Handtarget, fråga
Hej! Satte mig just ner och klickade grunderna i handtarget efter att ha läst på lite. Nu undrar jag, ni som tränar handtarget eller är pålästa, har ni nåt muntligt kommando för det? :)
Jasa nej saja!
Jag har inget muntligt kommando, utan visar bara upp handen för honom att dutta :)
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Dom går nog mest på hur jag håller handen, men för ena har jag sagt "dutt" och den andra "tryck". Jag har kunnat använda kommandot när jag överfört beteendet till andra grejer, tex vill ena vovven väldigt gärna använda tassar och då har det fungerat bra att kunna säga "dutt" och styra in honom på att använda nosen. "Tryck" har jag också tränat in som kontaktfältskommando i agilityn, nosduttar i marken. Så skulle säga att det inte nödvändigt med kommando men att det skulle kunna vara hjälpsamt i vissa situationer :)

Jag har bara handen som signal, mina är inte så duktiga på att skilja mellan muntliga signaler så om jag kan ha "gratis" fysiska signaler så använder jag det. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag har inte heller något muntligt kommando för handtarget, blir så pass tydligt ändå.
// Nadja
Inget kommando här heller. Min valp på 5 månader förstod direkt vad jag ville.
Jag kör på "touch". Vill ha så rena signaler som möjligt, och alltid vänta på uttryckt signal från mig.
T.ex. så använder jag höger handflata som handtarget, men också hela höger hand (pekar med hela handen) i sök och rapport, så då får han inte hålla på och gå på min handflata när han ska springa. Etc.
Nos för en slags och pekka för en annan typ av handtarget
"nudda" för en snabb dutt och "frys" för att trycka nosen i mot och hålla kvar.