Klossen
Jag har försökt läsa och googla om den här klossen nu, fick tillslut fram hur man använde den så jag testade på.
Jag förstår inte riktigt alls (trots videos och texter) hur jag ska göra, varför eller vad det gör för nytta i vissa tillfällen, jag blir frustrerad.
Jag försökte med min valp att köra klossen och han hajade att framtassarna skulle vara på snabbt, men han hajade inte att han skulle röra något när jag försökte dra åt sidan, han bara stod där och såg lite halvdum ut, hahaha. Så jag gjorde INTE som jag sett eller läst (stå framför hunden och få den att gå runt) jag ställde mig bredvid (så han var på min vänstra sida) och hjälpte till försiktigt igenom att röra mig emot honom, det funkade några gånger, men kände tillslut att han la tyngd emot mitt ben för att ens bli flyttad (skedde inte de första gångerna), så hur ska jag göra?
Skulle behöva hjälp steg för steg. Inte "stå på klossen" "gå runt och klicka när hunden rör sig runt" för det är ju mer än ett steg?
Finns det någon hjälp för en frustrerad nybörjare?
Kan man även använda klossen för att lära sitt, ligg, stå/stanna eller gör man något annat då? Är klossen bara ett hinder? Ska då bakbenen eller frambenen vara "frysta" på klossen?
Vill även fråga en annan sak, När jag tränar saker, lär in nytt, då kan jag träna 5olika saker under samma gång, är det här superdåligt eller okej? Jag menar om jag kör klossen i 5minuter och han nu inte var så super förstående då kan jag gå iväg och köra annat, t.ex håller jag på med "släpp" och "ta den", samt sitt fot, så det blir mer än en grej att fokusera på under en kort period av inlärning, kan det stjälpa valpen att tappa bort allt istället för att lära sig allt? Förstår att det kan ha med individen att göra men han är superduktig när jag väl gör sakerna och lär sig snabbt, jag upprepar sakerna och byter av mellan ca 5 grejer. Men efteråt sitter det inte något totalt, utan det är saker han förstår när han ser att jag är i mitt tränings"mode".
Jag brukar bryta upp det såhär:
- Framtassarna på klossen.
- Framtassarna på klossen med säkerhet.
- Framtassarna på klossen med snabbhet och säkerhet.
- Ögonkontakt.
- Ögonkontakt på klossen.
- Stadig ögonkontakt, tills belöning kommer.
- När hunden är som mest intensiv i ögonkontakten tar du ett steg åt sidan. Hunden kommer förhoppningsvis att flytta kroppen för att bibehålla bekväm kontakt. Belöna för första bakbenslyft.
- Fortsätt tills hunden är säker.
- Sätt in flera steg innan belöning kommer.
- Förare tar mindre steg, men med samma intensitet - hunden ska ta lika stora steg som i början.
- Arbeta med flera tramp, så att hunden inte alltid står precis framför dig, utan vänjer sig vid att stå t.ex. 90 grader från dig.
- Föraren börjar finta, kliver inte alltid, utan trampar på stället.
- Förare trampar endast på stället.
- Trampa på stället tills hunden vidrör benet. (Man kan behöva belöna varje litet steg i början, på väg in.)
- Lägg på kommando tillsammans med tramp.
- Endast kommando.
Jag tror jag lärde min hund kommandot på fot innan jag började med klossen. Hon är väldigt lättlärd och flyttade jag mig lite åt höger och sa "här" och klappade mig på höften vred hon naturligt på baken för att komma rätt. Känns som att det kanske är enklare att lära in fotkomandot först för då kanske de fattar snabbare vad som menas med klossen. Förlåt för rörig text. Är dålig på att förklara :p
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Klossen är suverän för att lära in bakdelskontroll och fotposition 🙂 Inte för något direkt annat.
Dock är jag inte bra på att förklara, så det överlåter jag åt andra.
#1 Tack! Jag kom till steg 5 igår, så jag får väl köra korta perioder då och då. Kontakten tränar jag med jämt och har inte hunnit utöka, lite för mycket när man är liten valp och bara vill göra allt snabbt.
#2 Han gör tyvärr inte rätt alls med rumpan men han kan gå fot rätt, alltså gå och sätta sig. Men inte snurra runt eller vända, han förstår inte riktigt hur man än håller på haha, därför jag tänkte prova klossen.
#3 Jag hade aldrig hört talas om den och när jag väl gjorde det och sökte runt blev jag bara mer och mer och mer förvirrad, kollade videor och allt, tyckte #1 förklarade ganska bra, men jag tror fortfarande själva svängarna kommer vara något enormt att jobba på med valpen.
Jag har kört fot med tiken jag har men aldrig fått till svängarna, vi har krockat och vi har inte förstått varandra, jag har även försökt svänga stående men hon har alltid hamnat fel då, så jag testar klossen på nya tillskottet!
#5 - min ena hund hade supersvårt att lära sig gå runt, men jag övade ibland och lät sen bli mellan varven. Rätt som det var så fattade hon. Huden som kom efter lärde sig supersnabbt, så alla är olika.
#6 Ja självklart, det märker jag redan nu på gränser och personligheter. Allt går olika snabbt för hundarna och tiken var mycket bättre på att haja tricks och ha "fast" dom efteråt, valpen kunde inte ens träna riktigt när han var yngre för han hade för lite fokus och för mycket nyfikenhet, men helt plötsligt vände det och blev precis tvärtom. Så man får ju känna efter lite själv vad hunden fattar eller inte, jag tänker inte kämpa med klossen om han ändå hajar rumpgrejen utan den, då är det ju helt onödigt.
#8 Nä, det tycker jag inte! Ju mindre kloss, desto större medvetenhet om sina framtassar, men ju större, desto större fokus kan du hålla på bakdelen. Det rekommenderas ju allmänhet att man med tiden byter kloss, till en mindre och lägre, och sedan tar bort den helt. Den där ser bra ut som en första-kloss :)
#9 Tack för snabbt svar! Jag tränade lite snabbt idag också och liiite sväng och massa kontakt fick vi in, men han tror för det mesta att det är sitta med tassarna på klossen han ska göra (även om jag inte belönat det). Känns skönt att se små framsteg redan så man vet att det blir rätt och att man inte fastnar helt :)
#10 Haha, det vill Arrak också alltid göra! Men, det går att träna bort, uppenbarligen :D
Ja, lycka till!
Har kört om och om igen på en ganska stor kloss utan minsta framsteg, jag fick rumpan att gå ett steg EN GÅNG, Bytte kloss iförrgår om jag kommer ihåg rätt och whops vad snabbt det gick. Nu kör jag inte på kontakten eller stå framför, jag har försökt det och stegen har alltså blivit pytte små, men jag har sett framsteg, men jag testade att försöka göra en "snurra" rörelse med handen samtidigt för att få rumpan att röra sig när jag var stillastående, detta var totalt misslyckat. Så jag körde lite framifrån igen det gick, men inte så bra, ställde han på min vänstra sida och han stod på klossen och så på något magiskt sätt flyttade han rumpan och var 5cm (alltså snuddade inte ens mitt ben) varenda gång jag flyttade mig emot honom! Helt otroligt och nu är det bara att hoppas tusen gånger om att detta håller i sig, Om det gör det blir det svårare delen, att han ska följa min kropp åt andra hållet, när jag rör mig. Håll tummarna för mig!
https://www.youtube.com/watch?v=sMSzh1h4ueU
Jag har också haft problem med detta då min hund typ aldrig fattat att jag vill att han ska röra bakdelen. Men jag höll på i flera månader och jag har ALLTID stått på höger sida om honom. Sedan har jag bara rört handen/godis för att få han att typ snurra när han med säkerhet har kommit på att framtassarna måste vara på klossen. Sedan har jag gett han belöning varje gång han nuddar mitt ben för att jag vill att han ska vara nära.
Jag har precis börjat ta med hans bakdelskontroll när vi kör fritt följd och där började jag med att först ha en hand framför då han kan handtaget, sedan så har jag fått han att komma in nära mig för att sedan berömma. Men jag brukar träna rätt intensivt när jag vill att han ska lära sig något nytt så jag kan köra två/tre grejer varje dag under någon vecka i streck. Men han har äntligen börjat fatta och det är stor skillnad när jag kör linförighet med han, så klossen har hjälp mig något enormt! Men man får inte ha bråttom, jag har nog kört klossen med han typ två/tre tillfällen i månaden med vissa veckors uppehåll och det är inte förrens nu när han är 11 månader som han kan använda sig av det i linförighet. Annars så tror jag faktiskt att det tog några veckor innan han fattade grejen med klossen, så det är bara att ha tålamod och hålla ut!
#13 Jag har "bråttom" i min träning men jag går alltid tillbaks till 0 vid varje pass, Ser jag att hunden fattar då kan jag utöka "snabbare" än sist, ser jag att hunden inte förstår tar jag om allt. Men det har gått superbra nu, håller på med bakdelskontrollen emot mig när han är på min vänstra sida. Det har gått helt ok men det är inte lika lätt som när man ska flytta sig ifrån mig :)
Jag hittade den här videon igår (och då har jag sett kanske 40andra…)
https://www.youtube.com/watch?v=LVVyxTKbXtg
Och han förklarar bra och tydligt hur man ska hålla godisen och det ska testas idag, för igår hade jag sett en annan video så då försöker jag helt enkelt sätta godisen emot vovvens kropp när huvudet följde med, han flyttade sig inte och huvudet hamnade i fel position för "fot".