Löp hos unga tikar
Min corgi är 13 månader gammal och löpte första gången i Februari. Min gamla aussietik på 11 år har alltid haft väldigt oregelbundna löp så egentligen vet jag nog svaret men hönsmamma som man är så blir man ju lite orolig. Nu löper corgin för andra gången, 4 månader efter första löpet. Detta är väl inget konstigt? Sen blöder hon rejält också, gammeltiken har aldrig droppat blod utan det har bara synts när hon legat i sängen osv på ljusa lakan/bäddar etc. Corgin droppar ordentligt och först trodde jag någon av hundarna slitit av en klo då det var bloddroppar på trappstegen och längst golvet. Någon som kan lugna en orolig matte?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Min tik blöder så det RINNER blod till och från, alltså en gång skulle jag ta på henne trosan och whops rann det så det blev en pöl nedanför.. Jag blev ju förskräckt, Tog på henne trosan och torkade upp.
Mycket blod beror på individ, precis som med oss människor, samma om det kommer "lite då och då" eller massa på en gång.
Jag tror en tik kan löpa upp till 3gånger per år? Är inte helt hundra på den infon.
#1 Ja jag vet ju att löpen kvar vara oregelbundna men man är ju så jäkla hönsig 😮
Först trodde jag verkligen att en klo gått sönder, men när bådas klor var hela kollade jag till och med min kastrerade gammeltiks vulva först 😂 Är ju som sagt van vid väldigt lite blod under löpen. Men då kan jag lugna mig och så blir det att åka och köpa en trosa!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#2 Jag som aldrig haft tik innan fick ju en chock när det seriöst rann blod på mig, på golvet, i soffan m.m! Jag hade då läst att man bara skulle behöva torka upp några droppar efter sig, Men min hund gillar att spara blod för att bomba ner det på en plats… Alla jag känner har tikar som blödit/blöder mindre än min, så kommer jag där och hälsar på någon och lämnar rena rama jaktblodspåren när tiken går.. hahahah.
Jag vet hur det är att vara hönsmamma, jag är hönsig om ALLT, Så jag fick panik av min tiks löp.
Jag tror min tik också blöder mycket, inte lika katastrof-aktiga bombpölar som för #1 dock, haha xD Men verkar helt klart vara mer än vad andra kompisars tikar gör, jag skulle tex inte kunna ha henne utan trosa. Skulle vara blod överallt :P Ett tips är att använda riktiga bindor i trosan, trosskydd är alldeles för smala för min tik. Brukar dela på bindorna (den behöver ju inte vara så lång) så jag kan sätta halvorna bredvid varandra så att det inte kommer blod på sidorna. Ingen trosa har suttit riktigt bra på min, så sist testade jag att köpa barnkalsonger (sånna där "tighta boxers") och klippa ett hål för svansen. Funkat bäst av allt vi testat hittills! Gäller bara att inte klippa för stort hål för svansen, och att sy kanterna på hålet så att det inte förstoras för mycket. Täta löp har jag dock ingen erfarenhet av.
Provar ett par löptrosor och ser om de passar henne. Tack för tips om bindor!
Sabina
www.anibaz.blogg.se