Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1376 ggr
taylor__lambert
0

Onormalt beteende

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har aldrig sett min hund bete sig så här. Den enda gången jag har sett detta beteende var på ett hunddagis jag jobbade på och så fort det tjabblades, skälldes eller pep så fanns det en äldre tik som skällde eller ylade till och då vart det knäpptyst på dagiset.

Jag satt till en början och bara kollade på videos av valpar som busar, så kom den här videon upp och Micke betedde sig ovanligt. Så efter ett tag provade jag igen och skulle testa om det gick att få det på film.

På videon spelar jag upp ett klipp med en valp som bus/bråkar med en äldre hund, varpå Micke börjar morra lite smått och sedan ylar han. Jag har försökt kolla på videon och se hans kroppsspråk, han verkar någorlunda oroad? Eller ser jag fel?

Micke brukar yla, det är inget konstigt, men den här typen av ylning har jag aldrig hört honom ljuda. Tonarten är inte lik honom, LÄNGDEN är absolut inte hans stil.

Så min fundering, VARFÖR?! Är det för att han kallar till sig "flocken" på videon, eller är det att han säger åt dom att sluta? Eller är det något annat?

OBS att det tar ett tag innan han börjar yla, men det finns en del kroppsspråk innan ylandet som jag gärna vill att ni kollar på.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CayKantos
0

Låter så hjärtskärande :( Typ ett sorligt hylande :( Hoppas det blir bra med honom och är ledsen jag inte kan ge några tips!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Herveaux
0

Jisses, jag skulle ha filmat hur min hund reagerade på din video (valpen och sen din Micke).

När min hund hörde valp-gnället så rusade han upp från golvet och började stå och morra/tokskälla i fönstret som han gör när han vaktar mot ehm… "monster" (dvs djur och människor som rör sig på "hans" gräsmatta och fotbollsplan utanför bostadshuset…)

När sen din Micke tog ton så tror jag min hunds päls vart en nyans gråare av allt funderande vad sjutton det var som lät och vart ljudet kom ifrån.
Lystrade, la huvudet på sned, tittade sig omkring, ett försiktigt litet gruff.
…och så samma sak igen, lystra, huvud på sned…

Det här var inte alls det svar du ville ha och jag kan inte heller svara på varför Micke gör som han gör.
Har du sett hur Micke reagerar om det är lite stökigt bland hundar,
spec om en valp är med?
Vill han gå in och fredsmäkla?

Kan du länka till valp-videon så vi kan se vad som händer där också?

// Harley

taylor__lambert
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 ja det tycker jag med, och första gången (som inte finns på film) så började jag nästan gråta.

#2 oj det måste ha varit en rolig syn! Kan självfallet länka videon :) Vi träffar inte mycket hundar i vanliga fall, när vi har varit i rastgårdar så står han mest bara stilla och skäller. Han tycker inte om när det är för mycket rörelse runt omkring. Han har haft två nära hundvänner som han lekt med och sovit tillsammans med, när de leker brukar han alltid jaga den andre och då alltid skrik skälla efter den (antagligen för att han inte hinner ikapp).

hemul
2

Vet inte heller varför de gör det, men onormalt är det ju inte. Ylande smittar. Brukar ju gå att få igång med andra ljud också, som att spela flöjt/klarinett/saxofon…

taylor__lambert
0

#4 det är ovanligt, speciellt denna typ av ylning. När man peppar igång det låter det annorlunda. För yla, det kan han, men då låter det inte som videon i detta inlägg visar.

jenmjao
0

Jag har varit med om och sett många hundar som ylar, skäller, morrar eller låter på olika sätt (än normalt) när ljud är på datorer/tv/musik. Det kan bero på många saker, endel hundar ylar eller dylikt för det är störande ljud för dom, endel för dom vill prata tillbaks, endel för att dom inte förstår vad ljudet kommer ifrån eller varför.
Vad jag såg av videon så tittar din hund mycket emot dig och rör sig, innan han ylar, han visar tydligt att han reagerat innan han gör ljud ifrån sig, Ibland ser han obekväm ut ibland en aning undrande.
Skulle jag dock varit en hund och det skulle vart någon som prata i bakgrunden (även om jag visste att denna inte var vid mig påriktigt) hade jag nog sagt något tillbaks, Jag går omkring och pratar med mig själv ibland så varför inte prata tillbaks med ett klipp?😉

Karmatarerskanise
0

#5 För mig låter det som vanligt ylande.

Corgitok
0

Jag tror inte att det är något fel på hunden, hunden försökte nog bara kommunicera men lät på ett helt annat sätt. :p

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Flöffo
0

Jag håller med om att han verkade "seriös" och fundersam, men samtidigt obekväm och oroad, speciellt om man kollar hur hans ögon var ett tag i slutet när man såg ögonvitan. Många hundar börjar yla när de hör ljud med hög frekvens, valpen i den andra videon verkade frustrerad och pep ganska ljust när hans mamma blev irriterad. Kanske ylade din hund för att säga "jag tycker inte om det här"?

//Flöffo

taylor__lambert
0

#6 ja jag pratar ju med mig själv också ibland så why not :p #8 haha, nä FEL är det nog inte, men det lät så ovanligt sorgset yl. #9 precis det jag tänker också, just det att han tittar väldigt mycket innan han börjar. Jag funderar nog på att det ändå måste vara så att han tycker det är jobbigt att lyssna på valpen och äldre hanen hålla på (för han hörde även hannens ljud) och vill få ett slut på det men eftersom han inte vet vart det kommer ifrån tar han till ylande istället för skall för att "nå längre" med sin röst. Med tanke på att han tycker att det ska vara lugnt och tyst hemma, just specifikt för hundar, för andra djuren här hemma bryr han sig inte om att de låter, hundar ska ligga ned och ta det lugnt (han säger alltid till alla daghundar jag tagit hem förut att de ska ta det lugnt och vara stilla/tysta).