Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4018 ggr
Theleonora
0

Stamtavla

Jag undrar hur man vet att stamtavlan är äkta och vad man ska kolla på i en stamtavla!? Är väldigt ovan och osäker när det gäller just stamtavlan därav min fråga.

mejamylove
1

Du kan kolla upp hunden i skks hunddata för att se om hunden är registrerad där :) du skriver bara in det du har på hunden, reg.namn, reg.nummer och ras osv. Eller bara nåt av det. Varför undrar du? Misstänker du att hunden har falsk stamtavla?

Theleonora
0

Ok tack! Ja, för ett tag sen var jag hos en kvinna som hade kopia på stamtavlan till pappan och jag blev lite misstänksam. Hon påstod att valpen/arna hade stamtavla men priset stämde ju inte riktigt med en hund som har stamtavla. Tack och lov gick jag på magkänslan ovh avstod köp. Men blev osäker när det gäller stamtavlor osv. Så tänkte fråga vad det är jag ska kolla i på en stamtavla. Men själva stamtavlan på föräldrarna kanske man inte behöver vara osäker på? det kanske var nåt annat där som var fuffens, bara att jag inte förstått det än.

mejamylove
1

Känns det inte bra så ska man alltid avstå. Fanns pappan inte där så förstår jag om hon hade kopia på hans stamtavla för att visa, men tyvärr kan jag inte hjälpa dig vad du ska leta efter på utskriften av en stamtavla :/ jag vet inte riktigt hur man ska avgöra om den är fake eller inte, men tog hon för lite för varje valp så kanske hon inte bara hade rent mjöl i påsen så att säga :)

jenmjao
0

Jag skulle vilja utöka med en tilläggs fråga om det är okej? Om föräldrarna är importerade och inte ännu reggade i skk, Hur kan man då kolla upp dom om det ens är möjligt?
Hur gör man med importerad valp med utländsk stamtavla (alltså de som inte bor i Sverige)? Hur reggar man en valp själv när den kommit till Sverige och föräldrarna bort i utlandet?

russin
2

Är föräldrarna importerade och ännu inte reggade i SKK, så kan dom inte regga valparna. Föräldrarna kan enbart kollas upp i hemlandets register (om det är öppet register vill säga).

Vad gäller importerad valp, så kan du inte registrera in den själv (om den inte är från norden då) om inte importören köpt valpen med exportstamtavla och själv reggat in den. Den som köper en valp från utlandet måste få en exportstamtavla, där ägarens namn står - så är den intagen med originalstamtavla är det svårt.

jenmjao
0

#5 Tack för snabbt och bra svar 😃

Changrila
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De SKK-stamtavlor du får med vid valpköp är i grönt, tjockare papper och där står hundens namn, färg, registreringsnummer, föräldar + deras färg och registeringsnummer m.m. Det är också SKKs logga lite överallt på pappret. Stamtavlan sitter i princip alltid i en plastficka.

Ser det ut på något annat vis, då är det inte en riktig stamtavla. Du ska inte heller lita på de uppfödare som påstår att du själv kan registrera valpen senare, det går inte till så.

Bäst brukar vara att kolla via rasklubben, vilka uppfödare som finns med där. Då kan du vara 99,9% säker på att hundarna de säljer är renrasiga och då kan du även själv kolla upp hunden, dess föräldrar osv. Det görs lättast på http://hundar.skk.se/hunddata. Där kan du se om hundarna gjort hälsotester, mentalitetsbeskrivningar m.m.

Såhär ska stamtavlan se ut. Just det här är en exempelbild som jag hittade på rottweilerklubbens hemsida:

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Theleonora
1

Tack så mycket Changrila och alla andra för era svar! 👍