Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 832 ggr
thea_eliasson
0

Olika frågor som behöver ett svar : )

Jag skulle uppskatta att ni skriver siffran som står vi den frågan ni svarar på, annars blir det lite jobbigt att läsa ibland..

Har en cockerpoo-valp på 10 veckor. OBS!! Alla frågor här kommer inte att hända på ett tag men om det skulle behövas så vill jag vara väl förberedd😛

1. Första frågan handlar om hur man ska introducera en cykelkorg. Min brossa spelar fotbollsmatcher på helgerna och detta ser jag som en chans att miljöträna min valp. Så frågan är alltså hur man ska introducera cykelkorgen på ett positivt sätt så att den inte blir en negativ sak.

2. Hur ska man få valpen att inte tycka kopplet är något negativt? Ska man ge godis eller något liknande.

3. Min valp Charlie stannar i kopplet och vill inte gå när han har kommit ut en bit… Har precis satt på kopplet så förväntar mig inte något men hur ska man göra så att han fortsätter att gå utan att bära honom? OBS!! Vet att man inte ska gå någon längre runda med valpen.

MVH THEA ELIASSON; EN STOLT VALPÄGARE!❤️

ipopuma
1

1. Jag var med mina små närheten av cykeln seda när någon höll cykeln stabiöt satte jag henne i cykelkorgen o matade på med godis. Nästa steg blev att leda cykeln o sedan bara jobba sig vidare där. Mkt godisgivande blev det för att fatta att korgen var något positivt o att de skullr sitta still där

Dupree
0

1,2 Hade samma problem gällande min valp angående koppel. Det är bara att ha tålamod så kommer hunden vänja sig. Gjorde inte mycket åt saken. och nu har han absolut inga problem att gå med koppel :)

Dupree
0

*2/3.

poodlelicious
0

Se till så att du har ett lätt och smidigt valpkoppel och gör ingen stor affär av det så vänjer han sig snart.

hemul
1

2. Lyssnade på ett avsnitt av podden Vår bästa vän häromkvällen. "Kopplets påverkan på relationen mellan människa och hund" heter avsnittet. Eva Bodfäldt sa som vanligt bra saker.

Det jag tog till mig var att man inte ska göra sån väldig distinktion mellan koppel och lös som man ofta gör. Typ sätter ner hunden och låter den vänta innan man kopplar loss. Hon föreslog bl.a. att man bara plötsligt släpper kopplet så det får släpa, vänder tvärt och går åt andra hållet. Förhoppningsvis märker hunden att den tappat matte/husse och kommer rännande efter. Efter ett tag plockar man i förbigående upp kopplet igen o.s.v. Avdramatisera helt enkelt, inte göra så stor skillnad på att vara kopplad och att vara lös. Ibland går man lös, ibland går man i koppel, jaha.

En annan sak var att koppla ett litet ryck i kopplet till något positivt, godis, gos, whatever. Inte så dum tanke det heller. Ett litet ryck - titta på mig! Hunden råkar själv sträcka kopplet - oj, bäst att kolla på matte!

Du kan ladda ner det här om du vill lyssna.

http://gurgin.libsyn.com/kopplets-pverkan-p-relationenen-mellan-mnniska-och-hund

jenmjao
1

1. Börja inomhus med cykelkorgen, och lägg filtar i den.

2. Ge INTE godis för att valpen har koppel på sig, den kommer inte förstå sammanhanget, Jag köpte en valp som bott i hundgård hela sitt liv, han hatade halsband, sele och koppel. De första veckorna körde jag bara på och han fick vänja sig, när vi fått bättre kontakt lärde jag han att INTE bita i selet när det skulle på, Jag hade halsband på honom inomhus och ibland när han sov för att han skulle vänja sig.

3. Min valp stannar också i kopplet och tvärvägrar han väger nog runt 20kg nu och brukar göra sig själv omöjlig i många situationer, jag tränar på ordet "kom" och sen får han en godis, funkar inte ordet kom så piper jag med rösten och försöker göra mig roligare, hoppar upp och ner och bjuder in till lek och såfort han reser sig blir jag gladare och när han är framme får han en liten godis.