märkena jag provade brakade min hunds mage ihop direkt av. Orijen funkade, men han tyckte inte att det var särskilt gott istället,
Snöar man in sig för mycket på vad som är "bra" och tvingar i alla hundar den maten utan att tänka på individuella behov så blir det inte bra.
Tills jag tog över min hund för ett år sedan så var han uppfödd ENBART på billiga torrfoder, och varenda gång jag besökt djuraffär eller veterinär med honom så får han beröm för att vara i så ovanligt bra form för att vara en golden, som annars är kända för att lätt bli överviktiga.
Men tack för svaren, ni som faktiskt besvarat min fråga =)
Mina hundar äter "skitfodret" Halla - och mår toppen. Jag ser faktiskt ingen anledning till att ge ett snordyrt foder när ett i lägre prisklass funkar minst lika bra! Halla säljs dock inte i vanliga mataffärer, där skulle jag nog välja Magnusson M&B eller Doggy Professional. INTE Pedigree och givetvis inte Frolic (som mina hundar faktiskt får som godis ibland, ve och fasa!) och heller inte de allra billigaste fodren, typ Eldorado (om de ens har något hundfoder?). Kolla gärna att det är svenskt kött i vilket till exempel Magnusson har, tror även Doggy har det. Dels för att importerat kött ofta innehåller mycket skit som antibiotika och andra läkemedelsrester och dels för att djurhållningen i Sverige för det mesta är betydligt bättre än i andra, billigare länder. Kolla även att fodret inte innehåller socker(!) vilket främst finns i en del billiga foder eller färgämnen. Det senare behöver väl inte vara farligt eller ens onyttigt men varför tillsätta det i ett hundfoder?! Ica har även lanserat ett eget torrfoder nu, finns en aktuell tråd här på HiF om det.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#17 Ja det är ju bra att det finns hundar som mår bra på att äta skit foder men man måste ha i åtanke att långt ifrån alla hundar klarar av att må bra på foder som är av kvalitet i underklass. Och sen behöver inte fodret vara dyrt heller för att det ska vara bra, finns dyra foder som enligt mig bara är skit också.
Jag bestämde mig bra foder i från början det ska förbli så . Så har mina fot värdigt bra mat liv.. Dvs dem får bättre mat en jag.. Dvs mina djur går första hand ! Så tänker inte många på .. Vill ha men gör inte det bästa valen. . Plus mina får extra till skot då ena är till åren Heltan som han hade förra året för då hade inte bunkrat upp inför värmen.. sen dess får han det dagligen mår ut märkt bra av det. . Så fall folk som är trångsynt snåla ! Jag är fixerad i just hund katt . Så jag vet vad jag pratar om.. Sen så har jag upptäckt positiva som många missar när visa styrs av bilgare valen.. el tänker möjligen om När händer tragiska saker ! Urinen sten njursten mm. Jag står där vad vare jag sa ! Då som först förstår folket ! ( Är bara där som har foder som inte bajsar som en ko typ.. stämpel kort finns veterinären 11 gratis till ex.. El djuraffären men då annan stil där typ 6 halva priset. . Ena kör jag id hills har bred sortiment mot för ♥♥♥♥ .
Magnussons är toppen, i alla fall till våran labbe som inte fungerar på något annat foder! Men annars har vi standart som också är jätte bra,säljs dock inte på "vanliga" affärer…
Eukanuba kan också fungera, säljs ju dock inte heller på "vanliga" affärer…
Kolla på innehållsförteckningen på doggy, inte mycket kött men mycket annat skit i. Det bästa fodret enligt mig är acana och eukanuba, men alla hundar klarar nt av så mkt kött som acana har så då är eukanuba perfekt. Du kanske inte märker nån skillnad på några månader men på lång sikt kommer du göra det då tandhälsan blir bättre, tarmfloran funkar perfekt, hunden kan ta upp mycket av fodret istället för att bara skita ut det och få den mätt, dessutom kan hunden leva längre och ni kan slippa massa vet. Besök. Jag tycker det är viktigt med ett bra foder och om jag fick rekommendera torrfoder hade jag alltid sagt eukanuba eller acana. Det finns en studie på att hundar som äter eukanuba lever längre.
Jag säger som flera andra Magnussons foder. Mgnussons Meat & Biscuit är bäst och godast tycker hundarna. De andra sorterna är billigare och det är inget fel på dem heller. Du kan ge Magnussons med gott samvete. Alla råvaror kommer från Sverige och fabriken finns i Sverige. Bra för miljön!
En fördel är att Magnussons foder är bakat (det enda som är bakat) Det är mildare för magen och bakat foder har visat sig utgöra mindre risk för magomvridning än vad extruderade torrfoder har.
#17 Ja, jag såg faktiskt icas foder för första gången när jag var på affären idag. Har även läst den aktuella tråden, men inte fått nån uppfattning om ifall det är ett bra foder eller inte. Verkar vara "tillagat" i Sverige i alla fall, så mycket förstod jag av påsen. =P
whiteangel13 & kim1980: Jag upprepar, det är inte en tråd som handlar om för/emot billiga och dyrare torrfodermärken!
// Harley

Hittade det här testet när jag googlade. Enligt testet är det inte så stor skillnad på billiga och dyra foder, rent näringsmässigt.
Frågan är nog snarare om man vill ge sin hund spannmål eller inte, samt vad man själv tycker att hunden föredrar och mår bäst av.
#25 kan inte se någonstans att jag är för eller emot billiga eller dyra foder. Skrev bara att ett foder inte behöver vara dyrt för att vara bra då jag uppfattar att många verkar tro det.
#27 Från ditt inlägg #18: "_Ja det är ju bra att det finns hundar som mår bra på att äta skit foder men man måste ha i åtanke att långt ifrån alla hundar klarar av att må bra på foder som är av kvalitet i underklass."
_Den här tråden handlar inte om att propagera för eller emot foders olika kvalitéer eller priser.
Kommentarer på detta inlägg får du gärna skicka via PM så inte tråden går OT. 🙂
// Harley
# 28 Ärligt så fattar jag inte hur mina kommentarer kan vara ot, svarade på ts fråga om foder och tog upp generellt att foder av låg kvalitet är mindre bra vilket jag inte ser som något konstigt!! Så vitt jag ser så handlar tråden om vilka foder som är bra, ts har ju radat upp några exempel som hen vill ha svar på vilket jag har gett, inget konstigt med det.
#29 Var snäll och läs vad jag skriver, jag hade anmärkningar på din kommentar i inlägg #18 (se mitt inlägg #28).
Jag skrev också att denna diskussion kan vi ta vidare via PM då det absolut inte har något med trådens ämne att göra, dvs OT.
// Harley
#30 Då skulle du ha tagit detta via pm direkt själv redan från början om du hade klagomål, dina kommentarer gällande detta är ju inte mindre ot än mina!
#29 Dina kommentarer är OT då TS skriver: "Och jag är BARA intresserad av torrfoder. Helst ska de finnas på Willys eller ICA Maxi, City Gross funkar också.", Alltså inte foder ifrån djurbutiker. TS frågar inte om vilka foder som är bäst, eller bra öht utan vilket av de som finns i matbutiker som är bäst.
#32 Jag har heller inte skrivit vilka foder som är bäst, skrev generellt att det kan vara svårt att hitta ett bra foder på dessa affärer, vilket är ren sanning. Åsikter lär man kunna ta om man startar trådar där många är med och diskuterar.
Av dessa foder skulle jag personligen välja Magnussons Meat and Biscuit, har gett det som godis i perioder(främst då Junior, som har mindre torrfoderkulor) :)
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama