Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4661 ggr
Fluffinen
0

Kissar Mycket?

Nu har jag lite funderingar på om det bara är jag som är lite nojig och överbeskyddande eller om detta faktiskt är något jag borde kolla upp hos vetrinären. Tänkte jag kollar av med andra hundägare om ni kanske har någon ide vad detta kan bero på, eller om de är helt normalt.

Våran valp på snart 17 veckor en Flatcoated retriever/Golden retriever blandning kissar och dricker väldigt mycket. När jag jämför med vår tidigare hund upplever jag det som väldigt mycket därav min oro börjat växa.

Jag uppskattar väll att han kissar ungefär 8-12 gånger om dagen, ibland bara en liten skvätt men oftast mellan - stora kisspölar både utomhus och inomhus. Dessa kissstunder är lite oberäkneliga och kan ske lite när som helst, vi kan tex varit precis ute i 20 min och han har kissat 2 gånger redan för att sen komma in i 10 min o kissa igen på golvet o sen gå o sova.  När vi går ut på promenader o lekstunder så kissar han alltid minst 2-3 gånger medans vi är ute och är relativt mycket varje gång. 

Dock så dricker han även mycket vatten och det är säkert därför han kissar så väldigt mycket. Vi får fylla på en stor vattenskål ungefär 3-5 gånger per dag så det är närmare 2-3 liter vatten om dagen han dricker. 

Visst känns det här som lite mycket för en valp? Eller dricker han mycket vatten för det är så varmt ute nu, han är ju ganska varm av sig själv redan? 
Min syster sa att de kan bero på diabetes och tänkte se vad ni har att säga om detta då jag faktiskt inte vet om det kanske är normalt/onormalt beteende från början.

frejaspluto
0

Hundens drickande. En hund behöver normalt sett få i sig 50 ml vatten per kilo kroppsvikt och dygn. Det vill säga att en hund på 30 kg ska dricka ungefär 1,5 liter vatten per dygn. Dricker hunden mer än 1 dl/kg per dygn är det ett sjukligt drickande. Det kan utlösas av era olika tillstånd., det kan vara obalans i kroppens system . Sen är det också mkt revir fullkomligt normalt där.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Fluffinen
0

Okej men då kanske det bara är jag som är nojig, för som sagt det har varit varmt nu när han börjat dricka så mycket och vi är ju väldigt aktiva och ute hela dagarna i princip så då blir det mer vatten än vanligtvis eller hur man ska säga.  Gick o måttade hur mycket vatten 4 påfyllningar var och de var ca 2 liter. fast han väger 15 kg nu ungefär så då dricker han ändå dubbelt så mycket som han ska dricka… 

Ska nog ringa och rådfråga vetrinären o se vad dem säger på måndag, inte förens idag jag började upptäcka att detta kan vara ett problem. 

Fast de är väll skillnad på reviskissande och kissa bara för att man måste? Han markerar väll inte revir 4-5 gånger om dagen inomhus? Ska en valp ens tänka på revirkissande?

bustjejen
0

Jag skulle låta en veterinär kolla orsaken till hans drickande. Det kan mycket väl vara en fix idé, men det kan också vara som du nämner diabetes, eller sjukdom i njurar eller lever tex.

frejaspluto
0

Han börjar bli tonåring det är mkt sånt. Skriv ned eller om du / ni kommer ihåg hur mkt han dricker per dag så ringer du vetrinären och frågar.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Changrila
0

Jag skulle åka direkt till veterinär och kolla om hunden har UVI.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
0

Definitivt veterinär! Inte för att skrämmas men det KAN bero på allvarliga sjukdomar som diabetes och njurinsufficiens och i så fall är det viktigt att hunden får en korrekt diagnos och behandling snarast möjligt. Ta med ett urinprov till vetten, helst morgonurin som du förvarar i kylen tills det är dags att åka. Och vad du gör - ta inte undan eller begränsa vattnet! Det skall man aldrig göra utan veterinärs inrådan, i synnerhet inte om det finns misstanke om sjukdom.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
0

Eftersom hunden verkar hålla sig och kissa pölar så tror jag inte på uvi, men kanske du bör ändå kolla upp så det inte är urinvängsinfektion. Vi fick det på våran första valp men hon kissa små skvättar och kunde inte hålla sig mycket det vart små pölar inne.

Lona
1

Fast ingen av mina hundar med UVI har småskvätt utan det har varit enstaka större pölar. TS; i vilket fall - ring vetten idag!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fluffinen
0

Ringde vetrinären i lördags och fick tid igår att åka in så vi gjorde det och prover är tagna för lite allt möjligt. Vetrinären sa att de nog inte var något att oroa sig för eftersom han är valp och dem har aldrig sett en valp med diabetes tidigare så diabetes är det nog inte men det togs prover ändå. Eftersom han  inte tappat vikt utan följt sin viktkurva som jag tog med och visade på begäran och ingen ändrad aptit och har bra med hull och energi så tror dem inte det är någon fara och jag skulle inte ändra något än fören de fått provsvaren så nu väntar jag.
Jag skulle dock börja lägga isbitar i vattenskålen och se om han drack mindre vatten om det eventuellt berodde på överhettning att han drack så mycket. Vi skulle även köpa in kylmatta vilket vi gjorde direkt.  Jag vet inte om de har ändrats något eftersom jag har åkt bort igår och sambon tar hand om vår kille just nu. Men jag hoppas verkligen att de inte visar sig vara något!

Tack för hjälpen och att jag fick oron bekräfftad! 

Vad de gäller hans kissande så är det väldigt olika hur stora pölar de blir, ibland kan det vara en liten skvätt, ibland kan de vara jättepölar,  de kan dock komma 3 jätte pölar på raken inom 2 timmar sedan 3-4 små skvättar på 5-6 timmar efter det. De är väldigt svårt att säga hur han kissar.

Changrila
0

#7 min första tik kissade inte speciellt mycket oftare när hon hade UVI, däremot blev det just stora pölar och hon drack mer. När vi kom till vet så sa de att det inte borde vara UVI just med tanke på hur hon kissade, vi tog urinprov ändå och det visade sig att hon hade så långt gången UVI att hon behövde ordentligt med medicin för att bli av med eländet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
0

10 har bara haft det på en hund och då var hon 11 v valp, och hon kissa ofta små små pölar. 

Hur har det gått ts?

crins
0

Hej! Vet en som har en "flatte". Han dricker och kissar också mycket, att de fått tagit bort vattenskålen då de varit borta, då hunden inte var rumsren ännu, och då kissade "stora sjöar" ofta (hunden var då 5mån) Kan trösta dig med att den Flatten är fullt frisk😀! Nu är han nio månader! Men jag förstår att ökad törst och urinering kan vara ett alvarligt sjukdomssymtom! Flatten är väldigt energisk kan jag säga! Och hur mycket han dricker nu vet jag ej,😁 faktiskt, Men kanske tröstar dig😀, då det inte är någon fara och veterinären har rätt i det!

Fluffinen
1

Jag har fått svaren och Nalle är fullt frisk och mår bra! Lättnaden var enorm när provsvaren kom och allt var som det skulle. Han dricker fortfarande ungefär lika mycket så vettrinären sa at de kanske bara är "hans standard" så jag behövde inte vara orolig fören han dricker mer eller mindre än de han gör nu. 

tack för hjälpen åter igen, känns skönt att inget var fel när de kunde vart en hel del!

[AnimeV4]
0

TS: Vad skönt att allt verkar vara i sin ordning!

#12 På ett hunddagis var det två vuxna flattar med samma ägare som behövde kollas extra ofta då de drack massor. Kanske en flattegrej? ☝️

Fluffinen
0

#14 Det verkar nästan vara så, när jag hörde av mig till övriga valpar i kullen och uppfödaren så var de många som sa att de dricker ganska mycket men inte tänkt på det. De kanske bara är en väldigt törstig ras  😂

crins
0

Känner igen det Flatten jag beskrev ovanför gör likadant och är fullt frisk! Skönt för dig nu vet du ju att din hund är också frisk, bara lite "flatte" nyck!