Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1239 ggr
TRAV
0

Vad tycker ni ang. hund köp?

Som några kanske har läst så är jag sugen på att köpa en till hundSkrattande

Hur mkt jobb är det med en valp? vad ska man tänka på?.

Har aldrig haft en valp, utan köpte våran hund som 1 1/2 åring.

Nu har jag hittat en annons, som en här i byn har lagt ut. Blandras valpar mellan labrador, 800 kr st.

Trode först att hon hade skrivit fel ang. priset, men har sett flera annonser ute med samma pris.

Vad tror ni om en labrador blandning? vad ska man säga när man ringer på annons?. Har aldrig gjort det förutFundersam

emsems
0

bra fråga, är åxå intresserad av att läsa svaren, kan tyvärr dock inte hjälpa dig..

[Vargnatt-]
0

Det är ju mycket jobb med en valp, har själv min första valp nu, han blir snart 4 månader :). I början är det mycket spring ut, mycket torka kiss och så men allt är värt det :). Allt jobb man lägger ner på dem får man tillbaka i gränslös kärlek från dom :).

Vad är det mer för ras än labrador? Vi hade en golden/labrador blandning när jag var liten, jättesnäll hund var det :).

TRAV
0

2# Jo att det är mkt jobb kan jag tänka mej;). Hur länge tar det tills dom blir rumsrena?.

Det stod att mamman var blandras och pappan renrasig labrador. Så jag vet faktiskt inte vilken ras mamma är:S det måste jag ta reda på.

När kan man börja lämna dom ensam hemma? hur mkt ska man gå med dom?.

Mkt frågorFlört

[Vargnatt-]
0

#3 Vår har precis blivit rumsren, men det är nog väldigt olika från valp till valp :).

Vi började lämna vår lite ensam vid 3 månader, bara kort medans sambo hämtade mig från tandläkaren och så, ungefär 10 minuter. Nu kan vi lämna honom medans vi handlar. Vi brukar ge honom en toarulle med godis í som han får leka med under tiden. Det går jättebra, han har inte tuggat sönder något för oss medans vi varit borta.

Fråga på du, bara roligt om jag kan hjälpa lite :)

emsems
0

oj är dom inte rumsrena föränn runt 4 månader? hur ofta går du ut och kissar den under denna tid? och hur ofta i vuxen ålder?

[Vargnatt-]
0

Det är så olika när de blir rumsrena, endel tar det längre än 4 månader, en del går snabbare. Under tiden han inte var rumsren fick man springa ut ofta, kan inte säga exakt hur många gånger. Men alltid efter mat, lek och när han är nyvaken. Fick i början också gå ut med honom 2-3 gånger på nätterna.

Nu när han kan hålla sig bättre så är vi ute på två korta promenader på dagarna, ibland en lite längre promenad. Och så några gånger ut för att bara kissa och så.

Karmatarerskanise
0

Vissa blir inte rumsrena fören vid 12 mån. Väääldigt olika.
Vår blev det vid 5, fast det kan hända olyckor ännu. Han säger tyvärr inte till om han är jättepinkig och inte kan hålla sig till promenaden.

TRAV
0

6# nu kommer jag med lite mer frågorFlört

Hur ofta ska man gå ut med valpen?. Alltså gå pomenader och inte bara kissa. Jag har hört att man inte ska gå så långa sträckor med dom, eftersom dom växer, har hört runt 10 minuter ungefär. Stämmer det?.

Är det många valpar som biter på möbler/saker?. Eller händer det bara om dom är understimmulerande?.

Hur mkt mat äter dom ungefär?. När kan man börja träna lite lydnad? tex. sitt och ligg.

Skickade ett mail till tjejen som har valparna, om hon inte har svarat innan i morgon så tänkte jag ringa till henne;).

[Vargnatt-]
0

#8 Fråga på du, ska försöka svara, kan mest bara svara utifrån de hundar jag växt upp med och den jag har nu :).

Det är först nu vid fyra månader som jag börjat gå på längre promenader med hunden, det kan bli 20-30 minuter, men han behöver verkligen den motionen nu mer. Innan var det 10 minuter som gällde ungefär, och när vi precis fått hem honom gick vi bara runt gården med honom.

Vet faktiskt hur det är med hur många som biter sönder saker, våran har inte gjort det än. Något litet papper som ramlat på golvet har väl blivit sönderbitet men inte annars. Däremot vet jag att pappas schäfer som valp tyckte det var jättekul att tugga på saker när han var ensam, tror han tuggade sönder en flaska tvättmedel en gång.

Det är nog olika beroende på vilken ras det är kanske, hur mycket de äter. Min valps matschema ser ut så här nu vid 4 månader:
Morgon vid 7-8: Välling och torrfoder
Klockan 12: Torrfoder med vatten
Klockan 17: Torrfoder med vatten
Klockan 20: Fil
Tidigare var det även torrfoder på kvällen men det skulle man sluta med efter ett tag.

Jag började träna lite lydnad nästan på en gång, lät det gå en vecka kanske så han fick lära känna mig och husse och huset och så. Nu tränar vi lite varje dag :).

Hoppas det var bra svar :)

Karmatarerskanise
0

Vi gav bara torrfoder till vår hund när han var liten. Och i början gick vi bara längs vår gata, alltså inga promenader. Sedan ökade vi mer och mer vid 4 mån.

Ute var vi ca en gång i halvtimmen ett tag (bortsett från natten), sedan en gång i timmen och så ökade vi succesivt.
Om nätterna hade vi honom bredvid sängen instängd i kompost galler. Det hände faktiskt inga olyckor då, utom en gång då han hade diarre.

Sen går man som folk sagt ut efter mat, lek, sömn och t.ex kloklippning.

Vi började lära honom sitt och ligg bara efter ett par veckor.

Wikstr_m
0

#8 men du hade ju hund sen innan, då borde du ju veta? :)

TRAV
0

11# jepp vi har hund, men vi fick han när han var 1 1/2 år.

Så jag har aldrig haft någon valp. Därför jag har så mkt frågor:).

emsems
0

intressant läsning! Kan ingen skriva en utförlig info om hur det är att ha valp i början? skulle avra jätteintressant! har läst valpböcker, men personliga upplevelser är så mycket mer intressant. tex första dagen hemma, vad dom gör, ska göra, ska undvika, mat, natt, leksaker? och allt sånt? typ en "what to expect when your expecting" fast hund? =)

Wikstr_m
0

#12 Okey så då förstår jag. Har själv haft valp och det finns så mycket att lära, men jag orkar ärligt talat inte skriva ner det.