Friska hundraser
Vilka är de hundraser med minst rasbundna problem? Jag har så länge jag kan minnas velat ha en new foundland. Stora hundraser har ju oftast problem med höfterna dock, även om jag förstått att new foundland (och landseer?) är två stora raser som är förhållandevis friska. Vilka andra raser känner ni till som har få rasbundna problem? Jag är främst intresserad av medel till stora hundar. Hsr inga planer på att skaffa en till hund för närvarande, tycker inte det skulle få plats med en till i min lägenhet, samt har inte den ekonomi och ork som krävs för två stycken för tillfället. Men vill ändå börja drömma och planera :)
Jasa nej saja!
Welsh springer spaniel, inga rasbundna problem alls och väldigt trevlig allroundras :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Västgötaspets Dansk Svensk gårdshund Inga stora hundar direkt men…
Australian Shepherd är en relativt sund och frisk ras. De problem som förekommer gör det i låg grad 🙂
Sibirian husky! Har jag hört frisk hund ras!
Cairn terrier och border terrier är också ngt jag hört!
De flesta spetsraser verkar vara ganska friska.
#2 Vi hade en dsg och han var allt annat än frisk. Vi hade oturen att få ett måndagsexemplar :(
Kul att se att någon annan bryr sig om just friskheten av hunden och inte bara vad de vill ha av den, utseendemässigt och aktivitetsmässigt! 👍 Själv är jag helt inne på att bidra enbart till frisk avel av djur och inte dålig sådan. Hundarnas liv ska komma före allt!
Här är några hundar/hybrid som jag tittat på själv;
Saluki - Framför allt så är den inte sönderavlad och är oförändrad sen Egyptiernas tid. Alltså en frisk hundras och inte för mycket påverkan av människors vilja. Aningen reserverad mot främlingar. Mjuk, värdig och behaglig ras. Självständig och mycket påhittig. Med rätta metoder kan denna ras gå långt med sin ägare! Själv älskar jag den långhåriga typen av denna ras.
Siberian Husky - Rasen är underbar i sig och är enbart avlad på funktion. Vilket betyder att den är inte sönderavlad eller har medfödda sjukdomar på grund av människans inblandning. Hög arbetsmoral och flockinstinkt har denna skönhet. Mjuk, livlig, utåtriktad och uppmärksam är deras motto. Behöver mycket aktivitet med kroppen då de är från grunden draghundar som kan springa 14 mil utan problem om du så ber dom. Så att köpa släde eller annan form av vagn för träning gör du denna ras en tjänst som den kommer älska dig och livet själv för! Väldigt pratig ras och kan ha många ljud för sig.
Ceskoslovenský vlciak - Varghybrid med tassarna kvar på rätt ställe. Inte sönderavlad och har inte hälsoproblem som har med avel att göra. Frisk ras som lever ganska så länge. Temperamentsfull, aktiv, snabba reaktioner, lättlärd. Stor lojalitet mot sin flock, aningen reserverad mot främlingar.Ej aggressiv och väldigt vänlig ras. Kräver en som vet vad den har hemma och grunden till vad en hund kommer ifrån från början - vargen. Tänker själv och är väldigt intelligent (som en 6åring). Mycket vackert uttryck och utseende. Och många säger denna ras behöver extrem aktivitet vilket inte är sant alls. De har mycket att komma med, men vissa dagar vill bara denna varghybrid ligga och lata sig i sin säng vad du än lockar med vid dörren. Skällande kommer i andrahand för att uttrycka sig så kroppsspråk är viktig del av denna varghybrids vardag för kommunikation.
Vorsteh - Fin hund helt enkelt och är strängt övervakad vid avel för att inte få några problem. Hunden är robust och sund utan problem. Stabil, pålitlig och balanserad hundras som är vänligt inställd och lätt att följa sin flock. Har oftast stor jaktlust och skärpa vid träning.
Pudel - Frisk och långlivad ras som har ett program de ska gå igenom innan avel får förekomma för att undvika att hunden ska få problem med höfter (storpudel) eller ögonproblem (mindre pudlar). Glad positiv hundras. Lättlärd och livlig. Perfekt familjehund som lätt kan manipulera dig med sin snabbtänkthet om du inte är på din vakt. Kolla noga bakgrunden av din Pudel så inte föräldrar eller deras föräldrar osv har problem med ögon eller höfter är väl ett bra tips här för vissa kan ju avla utan att gå igenom grunden och då kan man få rasrelaterade problem.
Kopierade detta från ett svar jag gav i en tråd som handlar om 5 hundraser man vill ha/tänka sig att ha. Finns troligt mer hundraser där ute som inte är sönderavlade. T ex Saarlos är en men de är väldigt mycket varg så de kräver en del av sin ägare.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
#9 att salukin är oförändrad stämmer tyvärr inte helt. Många av de som får se salukis från ursprungsländerna tror att de hundarna där är blandraser, just för att de ser så annorlunda ut mot många (inte alla!) som finns här.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Friska raser generellt: urhundar, spetsar, vinthundar, jakthundar. Sedan har jag för mig att tex bichon-raserna brukar vara helt ok med hälsan.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Det finns sjuka hundar i alla raser. Ingen ras är helt frisk, Alla raser har sina egna problem, Och folk avlar fortfarande på sjuka individer.
Visst finns det helt klart sjukare raser och friskare raser, Men jag skulle nog ändå förvänta mig att kunna få en sjuk hund trots att rasen är normalt "frisk". Min mammas Pudel har varit otroligt frisk (dock dvärg) men haft problem med tänderna och fästingbett, Vi fick även kolla upp hans hjärta för en veterinär sa att det lät som han hade blåsljud(?) eller dylikt men det var bara en slapp muskel och det var tydligen normalt vid 12års ålder.
En "bekant" har en samojed som blir 10 eller 11år i år, jag tror det är 11år, Han har bra höfter, fin kropp och har varit champion(? kan inget om detta) i utställning, bra och fina priser och har blivit avlad på, Han har ändå fått knölar på tassarna och blivit opererad (efteråt såklart).
Min mammas vän hade en schäfer, Han blev 12-13år (minns inte exakt, tror han skulle fylla 13, typ en månad efter att han dog). Han var allmänt frisk som ung, mådde bra, och hade fin kropp (och då var det ingen bruksschäfer,men ryggen var ganska fin, men dessa raser brukar ju få fingret).
Så även om man väljer en frisk ras måste man fortfarande vara försiktig. Vilket förmodligen är självklart, Men jag skulle inte våga svara på "friska och sjuka raser" mer individer, vad föräldrarna är, vad deras föräldrar var och vad man kan förvänta sig.
Man måste alltid börja någonstans för att förbättra en ras hälsa och det är inte att köpa en ras som har massor av hälsoproblem som kommer utav hård avel eller felaktig avel. Där är min poäng.
Sen i tanke får man ha att hundar visar inte smärta förrän det är för sent. Det skulle utesluta dom ur flocken och de skulle gå under. Detta är en grundläggande instinkt hos många djur, speciellt flockdjur.
Så som någon nämnt med Schäfrar som avlas med så sneda ryggar som möjligt att de skulle vara friska tror inte jag helt på. Kanske några hundar lyckas undvika allt för mycket problem under sina liv, men inte så många (originalhunden har inte sneda ryggar i ett naturligt utseende). Lika lite som vissa hundar som har så korta nospartier (sitter mellan ögonen typ) så att de inte kan andas normal inte lider av detta problem. (originalhunden har inte ett kort nosparti i naturligt utseende). Dessa saker har vi skapat för att vi vill ha detta för vårat egen intresse. Utställning och en söt ras med intryckt nos så de låter som grisar. Gulligt…..nej!
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Volpino Italiano är en frisk ras, liksom de flesta spetsar och urhundar. :)
Jag har för mig att jag hört/läst att borderterriern ska vara en frisk ras som ofta lever länge.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Har hört att kinesisk nakenhund ska vara allmänt frisk men hälften av alla jag känner har någon sorts sjukdom. Kvalsterallergi, överkänslighet och allergier i allmänhet… Så vet inte om det stämmer eller inte.
Är det där allt Agria visar eller finns där fler raser i listan?
Welsh Corgi pembroke! De har inga rasbundna sjukdommar enligt skk så uppfattar därför det som en friskare ras :))
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Bichon havanais, är frisk men inte så stor! Bearded Collie är väl också ganska frisk?
Många vinthundar är också fria från rasbundna sjukdomar :)
Tror att det är allt Agria visar om man inte betalar för att få mer info.
Håller med, pembroke är en frisk ras.
Om du, TS, är intresserad av att satsa på någon hundsport så är ju oftast de prestationsavlade hundraserna friska i kropp och själ.
// Harley
Tack ska ni ha allihopa för svar! Självklart får man ha beredskap för lite allt möjligt när man skaffar hund, oavsett ras, men tänker att man kan "ta på sig säkerhetsbältet" genom att välja en med färre rasbundna sjukdomar. Kul att se att någon föreslog Vorsteh, har varit inne på rasen innan främst på grund av så otroligt vacker ♡ Anledningen till att jag frågar efter detta är i första hand att jag vill mindka riskerna för att bli kär i en hund som har medfödda fel igen, sen kan jag tänka mig ett ganska aktivt liv med mina hundar. Har inte några särskilda planer med en framtida hund, men är på att göra vad som helst sålänge hunden tycker det är kul (=jag kommer också tycka att det är kul). Kram på er!
Jasa nej saja!
Värt att tänka på är också att en i grunden sund hund/ras sannolikt har större chanser att klara en eventuell skada eller sjukdom bra. Jag har haft otur, två av mina hundar har fått kroniska sjukdomar (Addison och renal dysplasi) trots att de tillhört några erkänt friska raser. MEN de har trots det levt osedvanligt länge - hunden med Addison blev nästan 16 och den andra blev drygt 7 år. Det låter inte så gammalt men de flesta hundar med den defekten blir inte ens ett år, ytterst få överlever tvåårsdagen. Jag är övertygad om att det spelat stor roll att de så att säga ändå har varit sunda från början. Samma sak med min labbe, hon fick en skada i ena frambenet men återhämtade sig snabbt trots en ganska dålig prognos. Hon har helt enkelt en väldigt sund och ändamålsenlig exteriör som givetvis påverkar hållbarhet och funktion.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#17, Lite intressant att 5 av 8 nämnda raser är spetsar :-) . Ska man se rent exteriört så är de ju ofta sunda utan överdrifter och har en väldigt ursprunglig typ.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com