Fästingbett?
Såg att min hund låg och slickade jumsken och tittade efter vad det var och såg det här. Jag vet inte vad som kan ha orskat det, kan det vara fästing? Jag har satt tratt på henne och tagit lite isaderm på det. Alla veterinärerna är ju stängda över helgen, så jag får lite smått panik över vad jag ska göra. Vad tror ni? Går det bra att vänta eller ska jag försöka få tag på en veterinär ändå?
Jag tror att det är efter fästing och hade ärligt talat inte gjort någonting, ingen tratt, ingen veterinär. Har haft många fästingbett som sett ut sådär och det går över.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Veterinärer brukar inte vara stängda under helger, det ska finnas öppna, det kommer kosta mer. Jag skulle avvakta, är det ett fästingbett så låt hunden inte slicka mer (ta på en tratt eller annat). Har fått fula sår och knölar på mina hundar av fästingbett, min mammas dvärgpudel fick en stor böld lika stor som en 5krona, riktigt äcklig, jag tror vi tog han till veterinären efter 1vecka (den blev mer och mer svullen, men i början var det en fästing vi plockat bort där). Kan tillägga att dvärgpudelns böld blev större för att han just slickade.
Okej, tusen tack! Jag avvaktar och ser.
Jag skulle tvätta hunden med tvål och vatten, lactacyd! Badda med acolsprit! Så tror jag du kan avvakta över helgen! Lycka till!
#2 - sen när "brukar" veterinärer ha öppet på helger ? Det finns bara ett fåtal som har helgjour numera i Sverige och då oftast stora kliniker.
Till TS - ser ut som hunden dragit väck en fästing själv. Tvätta rent och gör inget mer. Tratt känns lite överdrivet för ett sånt litet sår 🙂
#5 Jag har läst om ganska många som har behövt åka in akut på helger överallt i Sverige och där har det alltid funnits något helgöppet, Fast det blir extra dyrt, Jag var hos veterinären (dock strömsholm) den 25:e December 2010 med min valp, vi fick betala ungefär 1000kr för undersökning och 2000 i avgift för det var jourtid/helg.
#6 Distriktsveterinärer har i princip alltid jour men de är svindyra redan på vanlig tid.. Vanliga små kliniker har inte jourtid, det är stora djursjukhus som gäller i så fall som Blå Stjärnan till exempel. Ja, det finns ALLTID något öppet men man kan få vara beredd på att åka riktigt långt och pantsätta både hus och lem för att betala jouravgifter så vid sådana tillfällen så gäller det att ha is i magen och inte åka in i onödan.
#5 👍
#7 Självklart, jag var dock tvungen att åka in då min valp hade UVI och det hade redan pågått i några dagar, natten innan vi åkte in började hon tjuta och hade jätte ont, vi ville egentligen vänta till efter helgerna men vi åkte självklart in akut såfort det visade sig smärtsamt.
Fästingbett eller småsår behöver man inte åka in för akut, men om hunden blir påkörd bör man tänka om, Också därför det måste finnas något öppet alltid, för man kan inte stänga ner att djur gör illa sig på helger bara för att.
Anledningen till att jag rekommenderar tratt är att om hunden slickar kan det bli värre, Som sagt blev det så på våran dvärgpudel och det var tyvärr då vi fick åka in till veterinär.
#8 Då måste det varit något mer fel, ett fästingbett blir inte så illa bara för att hunden slickar lite på det
#9 Det var inget annat fel, Vi tog ju han til vet. Och det var för att han hade slickat och slickat.
#6 - fast man åker inte in akut på en helg dit det kanske är 15-20 mil för att litet insektsbett 🙂
Visst finns det helgöppna kliniker, men det kan vara långt. Jag bor i större stad, men har ändå minst 15 mil till närmaste jouröppna klinik.
#11 Vilket jag redan skrivit i mina andra inlägg.
Är det ett fästingbett är det väl ingen idé att åka in om det inte blivit infekterat eller nåt. Finns väl inget förebyggande de kan göra vad gäller fästingburna sjukdomar. Eller gör det?
Jag skulle avleda hunden ligga o tvätta på bettet och bara tvätta det rent med tvål o vatten eller koksalt.
#13, Nej, alldeles riktigt, det gör det inte :-) . TS; i nuläget finns det i princip inte något en veterinär kan göra som du inte kan göra själv. Tvätta rent och håll koll, helt enkelt. OM hunden slickar och tvättar mycket så på med en krage eller body, annars behövs det inte. Skulle det bli väldigt inflammerat eller en böld så kan det vara läge för veterinär, samolnigheten är väl inte så stor men det KAN finnas någon skit innanför som behöver rensas ut. Man använder ju inte antibiotika i onödan ändå så det lär inte ordineras såvida det inte blir riktigt illa. Däremot kan det vara bra att ta reda på var närmsta jourveterinär finns, det kan hända andra akuta grejer på en natt/helg och då är det skönt att slippa leta efter en i panik. Dock ska man tänka på att inte ringa veterinärer/kliniker under jourtid i onödan, de har ofta mycket att göra och ont om tid. Agria har även en telefonveterinär under vissa jourtider, gratis för deras kunder men kostar 250:- /samtal för övriga.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com