Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 979 ggr
Ellrose
1

Byta till sele eller inte?

Hej. En vän till mig skaffade sig en hund som är tre år och är en dvärspincher. Den drar väldigt mycket när hon går ut med den, hon undrar om hon skulle försöka byta ut halsbandet till en sele? Hunden skaffade hon sig för ca 2 månader sen och den var redan 3 år. Har ni några tips på bra selar?

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Candy123
5

Om hunden drar skulle jag inte reckommendera halsband eftersom att det kan ge skador. Hurtta och rukka har bra selar :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

AnneN
3

Jag hade bytt till en sele som sitter bekvämt på hunden och tränat MASSOR kontakt och följsamhet på promenaderna varje dag!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Herveaux
5

Jag hade absolut bytt till en sele och börjat kämpa med att få den lilla jycken att förstå att det finns trevligare sätt att ta sig framåt under en promenad än att hänga i kopplet.

// Harley

Em_
3

Ja, det är bättre. Lättare att nå fram till en hund som inte är konstant stressad av syrebrist ;) Jag gillar hurttas y-selar.

Ellrose
1

Ok. Då ska jag säga till henne att on kan försöka byta. hon kan ju träna inne med selen först.

Tack så mycket för alla svar.

Ha en trevlig midsommar🙂

( Ellrose Hamsteruppfödning)

apportbocken
0

Tror som de andra att sele är bättre! Gillar Hurttas selat, har ingen personlig erfarenhet av dem med de verkar sitta bekvämt på hunden + att de finns i svinsnygga färger. xD

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[Nalle-]
0

Jag föredrar halsband över selar, hunden kommer dra oavsett om man inte tränar den till att inte dra. Men tycker absolut din vän kan testa med sele och se vad som passar henne bäst.

[Forest]
0

2 får hundar nackskador om dom drar jag trode det var mer om gjorde snabba ryck som utfall.

Jag föredrar halsband har en hund som drar mer när hon är bajsnödig när hon släppt på trycket så drar hon inte😉. Jag tror mer på träna med hunden mycket kontakträning vi fick klickerträna gå sidan  då ingen annan träning hjälpte (stanna vänta ut,vända håll mm ) Sen har vi selar med, men dessa är till spårning när den selen åker på är det jobb som väntar.

Hanna
0

Var inne på Hurttas y-sele först men det blev till slut en sele från Rukka då jag fick höra (och nu själv tänkt på det i efterhand) att Rukkas sele sitter längre från armhålorna på hunden än Hurttas. Kan säkert skilja beroende på hur hunden är byggd, men på min sitter Rukka-selen jättebra!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus