Ben
Alla dessa ben som finns, Och ändå sitter jag ofta och undrar VAD finns det egentligen för ben?
Vad för ben ger ni som är färska? Vad rekommenderar ni?
Hur ofta kan man alltså ge ben, och med vilka ben räknar ni då med? Menar ni vita hudtuggrullar, märgben, revben, grisöron?
Självklart beror allt på raser och storlek, Om ni kan svara på vad eran hunds "maxgräns" skriv gärna ras(er) eller vikt/mankhöjd, Kanske ålder?
Hur ofta är för ofta? Är för ofta varje dag, varannan dag, en gång i veckan?
Jag undra oxå en del själv så jg fölger. Endaste jag vet är att reben är ganska populärt och att bärande ben/märgben inte ska ges för ofta då det sliter på tänderna :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#1 Jag vet om en hund som tappade/fick ta bort tänderna pga märgben, men min tik har alltid ätit märgben och har otroligt fina tänder. Så det kan nog bero på individ.
Jag har en valp just nu och han får ju "vitarullar" varje dag, han har nu gömt ALLA ben han någonsin fått så jag hittar dom inte :) Men annars har jag sådana överallt för att ge honom istället för att bita/avreagera sig på fel saker, Tänderna kliar så det måste ju tuggas, Och dom vita benen LÅTER ju mjukare och dom låter som att dom är "behagliga" för tandbyte, men vem vet.
Jag har en Irländsk Varghund, hane, 4 år, väger 89kg och ca 94 cm i mankhöjd.
Han får ett grisöra nästan varje dag och vit tuggrulle eller tjurmuskel 1-3 ggr/mån.
(Tuggrulle och tjurmuskel äts oftast upp på "en sittning" så att säga.)
Han har en älghudsrulle som har räckt i evigheter, han brukar ligga och tugga en stund före läggdags och har rullen hamnat under soffan (ve och fasa!) så krafsar och skäller han på oss tills vi kommer till undsättning för den stackars nödställda rullen.
Revben är populärt att ge, jag hade gärna provat men här omkring är dom knepiga att få tag i.
// Harley
Mina hundar brukar jag ge revben oftast från gris eller lamm men ibland även från nöt. Ger också grisrygg, lammrygg, hel bröstkorg från lamm. Hel rå kyckling, vingar, ben hals. Kalkon hals. Klövar från rådjur, allt äts upp klöv mm bara benet som blir kvar. Kan även ge märgben ibland men gillar egentligen inte att de äter det just för tändernas skull. Mina hundar kan äta ben varje dag. Brukar oftast ge dem max 6-7 revben på en dag. Eller en rå kyckling på en dag. Händer även att de kan äta upp en hel bröstkorg åt gången också och det brukar gå bra. Hundarna verkar vara fenomenala på att smälta ben bra, har aldrig hänt att det kommit ut hela ben eller att de har spytt upp det utan allt smälts. Hundarna total älskar råa ben. Brukar få gratis ben av ett slakteri i närheten. Sällan jag ger grisröron och tuggrullar nu för tiden men det händer. Mina hundar är storpudlar 3 och 2 år gamla väger 20-25 kg.
Jag har en valp på 5månader och en tik på 5år, Är det alltså okej att ge råa ben redan ifrån början? Eller bör dom vara en aning större/ha tappat tänderna? Är det okej att ge frysta råa kycklingben(sådana du köper för att tillaga själv, eller ska dom vara färska)? Jag har hör fy om de 3 F:n Fisk, fläsk och fågel, Gäller detta endast tillagat?
Valpens mankhöjd har jag inte men han är mindre än min tik som är 60cm, Han väger 21kg hittills. Tiken väger 27kg.
#5 Ja det är okej att ge ben till din valp, jag vet folk som börjar ge valpar ben som råa kyckling vingar och grisknorrar redan vid 5 veckors ålder för att vänja dem vid barf. Nej det är inga problem med att ge råa ben från vare sig fisk, fågel eller fläsk, bara myt skulle jag vilja påstå. Du kan absolut köpa frysta kycklingben och tina, det har ingen betydelse. Det du bör tänka på är att benen/köttet alltid ska vara svenskt. För hundar som är ovana med att äta ben så skulle jag välja att först ge ben från kyckling eftersom de benen är mjukare och mer lättsmälta än tillexempel revben. Sedan när man ser att det går bra kan man börja ge andra lite hårdare ben. Revben från unga djur är bra då de är mjukare och lättare att smälta för hunden.
Jag har en blandras på fem kilo och hon får sågade fläskben från mataffären.Hon får ett nytt när det andra tar slut. Hon älskar även grisöron och knorrar från djuraffären men dom får vid särskilda tillfällen.
#5 Frysta kycklingben går utmärkt att ge, bara kolla så att de inte är mörade eller något innan. Det är även bra nybörjarben eftersom de är så mjuka.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#8 så det går bra att köpa från affären? Hört det inte va bra eftersom det är så mycket skit i det.. Så därför många ger det tilberett även om man inte sk age tilberett körr och ben till hundar.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Hennes fläskben är ju helt "naturella".
#9 Ge aldrig annat än råa ben.
#9, Ja, det går att köpa i vanliga mataffären men som någon annan skrev, se upp så att det inte är mörat (vilket det ofta är). Jag ger inte kyckling längre på grund av antibiotikaresistensen. Att koka den går ju inte (om det är benen man vill åt) så då har vi strukit det från lustan.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#9 Så länge man läser på dem att de är naturella ska det vara okej. Jag själv använder frysta kycklingben/vingar från affär i min hunds barf, det har aldrig varit problem. Men vi har även en vi köper eko hel kyckling ifrån vilket är att föredra, det beror ju på vad man kan få tag i.
Däremot skulle jag aldrig våga ge tillagat (bara köttet i så fall, okryddat). Jag minns inte texturen på tillagad kyckling då jag varit vegetarian i många år, men kan tänka mig att det blir rätt vasst.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jag tror att vi alla här ger råa ben…..
#14 Det är inte jag övertygad om. Många äldre lever kvar med att ge rester av det vi äter bland annat då tillagade ben och tror att det F ben man inte får ge.
#15 Detta stämmer, inte bara med ben, men även med mat, lök, och andra saker som är farliga/inte bra. Och vuxna/äldre har oftast en jäkla attityd emot yngre och fräser ifrån "de har minsann haft hund i hela sina liv och det har aldrig skadat". Man får inte ha egen åsikt eller komma med fakta.
Dock lärde min "äldre" mamma mig at F benen kokta/stekta/tillagade splittrades och var farliga för hundar, Hon sa nog aldrig något om råa men både min mamma och dom flesta andra påpekar sjukdomar DU får av kycklingkött när man nämner att ge andra djur det som rått..
(la till ett komma, det var lite fel innan.. Detta stämmer alltså, inte "detta stämmer inte bara ben")
#9 Det var nog tuggben från zooaffären som avsågs. De är ofta fulla med kemikalier.
# 16 Därför man alltid ska ge svenskt kött då det inte innehåller salmonella och andra tråkigheter, men även svensk kyckling och andra köttslag innehåller bakterier som inte är bra för oss att få i oss men hunden har väldigt stark magsyra och snabbt matsmältningssystem så dessa bakterier gör ingen påverkan på hunden som den skulle göra på oss. Jag tror folk glömmer bort att hundar faktiskt är gjorda för att klara av att äta rå föda vilket inte vi är.
Eftersom jag nu har en valp och detta gäller ben så ställer jag ännu en fråga här, Han hetsäter ben så han sätter i halsen, IDAG har han gjort det totalt 2gånger, problemet fanns inte där innan, min tik tar aldrig ben ifrån honom, hon skulle inte få för sig det, men ändå beter han sig som att han aldrig får ha något ifred. Jag hade problem med benaggressivtet när han kom men det tränade tiken bort, och nu kan man ta bort ben ifrån honom, Förutom idag, Han försöker svälja benen hela.. Av paniken när han ser att jag ärpåväg emot honom, Så jag har valt att klappa istället så han hinnerlugna ner sig.
Nu är det här hudben, Alltså inte färska ben, Men jag blir rädd att ge färska ben om han beter sig såhär för att "behålla" de goda hudbenen? Finns det några Färska ben han då INTE skulle för en chans i h*lvetet kunna svälja hela? Borde jag börja hålla i benen eller göra något annat eller kan det stressa mer i den här situationen? Jag hoppas detta bara är något tillfälligt, Men frågar om tips redan nu ifall det inte skulle vara det.
Problemet med till exempel kyckling och antibiotikaresistenta bakterier är att om jag ska äta kycklingen själv så hanterar jag den förhoppningsvis på ett smittsäkert sätt tills den är tillagad, diskar redskapen och så vidare. När hunden ligger och gnager på ett kycklingskrov så går det ju inte riktigt till så även om HUNDEN lär klara sig. Det är förstås upp till var och en men jag kan medge att jag har lite noja över dessa resistenta bakterier - som faktiskt anses som ett allvarligt hot mot folkhälsan av WHO. (Menade inte att starta en diskussion om saken egentligen :-). )
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com