Vilken ras passar in?
Jag och sambon har planer på att skaffa hund om några år, och nu vill vi (jag) ha lite hjälp med vad som skulle kunna passa oss. :) Våra krav - Önskvärd storlek är 50-65 cm i mankhöjd och/eller ca 20-40 kg. Vi kan flexa lite uppåt för rätt ras. - Korthårig eller kort-medel långhår (dvs ej collie-längd), inte gärna supermycket underull - Ej trimras, ingen av oss har det intresset - Enkel att ha att göra med, inga extrema rädslor eller sjukdomar. Övervägande skottsäker ras. Mentalt stabil! Vi vill ha en hund som passar oss båda. Sambon vill ha en "mysa/kasta frisbee"-hund, jag är hundnörden av oss och vill kunna träna framförallt lydnad, rallylydnad och spår. Jag kan absolut tänka mig att tävla, men det är inget krav. Då vi har 2 katter vill vi inte ha någon direkt jakt, varesig mot familjens eller vänners - vi vill kunna ta med oss hunden när vi hälsar på hos vänner med andra djur. Vi vill ha en ras som går bra med andra hundar, då jag haft två problemhundar tidigare och nu vill kunna fokusera på oss som ekipage istället. Barn är endast när vi hälsar på hos släkt/vänner med barn, kommer alltså inte att finnas i familjen.
Labrador, golden eller flatte?
Jakt spelar oftast ingen roll om hunden växt upp med djur, t.ex hästar, katter, får, getter m.m. Jag har då upplevt vallhundar som större problem i det här än jakthundar. (dock endast mina erfarenheter)
Problemhund kan man inte garantera att det blir, köper ni en tik kan den bli tikaggressiv, köper ni en hane kan den bli hanaggressiv, och hejvilt där emellan. Jag skulle nog säga tik till er eftersom ni ville ha en ganska lätt hund.
Samojed skulle jag kunna rekommendera, men dom har underull och är "fluffiga". Flatcoated retriever, hjärnan för mig har inte riktigt vaknat så kommer inte på fler raser just nu.
Hur hunden hanterar barn kan vara rasfråga men även individ fråga, träna ifrån början, samma med katter och djur, och hundar. Men det kan fortfarande vända vid könsmognaden (med hundar och annat såklart).
Ni söker dock en lite större hund men annars hade jag kunnat rekommendera amstaff, Har träffat många fina individer som älskar all träning som erbjuds och går ihop med istortsätt alla djur sålänge dom inte ha psykiska problem.