Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1697 ggr
phuwa
2016-06-22 19:20
0

Rumsrenhet

Vi fick hem våran valp när han var 4månader gammal och nu haft han i en månad,  han kissar å bajsar fortfarande väldigt mycket inne. På natten håller han sig och har gjort en dag ett. Vi går ut ca 2/3 timme med honom och han kissar ofta direkt när vi kommit in igen. Är tacksam för alla tips och trix :)

jenmjao
2016-06-22 19:25
0

Jag har samma problem, Min valp är dock 5månader och hade varit rumsren i över 2veckor, tills min pojkvän var borta i 1vecka och sedan kom tillbaks igår, Klart valpen ska börja kissa inne igen.
Jag gjorde så att i början var det ut ut ut, Konstant, Senare valde jag att sakta ner processen och ta varannan timme, Nu när han kissat inne ca: 3-4gånger sens pojkvännen kom är jag lite mer pigg på att hålla koll på honom, Sover han dåligt och leker/äter och hittar på bus, då tar jag ut han efter 1timme, Sover han bra efter lek och ät och bus väntar jag tills han vaknar, Annars går jag efter varannan timme om han bara sover t.ex.
Jag försöker lära honom kissa på kommando (ja det här låter helt sjukt) då jag lärde min tik det här och det har varit väldigt användbart om man ska ta urinprov, Jag säger "duktig kissa" när hunden kissar och ger sedan en godis när den är klar. Nu ligger jag ju "back" i kissträningen, men jag hoppas på framsteg..igen. Man måste läsa av valpen ganska bra och gärna vara ganska på själv, Hellre gå ut en gång för mycket (och inget sker) än att det sker inne.

Corgitok
2016-06-22 19:41
0

Testa att gå ut oftare och belöna med röst och godis för varje kiss/bajs. Kissar han inte så får du vänta så att han inser att det bara ska bli kiss inne och inte ute. Håller valpen på att kissar inne kan man bara ta ut hunden snabbt ut och sedan belöna för att hunden kissat ute. Och nej, hunden fortsätter inte kissa när du bär den. 

Lycka till!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

tulinia
2016-06-22 21:19
0

Vad gör ni när hunden kissar inne? Jag märkte att jag "belönade" innekissandet omedvetet genom att torka upp det. Han älskar när man drar saker över golvet… När jag började belöna ute så blev det mycket bättre! Har dock haft tur, han var helt rumsren vid 4månader och nu vill han inte ens bajsa på tomten :)

jenmjao
2016-06-22 22:57
0

TS detta är OT men vad är det för hundras du har?

#3 Samma skedde för mig, han lekte med moppen, men jag tror inte han såg det som en belöning och jag tränade snabbt bort det, Han fick sitta och "vänta" tills jag var klar sen kunde jag leka eller ge han mat/godis.

Dupree
2016-06-22 23:52
0

Min var en vintervalp. Så han fick stå i kylan tills han kissade/bajsade. Och till sist förstod han att om han kissar ute så får han komma hem till värmen. Efter det gick det ganska snabbt. Han är nu 6 månader och har inte gjort något hemma på ca 3 månader. Gå ut så ofta som du Kan annars, när han lekt, ätit, sovit, druckit osv, samt belöna mycket!!

Shirokaze
2016-06-23 01:48
0

Se till att direkt belöna med röst/gos/leksak/godis när vovven gör sina behov ute. Gå inte tillbaka in direkt efter att valpen kissat/bajsat utomhus för då kanske den tolkar det som att "så fort behoven är gjorda så slutar det roliga", dvs att få vara ute. Se till att gå till ungefär samma kiss- & bajsplats varje gång så att valpen känner sig trygg där.

Om valpen är svår att få rumsren så kan det kanske vara en idé att lägga ut tidningspapper inne i något hörn, fast då kanske man måste vara försiktig så att valpen inte får det som en vana senare…

Jag är osäker på hur sant det är men har hört att vissa hundraser är lättare/svårare att få rumsrena så jah, vad är det för ras i fråga?

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

HildaSvensson
2016-06-23 11:32
0

Våran valp var svår att få rumsren (eller ja, hyfsat) men vi körde med tidningspapper och nu i efterhand vet jag inte om tidningspappret var det som gjorde det svårare att få han rumsren. Så jag skulle vänta så länge som möjligt med att börja använda tidningspapper 🙂

Underbarn
2016-06-24 10:46
0

Fick hem våran Grand danois valp när hon var 4-4.5 månad och hon var då inte riktigt tränad att vara rumsren alls. Haft henne en månad nu också och hon är mycket duktigare. Första två veckorna var riktigt jobbig från dag till dag. Hon bajsa sällan inne (isf slarva vi) men kissandet har varit svårare. På natten kissa hon alltid en stor pöl, trots att vi hade larm och klev upp en (ibland två) gånger per natt och gick ut. Gick även ut så fort jag hörde henne kliva upp. Hjälpte inte. Tillslut stängde jag sovrumsdörren och då börja hon väcka mig om natten istället så nätterna är problemfri nu (hon sover fritt i hela lägenheten nu istället för instängd i sovrummet och håller sig till 5-6 på morgon innan jobbet, så vaknar inte på natten längre). På dagen sköter hon sig för vi går nästan en gång i timmen (kissrundor alltså UT, kissar direkt, kanske bajsar, och IN direkt och alltid beröm/godis precis när hon satt sig och kissa. Underlätta jätte mycket att ge godis så fort hon kissa, hon fatta vinkeln direkt och nu behöver hon det inte längre). Vi har precis börjat gå varannantimme för hon håller sig bättre. Utöver alla dessa jätte korta kissrundor går vi långpromenad (ofta lös) där motion och lek står i fokus och inte pinka/skita. Viktigt att göra skillnad på ibland, för att vara tydlig. Jag skällde aldrig på henne om hon kissa inne den första tiden (nytt hem, ung och svårt att hålla sig) ignorerade bara. Men nu när hon är trygg, har rutin och jag vet att hon kan hålla sig en hel natt tex då har jag börjat säga ifrån OM jag kommer på henne kissa i precis rätt ögonblick. Då avbryter jag henne och går ut. Lärde sig snabbt och händer mkt sällan olyckor nu. Skäller aldrig på henne om man tex upptäcker en olycka efteråt, då är det för sent. :)

Underbarn
2016-06-24 10:52
0

Våran valp tycker om att gå hem och ibland får man "tvinga" henne upp från soffan för att gå ut så även om vi gick in direkt efter en kiss så var det bra för hon tyckte om det. Men hade det varit en hund som tycker om att vara ute och inte vill hem direkt kan det vara bra att leka/göra något kul en stund efter kiss så den inte kopplar det negativt att efter kiss (som är bra) går man hem direkt (tråkigt/negativt). Tikar är lättare att få rumsren än hanar tycker jag också. Hade en bullhund (tik) som var mycket svårare att få rumsren, tog kanske 6-8 månader och då hade jag henne sen hon var 8 veckor och det kunde ske olyckor i sängen, soffan, mattan osv. Till skillnad från min 5 mån Grand danois (tik) som jag haft 4 veckor och sköter sig redan ganska bra och kissar inte på mattor eller soffan osv.

Agafia
2016-06-24 12:44
0

Första tiden med en Valp eller unghund är en tid med rastning stupikvarten 😉 När de har sovit ,lekt ,ätit osv. Så småningom har de lärt sig kontrollera både blåsa och tarm . Jag tog mig en omplacerad hund och jag förstod inte hans signaler när Han var " nördig" ……. Det tar ju ett tag innan ni båda lär känna varandra , det brukar bli bra med lite tålamod och hundgodis 😊