VGWbälte Beginner
Är det någon som har någon erfarenhet av den selen? Fördelar och nackdelar? Är det bra som valpsele?
Jag provade ut VGW-sele till min hund och en sak som slog mig då var att deras knäppspänne sitter rakt över hundens ryggrad vilket för mig är en tokig placering.
Jag tyckte också att selens "ryggrem" var ganska kort t.o.m i största storleken så att remmen som går runt hundens revben hamnade väldigt nära armhålorna.
Till slut vart det en Metizo-sele som jag var väldigt nöjd med.
Men tillslut så vart det till att beställa en spec.sydd sele då hunden växte ur Metizo´s största storlek.
Jag rekommenderar en Metizo-sele för att komma till sak. 🙂
http://metizodezign.se/
// Harley
Jag har haft 3 styckna. Dom är inte bra, Ryggbandet är inte allslika långt som det under magen, Det skär i armhålorna på hunden om den stannar eller om det dras åt sidan. Det är svårt att spänna det rätt ochnär det väl "sitter rätt" så åker det fel så man får spänna så det sitter fel. Jag ska sy om ett av mina VGW beginner sele och se om jag kan göra något av det. Jag har två hundar en schäfer/labrador och en Malinois, Båda har alltså smala kroppsformer och inte "bullhundskropp".
#1 Är den ställbar? Känner att jag inte lägger pengar på saker han direkt växer ur. :)
#3 Jag använder just nu ett Metizo sele till min valp, det är storlek av min stora hund, Köpt till henne (så det är rosa). Det gick INTE att ställa om det när han var mindre, men nu när han blivit större (5månader gammal) så sitter den bäst av alla saker jag provat hittills. (vet att frågan inte var vänd till mig men svarar ändå pga "erfarenhet")
#2 Nej det ser verkligen ut som ryggbandet är för kort på dina bilder, får kolla efter om jag hittar någon sele som verkar bättre :)
#3 Metizo finns i en rad olika storlekar och jag har för mig att det står på hemsidan hur mycket varje sele kan ställas om.
*letar länk…*
Aha, got ya´! Storleksguide Metizo:
http://metizodezign.se/produkter/storleksguiden/
// Harley
#5 Det är det verkligen och detta är storlek 3 om jag inte minns helt galet. Jag ska klippa upp ryggbandet, sätta dit en bit med mer band och sy ihop, kolla så det håller och sedan testa så, Men jag tror inte ens då att det kommer vara "användbart". Den åker över revbenen om man inte spänner åt riktigt hårt runt magen, vilket inte är bra.
Föredrar helt klar vanliga VGW som min tik använder, Och Metizo som valpen nu använder, Men jag tror tyvärr inte det finns något "antidrag" sele som man kan spänna om från valp till stor hund, Tror inte det finns något sele alls man kan spänna så mycket (vet dock inte).
#4 Ju fler som har erfarenheter och tips att dela med sig av, desto bättre! Vad kostar en ungefär, och finns det någon hemsida man kan beställa ifrån?
#8 Jag vet inte exakt på kronan vad det kostar men mellan 400-500kr, Kanske kan bero på storlek? Det vet jag inte. Det kostar ungefär som ett vgw sele om jag inte minns helt fel. Skillnaden på VGW och Metizo är att VGW inte har knäpp på ryggen(till koppel), inget handtag på ryggen, Och det sitter helt enkelt bättre på min tik (VGW då). Metizo sitter just nu bra på min valp, men allt kan ändras. Jag hade ju redan selen sen innan så jag har inte behövt köpa nytt till valpen för att prova. Får jag fråga vad det är för ras det gäller? Kraftiga hundar brukar bära de här selena bättre, medans smala hundar med kort päls kan få irriterade armhålor om knäppen är vi fronten/bogen. Jag löser det här med att sy på tyg/ludd när det skär in i armhålorna på hundarna (om dom blir röda eller irriterade) för att undvika onödiga skador.
Min valp blev rödoch irriterad av VGW beginner men om du ska använda det för tillfället är det ett billigt sele att ha medans valpen växer sig en bit större (jag hade det på min valp fram tills nu, men jag knäppte kopplet helt enkelt på ryggen istället för framtill)
Lägger till en bild på mina hundar med Metizo sele (rosa) på hanvalpen och VGW (svart) på tiken, På ryggpartierna. Inte bästa bilden menmen.
#9 Okej!! Vi har en shetie!! :)
#10 Vad fina hundar!! Men är det en okej sele (VGW) att ha i början nu (han är 11 veckor) tror du? Den är ju rätt billig och ställbar. Bara tills han blivit lite större så kan jag lägga mer pengar på en bättre? 😃
#11 Då tror jag nog det funkar med ett Metizo storleksmässigt. Min malinois kommer bli större än min tik är, så därför har jag kämpat med olika selar och försöker få saker att passa nästintill varje vecka. Växer ooootroligt snabbt!
#13 Okej, jag får se hur jag gör, tack!!! 😃
#12 Ja det är helt okej att ha vgw beginner en kort stund i början, använd knäppen på ryggen och undvik att dra honom framåt så är det absolut inga problem! Som du sa det är otroligt billigt och det var därför jag köpte två åt honom! (ena växte han ur på en vecka……fel storlek 🥵)