Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2298 ggr
M1910Q
0

Val av hundras - Lagotto Romagnolo - Funderingar

Hej!

Om ca 2 veckor får vi hem en liten lagotto tik. Jag skulle säga att vi gjorde mer än tillräcklig efterforskning när vi bestämde oss för rasen men nu har jag hittat betydligt mer forumtrådar och liknande där det i princip verkar som att majoriteten av lagottohundarna är problemhundar som man inte kan träna bort. Osäkerhet, instabila mentalt och liknande. Detta fick onekligen mig att bli lite orolig inför den efterlängtade valpen. Många syftade på att efter rasens extrema växt i popularitet så var det många oseriösa uppfödare som inte brydde sig om mentaliteten när dom avlade. 

Då jag såg att många av inläggen hade ett par år på nacken så vill jag höra med er här om ni skulle säga att jag har belägg för min oro? Hade verkligen uppskattad om någon kunde ta sig tid och beskriva lite hur dom ser på rasen idag osv.

(Vi har varit och träffat valpen samt mamman i dess hemmiljö men känns fortfarande inte riktigt tillräckligt såhär i efterhand)

Mvh

mejamylove
0

Har aldrig tyckt om lagotton just pga den anledningen. De jag har träffat har varit osäkra och gjort utfall eller sprungit iväg och skrikit vid hundmöten. Men jag vet inte hur uppfostran hos dessa hundar har varit, jag tror att med rätt miljö och uppfostran så blir det en underbar familjehund. Hur var modern? verkar uppfödaren seriös så är det nog ingen fara, hon tar nog inte in ostabila individer i sin avel om hon värderar mentaliteten hos hundarna :)

AnneN
0

Har inte lagotto själv men har träffat en del genom klubben och bekanta som har lagotto.

De jag har träffat är underbara, snälla, busiga, arbetsvilliga individer med bra mentalitet.

Som med så många andra raser så behöver man kolla hur föräldradjurens mentalitet är, om möjligt gärna träffa både tiken och hanen och även uppfödarens andra hundar. Har du möjlighet att få kontakt med någon som köpt valp av samma uppfödare tidigare så kan det också vara ett sätt att få reda på hur de upplever både uppfödaren och hundarna.
Sedan beror det även en del på ägaren, om man inte social- & miljötränar hunden så är risken att man får en hund som är osäker mot främmande och i nya miljöer. Eller om hunden inte ges tillräcklig eller för mycket mental stimulans så kan det också ge stressbeteenden, men det gäller för alla raser.

Om du är osäker på om uppfödaren är seriös så kan jag tipsa om att googla både kennelnamnet och uppfödarens namn, har någon råkat ut för att de är oseriösa så brukar det vara skrivet på den missnöjde köparens blogg/hemsida/facebook.

De flesta som skriver på forumen är de som har haft oturen att få en individ med problembeteenden antingen pga fel avel, fel ägare eller att det hänt hunden något som orsakat problemet. Alla de som det går bra för och inte har några problem är det tyvärr sällan man läser/hör något om vilket är majoriteten av alla hundägare.

Önskar dig lycka till! 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

nadilda
0

Vår 4-åriga lagottotik var vår första hund och vi var väl inte super noga med kennelval kanske. I grunden är hon en fantastisk och stabil hund, men är tyvärr osäker kring främmande människor och dessutom vaktig. Jag har träffat en del lagottos med liknande problem, men ännu fler "problemfria". Min uppfattning är att det känns som om rasen generellt sätt har blivit bättre den senaste tiden. Trots att vår tjej "är som hon är" skulle jag inte dra mig för att skaffa en till lagotto i framtiden. Skulle dock vara väldigt noga med kennel och föräldrar, men å andra sidan gäller det för eventuella andra raser också. Stort lycka till med valpen!

poodlelicious
0

Hade två lagotto på förra kursen. En hade ägare som inte riktigt visste hur den skulle hanteras. De hade inte tillräcklig kunskap. Den andra var superduktig. Lydig och lugn och fin på alla sätt. Ägaren hade inte en massa erfarenhet men den hanterade sin hund på ett bra sätt.

Fransu
0

Här vi bor finns två lagotton, med olika ägare. En hane som verkar hur trevlig som helst. Jag har pratat med matten och hon säger att han är ovanligt lugnt och lat för att vara lagotto, så han är väl kanske inte helt rastypisk. Han är heller inte så förtjust i främmande människor. Men inte aggressiv på något sätt.

Sen en tik som bor med ett äldre par. Hon är helt underbar. Så glad och kärvänlig. Och väldigt lydig och väluppfostrad. Det här äldre paret har i sina yngre dagar haft schäfrar det tävlat med i olika grenar, så dom vet väl vad dom håller på med.

Så min erfarenhet av lagotto är positiv.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Wellcraft
0

Har du gjort hemläxan innan valpköpet så oroa dig inte.
Min lagotto är den stabilaste individ jag träffat i hundväg.
Han har fått fyrverkeri kastad i sitt ansikte (klarade sig som tur var utan större skador) och är ändå inte ett dugg skotträdd och reagerar inte ett dyft på fyrverkerier, till exempel.
Likadant har han blivit oprovocerat attackerad av en mastiff, men inte tusan är han rädd för hundar.
En riktigt cool hund som avreagerar fort och funkar i alla miljöer bland olika människor, hundar, djur, maskiner m.m.

Från rätt kennel får du en stabil lagotto helt enkelt, svårare än så är det inte. Snåla inte på miljö samt socialträningen bara.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund