Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 607 ggr
thea_eliasson
0

Jätteorolig!

Hej skulle vilja få ett snabbt svar på min fråga…

Vi har precis fått veta att lök inte är bra för hunden. Vi har gett korv under en längre tid och detta oroar mig eftersom det är lök i detta. Har hört att det tar lång tid innan det symtomen kommer… Behöver jag oroa mig? Behöver jag gå till en veterinär.

vendelay
1

Varför ringer du inte en veterinär istället för att fråga folk på ett forum som du inte har någon aning om ifall de har den kunskapen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Karmatarerskanise
1

Vilken mängd korv pratar vi om?

thea_eliasson
1

Om någon av er kanske har upplevt samma sak och kan berätta det så är det lite onödigt att ringa till en veterinär enligt mig. Du behöver inte tycka det men jag tycker det. Och om du tycker så varför skriver du det ens istället för att bara strunta i det?

jenmjao
0

Vilken SLAGS korv pratar vi om? Det finns korvar med ytterst lite lök sen finns det lökkorvar, och starka korvar. Jag ger mina hundar korv, mestadels bara utomhus då dom älskar det och det är bra för att få bort fokus på annat, jag skär dom i små små bitar och har aldrig upplevt det som en livsfara, Dock ha rjag hundar på 20kg+ .
Har ni gett korv som godis ibland eller som hela korvar för "mat"?

thea_eliasson
2

3-4 st wienerkorvar?

vendelay
1

Oj, förlåt, jag menade inget elakt? Jag menade det som ett vänligt tips. Eftersom en veterinär är utbildad och antagligen kan svara snabbare och säkrare än de som inte är veterinärer. Det var menat som ett gott råd.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

JoannaLi
0

#5 Om dan eller totalt? Vad är det för vikt på hunden?

thea_eliasson
0

Oj, förlåt… Lät det som om jag var arg på dig? Nej jag är bara lite stressad men känner mig lite mer lugn nu!  ( :

jenmjao
0

Hur stor är hunden? Är det 3-4st per dag?
Vad jag vet angående lök är det inte bra för hundars kroppar inte kan hantera det och det blir gasigt. Om jag inte minns helt fel, googla på varför lök inte är bra för hundar annars så kan du läsa där, Vindruvor har jag för mig är värre och kakao.
3-4korvar på en vecka för en mellan-stor hund är inte mycket, för en liten hund är det mycket men jag tror inte det är dödligt, Hittade inte riktigt vad wienerkorvar innehåller när jag googlade heller är förmodligen olika på alla olika märken.

thea_eliasson
0

Totalt. En valp på 2,5 kg…

jenmjao
1

Om jag vore du skulle jag inte ge mer korv, hålla koll för tillfället, och avvakta, Länken jag länkade ovan står även symptom på förgiftning av lök, Var försiktigt med allt i stora mängder på en liten hund!

Karmatarerskanise
2

Avråder också från att ge korv.

Om det handlar om flera månader med den mängden tror jag inte det är någon fara. Är ju relativt lite lök i korv. Men som sagt, håll koll på symptom. Och ge ingenting mer med lök.

Zepp
2

Hundar tål inte lök och choklad, det innehåller saker som är giftiga för dem!

Men som är nyttiga för oss!😛

Grejen är att om hunden ser frisk ut och allmänt verkar må bra så är det bara att sluta ge korv med lök och sen ge den riktig mat för hundar!

Man bör ge hundmat till hundar.. kattmat till katter och människomat till människor!

Skilj på detta!

Varje art behöver sin specefika föda!

Nu så är det väl ynka procent lök i en korv?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

thea_eliasson
1

Tack för alla svar!! Har definitivt lugnat mig nu!!

hemul
1

Här kan du läsa lite mera. Jag tror mängderna är elldeles för små för att du ska behöva oroa dig och vovven uppvisar väl inte de symptom som beskrivs? 🙂

http://www.torslandadjurklinik.se/artiklar/forgiftningar-hos-hund-och-katt/

Den här amerikanska sajten listar massor med mat, växter och andra saker som man ska vara försiktig med.

http://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control