Krypt hane steril?
Jag har en hane på 6 månader som är krypt (Båda kulorna kvar i buken) och en tik som just nu löper. Jag fick höra av alla att han var steril så jag var inte orolig för risk för valpar… Men nu när jag kom ut ur duschen så satt hundarna "fast"… Finns det risk för valpar nu???? (Han ska kastreras nästa vecka).
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Varför skulle en krypt inte kunna få valpar? Det står i tex skks regler att man inte ska använda krypta hanar i avel, alltså är det fullt möjligt för dem att para en tik så att det blir valpar, annars hade en sådan regel inte behövts.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Men det gäller väll de som endast har en pung ute? Eftersom den kulan då kan producera sperimer? Vad jag har hört.. Hmm..
#2 Jaha? Vad jag har läst då kan dom inte få valpar eftersom att när dom inte vandrar ner i pungen utvecklas dom inte. Därfor kulorna är så små när man kastrerar en krypt :P
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
De är OFTA sterila eftersom det är fel temperatur för testiklar och spermier i buken men man kan inte räkna med det. Så ja, din tik kan vara dräktig. Kontakta vetten imorgon för rådgivning, oftast rekommenderar man att man väntar till dag 28, gör ultraljud och om tiken då är dräktig så ger man abortspruta. Hur gammal är hon?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 Ja jag hade tänkt ringa veterinären imorgob :) hon är 7 år
Ja jag skulle nog inte våga chansa på att det var 100 % säkert att det inte går. Inte utan att prata med veterinär. Men jag har läst att de näst intill alltid (om inte alltid) är sterila för att det är för varmt. Men jag skulle som sagt inte vara lugn med det.
Kan bara hålla med om att håll dom separerade denna tid, är båda kulorna uppe så brukar det ofta vara värdelösa men bättre vara på säkra sidan än tänk om.
Vet om en unghane som vart far till 1 valp även han hade som din hund båda kulorna uppe, men tydligen var en sperma levnadsduglig. Ägare hade inte sett parning det kom som en överaskning att skendräktigheten inte var så falsk och valpningen vart en valp :P Lycka till med allt
Jo jag tror en krypt kan vara fertil ändå, men för att deltaga på utställning måste de ha 2 "stenar" nere, hundar kan drabbats av cancer om inte stenarna kommer ner som de ska, och jag minns inte om de klassas som kryptocid efter 6 månaders ålder! om de inte vandrat ner!