Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1307 ggr
HUMANALiEN
2016-06-01 17:43
0

Valpproblem?

Hejsan!
Det är så att jag och min sambo har skaffat en valp! Hon är just nu 4 månader och vi har haft henne i ungefär en månad. Hon är jätteduktig för det mesta, kissar/bajsar inte inne, sover gott om nätterna och är aktiv osv.

Men vi har såklart några problem som vi inte tycker är jätteroliga haha 😉

1. Hon tar saker ifrån oss (även fast hon vet att hon inte ska göra det) och när hon gör det så springer hon omkring för att reta oss, det kan ta jättelång tid innan vi får tag i det som tagit eftersom att hon tror vi "leker". Ignorera har vi försökt men det är inte alltid optimalt pga. vad hon har i munnen.

2. När vi är ute så vill hon hälsa på ALLA, hundar, människor, människor på cyklar osv. Om hon inte får hälsa så gnäller hon. 

3. När vi går i koppel så kan hon ibland bita i kopplet, bita i våra ben/skor/armar på ett inte aggressivt sätt men det gör ju dessvärre väldigt ont iallafall.

Såklart så vet vi att hon fortfarande är en liten valp och att dom kan bitas osv. Men är det någon som kanske ha tips på hur man kan dämpa detta lite? 🙂 Vi är aktiva med henne och leker med henne så ofta vi kan.

Med vänliga hälsningar
Julia 😃

sophiac
2016-06-01 18:23
2

Hunden är bara 4 månader. Prova byteshandel och visa vilka saker man får bära runt på/bita i. Bjud upp till lek så kan du själv bestämma när man ska leka och inte, och med vad. Hundar gör inte saker för att retas som du nämner. Hon vill bara utforska, vilket hon gör då hon hämtar saker. #2 prova skvallerträning, guld värt! Visa att du är roligare än allt annat ute :). #3 stanna upp när hon bits i kopplet och stå stilla tills hon söker kontakt, belöna och gå vidare, fortsätter hon bita. Stanna upp och belöna. Lycka till!

[AnimeV4]
2016-06-01 18:40
1

Lägg undan ALLT som hon inte får ha och ha massor av valpvänliga saker framme. Då blir det skittråkigt när ni ignorerar henne😉

Läste om väldigt tydliga resultat med detta, men minns inte vilken tråd det var. Tror att det är denna: http://hundar.ifokus.se/discussions/4d71398ab9cb46223305106d-han-tuggar-sonder-mitt-hem

jenmjao
2016-06-01 18:52
1

Korv,korv,korv eller annat gott godis är lösningen på det mesta med de flesta valparna.
Min hanvalp på 4 månader VAR likadan, har haft han i över en månad och han har slutat ta skor, slutat med det mesta, jag har tagit sakerna lagt undan dom (på golvet dock där han når) och sagt ajaj, har han fortsätt har jaghämtat en leksak istället, vilket funkat, även tuggben har funkat.
Han vill också hälsa på allt och alla, jag löser det med gott godis, eller kvitter.
Det där med kopplet har vi dock inte löst, han har dragkamp med det istortsätt när han vill, började träna idag att han ska lära sig "nu är det bra/nu räcker det" kommando igenom att sätta godis framför nosen, efter det tränade jag fotgående och gav godis så han fokuserade på annat än kopplet. Men för mig är koppelkamp inget problem hellre det än att han biter på mig, biter han på mig "morrar jag till"/säger till med dov röst och slutar röra mig"roligt". Koppelkamp har min tik lärt sig sedan valp (hon är nu 5år) som något positivt sålänge JAG bjuder in och såläng hon slutar när JAG ber om det. Kopplet är en bra kampleksak man alltid har med sig om hunden kan kontrollera det.

HUMANALiEN
2016-06-02 16:43
1

#1 Självklart vet vi att det är en valp och att den har ett "valpbeteende". Hon tar saker, biter oftast inte sönder dom utan springer endast omkring med dem. Vi har försökt att göra byteshandel med leksaker som hon älskar och även godis men lyckas ändå inte få henne att släppa sakerna här hemma 😕

Vi försöker också att stanna när hon biter i kopplet och där går det framåt sakta men säkert, men när hon biter i benen gör det så satans ont att det inte är så lätt att bara så stilla, haha. Har du något förslag på hur det går att lösa? 
Tack så mycket för tipsen, vi ska verkligen jobba med detta 😃

#2 ska läsa tråden 😃 Däremot så tuggar hon inte sönder sakerna, bara springer omkring med dem haha!

#3 Hon älskar allt som har med godis att göra så det ska vi nog kunna lösa. Men hur gör man för att ta sakerna ifrån henne? Hon bryr sig inte alls om vad jag har handen när hon tagit saker utan hon bara springer iväg 😕 

Håller med dig! Att hon drar i kopplet kan vara jobbigt men det är dessvärre 100 gånger värre när hon biter i benen eller i fötterna. Jag brukar säga "Nu räcker det!" och sedan kolla på henne för att få kontakt med henne. Då kan hon sluta en liten stund men sedan börjar hon lika snabbt igen när jag går igen. Kan man lyfta upp henne så hon förstår? Ignorera ute, är det något man kan göra? Kan dessvärre inte släppa henne lös när vi går på våra promenader då vi bor vid en ganska trafikerad väg 😕

HUMANALiEN
2016-06-02 16:49
0

Förövrigt så är hon en samojed, dom är lite envisa har jag hört och det verkar stämma ganska bra på hon 😉

jenmjao
2016-06-02 17:15
1

Bryr hon sig inte om du gör en leksak roligare än förbjudna saker? T.ex om hon tagit något och du tar undan det och samtidigt håller i en leksak och när hon är påväg emot saken hon inte får ha så tar du leksaken och viftar/piper med framför ansiktet och "för bort henne" från den förbjudna saken?

Min valp lärde sig ganska snabbt att det var roligare att ta tillåtna saker för han fick så mycket mer positiv uppmärksamhet av det istället för ett huttande finger och ett nej.

Du skulle ju kunna stanna med kopplet (om hon kampar med det) och antingen vänta ut det (kolla bort och lek ointresserad), eller stoppa godis framför och försöka träna annat (det har jag gjort det har faktiskt funkat ganska bra), eller om hon gillar leksaker så ta med något och försök få den intressantare, kanske pinnar kan bli intressantare till och med? Annars när hon väl blir högre, då hon är en stor ras så är det ganska lätt att ta tag i sele eller kopplet väldigt nära halsbandet så det helt plötsligt inte går att kampa längre, det är dock lite svårt nu när hon förmodligen inte är så hög.

HUMANALiEN
2016-06-02 17:31
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Nej, jag kan stå och pipa och springa omkring med leksaken hon gillar aldra mest utan att få någon reaktion, känns som sagt som att hon retas oss genom att ta saker hon inte får ta. Samma sak med godis, det hjälper inte heller. 😕 Vi stimulerar henne mycket och sådant så jag tror inte det är problemet iallafall. 

Ja det ska jag försöka göra. Kanske det fungerar med när hon biter i benen med. Vi får hoppas att detta endast är ett valpbeteende, har läst att det är ganska vanligt så hoppas att det går över sakta men säkert 😃Hon älskar att leka när vi är ute. Kan man göra det bli för mycket för en valp?

Efter lek, inomhus, så brukar vi säga "sitt, tass, nos, ligg osv" för att lugna henne och när hon är lugn så får hon en godisbit, det kan hjälpa ibland. Kanske det går att göra något liknande ute. 

Här är vår lilla tös, vi är så glada över att ha henne här hemma ❤️

jenmjao
2016-06-02 17:38
0

Vad är det hon tar som är värst? Går det att plocka undan det eller ställa för något t.ex galler? 
Det är förmodligen bara valpbeetende alltihopa, jag är glad att jag kommit undan så lätt fast jag har en monster ras (malinois), men han lyssnar och fattar superbra och otroligt fort, kanske hjälper att jag har min äldre tik som inte visar intressen för fy saker och som visar lite mer hur man ska bete sig, har ingen aning :)
Valpar brukar vara ganska bra på att säga till när dom är trötta, dom brukar inte orka hålla på så himla länge så det är nog ingen fara. 
Jag tror inte heller stimulans är problemet jag tror bara att hon är valp och som du sa innan en väldigt envis ras, så att om det tar längre tid att lära henne vad ajjabajja är så är det väl så helt enkelt.

Så otroligt sockersöt, älskar samojeder, min vän har haft 2 under våran uppväxt sååå otroligt underbara hundar!

Lizelda
2016-06-02 19:48
1

Jag lever i en kennel och har lärt mig redan från barnsben att om jag lämnar saker framme när vi har valpar eller unghundar hemma så får jag skylla mig själv. Plocka bort ALLT du är rädd om. Här sker ingen byteshandel eller mutning, varken med de valpar vi behåller eller de vi säljer, stjäl de något de inte får ha så ryter jag till, tar ifrån dem saken och återgår sedan till mitt. De har sina saker och jag har mina, svårare än så är det inte och även om de är valpar så ska man inte dalta hur mycket som helst, det kan bita dig i arslet senare i livet.

Låt henne gnälla. Om hon så lägger sig ner på gatan och gråter så låt henne göra det. Var konsekvent. Du väljer vilka hon hälsar på och när ni gör det. Hälsa ALDRIG om hon gnäller, hundar lär sig snabbt att göra samma sak igen.

Valpar tuggar gärna, särskilt när de byter tänder och hon är i den åldern nu, kliar ju extra mycket i munnen. Så jag hade låtit henne hållas, inom rimliga gränser, ett tag till, tills alla tänder är på plats. Säg ifrån när hon tuggar på er och uppmuntra gärna när hon tuggar på leksaker men lägg inte allt för mycket energi på det just nu, fortsätter det även efter tandbytet så är det viktigt att säga ifrån ordentligt. Köp tuggvänliga saker, foppatofflor till exempel är riktigt härliga att gnaga på!

En valp är alldeles underbart att ha men är ofta rätt gräslig. Många dagar så känner man för att lägga ut den på blocket och skaffa en vandrande pinne istället. Var konsekvent med era regler, det är ni som bestämmer och hunden ska rätta sig efter era vanor och regler, inte tvärt om!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

jenmjao
2016-06-02 20:24
0

Jag kan tillägga att jag även använt vattenflaska och sprutat vatten på valpen när han verkligen varit för mycket. Har inte behövts på ett tag men det hjälpte till en början, man ska dock inte använda det för allt, men det funkar när det verkligen är hit och dit och allt på en och samma gång, och det är inge farligt i.

Lizelda
2016-06-02 20:42
0

#10 Har tänkt börja använda sprayflaskor då det finns en del beteenden som behöver jobbas bort här men inte kommit så långt ännu, en uppfödarkompis använde det ofta till sina shelties ett tag när de skällde som värst :) Bara vanligt vatten såklart

jenmjao
2016-06-02 20:45
0

#11 Det är en bra "tillsägelse" enligt mig, det är ingen direkt misshandel och det är inte farligt. Och tillslut krävs bara att flaskan syns/eller ordet den relaterar vattnet till, och det går snabbt att dom lär sig och dom blir lite förvånade över vattnet som kom ifrån "ingenstans".
Min valp är inte rädd för sprayflaskan dock han dricker rakt ur den ifall jag håller den framför honom.

Lizelda
2016-06-02 20:47
0

#12 Precis. Man ska ju inte skrämma dem, bara förstärka "nej" :)

parsley
2016-06-02 21:15
0

På min kees fungerade det att lära in ett nej eller sluta-kommando för att den skulle sluta bita i koppel och fötter.  Nej och så lite godis på marken. 

Om man sitter på huk och krafsar på marken kan man verka väldigt intressant och t om överträffa förbjudna saker.

HUMANALiEN
2016-06-03 20:19
0

Oj så massa svar jag fått! Tack så mycket alla 😃 #8 #9 alltså det är inget ömtåligt eller värdefullt som hon får tag i, för vår del, men det kan vara strumpor, mat, plast, planteringskrukor från balkongen (i plast) och såna där små saker. Det är mest henne vi tänker på . Förutom de problemen jag skrivit är hon jätteduktig :) Tusen tack för all hjälp! Skönt att veta att det endast kan vara en valpperiod, vi skulle aldrig sälja henne på blocket ;) haha.

poodlelicious
2016-06-17 08:23
0

1. Min gick inte heller med på någon byteshandel. Det enda som har funkat är att hitta något annat spännande. När du springer efter och vill få tag på föremålet som hunden har tjyvat så förstår den att nu har jag hittat något viktigt. Sätt dig på golvet och pilla med någon sak och gör lustiga ljud. Då lär hunden bry sig mer om det.

2. Hon ska inte alls. Hon mår inte ett dugg dåligt hon vill bara ha sin vilja igenom. Strunta i ylandet. Nej till att hälsa på någon alls. Det skapar bara onödiga förväntningar.

3. Typiskt valpbeteende som försvinner av sig självt. Avled och fös undan.