Ännu mer skabbfrågor
Tänker att jag samlar alla mina frågor i ett inlägg nu haha. Valpen började behandlingen igår, bör man undvika att han sover i sängen? Isf hur länge? På midsommar har grannskapet midsommarfirande med lunch osv, vissa har katter. Bör jag hålla mig hemma med honom? Inga andra hundar med.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 har redan läst hittar inte mina svar någonstans.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
"Den variant av Sarcoptes scabiei som infekterar rävar smittar visserligen människor men ger då i allmänhet endast kortvariga besvär, så kallad skenskabb. Läs mer påFolkhälsomyndighetens webbplats. Kvalstret kan inte fortleva och föröka sig på de värddjur som är främmande för dem." det är en länk i texten på hemsidan.
"
Sarcoptesskabb på katt
Katter kan sporadiskt smittas av sarkopteskvalstret från räv och hund. Smittan hos katterna ger emellertid inte alltid upphov till tydliga skabbsymtom. Diagnos kan ställas genom antikroppsundersökning eller skrapprov."
Ja, skabben smittar ju till katter, så hunden hade jag inte tagit med till det. I så fall får ju folk inte röra din hund och sedan sanera sina skor och kläder innan de träffar sin katt eller andra djur igen.
Du kan ju få skabben själv av hunden, skabbkvalstren kan inte föröka sig på människa, men kan ge några dagars klåda/symtom. Har du fler hundar eller katter så måste alla behandlas även om de inte har några symtom.
#3 länken missade jag ska kolla. Men då är kattfrågan kvar. Jag kan lixom inte hålla honom borta från gatorna direkt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag vet inte om det är rävskabb illrar får, men mina illrar hade skabb, mammas Pudel fick behandlas, och mina illrar. Illrarna fick alltså skabb för dom var ute och en katt med skabb hade vart på samma plats eller dylikt. Mellan djur till djur tror jag det smittas något otroligt snabbt, om det inte behandlas/är unde rbehandling (läste någonstans att efter xantal dagar/veckors behandling skulle det inte smitta?). Jag kan ingenting om rävskabb direkt, men om det är smittsamt fortfarande och katterna går där din hund vart kan dom nog få skabb.
Människor kan nog få skabbmen inte lika "häftigt" som djur.
Hur länge vet jag inte, läste någonstans att folk behandlat sina djur i över 9veckor? Ingen aning verkar vara en envis sak det där.
Här hittade jag en till länk, står inget om katter i den:
http://www.veterinarbutiken.se/content/7-ravskabb-hos-hund-och-katt
#6 mja, denna behandlingen är på 29 dagar och skabb är relativt lättbehandlat. Men fortfarande, valpen kommer vara under behandling (därav hjälper tyvärr inte länken mig) och katterna är mycket i våran trädgård tyvärr, det är precis utanför våran trädgård vi har bordet.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Nej, det du kan göra är att se till att hunden inte har direktkontakt med katter på promenader. Sedan kan katten eller andra djur bli smittade om de går på en plats där din hund har varit (skabben överlever bara ett tag på en plats ute), men det kan man ju inte göra något åt. Man behöver ju inte gå i folks trädgårdar om de har egna djur, men det är klart att du ska kunna gå ut på promenader som vanligt i övrigt.
#8 Fast om folk har utekatter och de går i din trädgård där du har din hund med skabb, så får kattägarna ta konsekvenserna av att ha utekatt tycker jag. Du måste ju kunna använda din egen trädgård till din egen hund.
#8 Det du kan göra när du är ute med din valp under behandlingen är att försöka undvika buskar och högtgräs/träd, eller liknande platser där katter klöser/klättrar, kissar/bajsar och gömmer sig (t.ex buskar). Men annars kan du nog inte göra så mycket. Folk med utekatter lär veta vad skabb är och hur detbehandlas och ordna sådant ganska ofta, Skulle jag tro, eller iallafall hoppas..
#9 vill ändå inte att han ska fram till människor/katter/hundar på promenaderna, så om inte annat är det en otroligt bra ursäkt att inte låta honom nosa och hälsa på allt och alla.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#12 Önskar att jag hade haft den ursäkten 🤐
#13 hehe funderar på att köra med den även när han inte har skabb.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#12 Ja, direktkontakt med folk och andra djur är ju olämpligt just nu.
#15 ja. Men har fortfarande inte lyckats hitta svar på frågan: kan jag ta med honom ut på midsommar (då är det typ 10 dagar sedan första behandlingen) eller måste jag sitta hemma själv med honom? För det känns jäkligt surt att göra det…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#16 Det avgör du själv om DU orkar säga nej till folk som vill klappa om du orkar hålla koll så inga djur är i närheten av honom m.m.
#16 Jag skulle inte riskera att smitta ner de andra när behandlingen bara är påbörjad. Då måste de andra låta bli din hund samt sanera sina kläder och skor innan de går hem till sina egna katter och hundar.
Ja tror inte det är så farligt faktiskt, tror du kan ha valpen med utan problem! Min vän hade 3 stycken hundar som levde i hop, men det var bara en som hade rävskabb, dvs det smittade ej till de andra hundarna.
#19 Dom kan fortfarande ha burit på skabben, även om de ej fått symtom. Alla djur måste behandlas om den ena har skabb.
Skabb är otroligt smittsamt och är man rädd om sina och andras djur är man försiktig. Oerhört fult att utsätta andra!
Nu har jag haft en dialog med två hudveterinärer som verkligen kan sin sak. Hundar anser näst intill smittfria efter andra behandlingen (detta innebar, jag frågade, att människor kan klappa utan att riskera att föra smittan vidare och risken är minimal att hundar snuttar andra hundar även via direktkontakt). Det kan smitta oss, men då kallas det Skenskabb. Detta behandlas inte utan går över av sig själv, och är ovanligt att få. Ännu ovanligare när hunden redan är under behandling. Detta innebär dock inte att jag tänker låta någon klappa honom tills andra behandlingen. Har även möjlighet att komma och skrapa för att kolla efter skabbdjur efter andra behandlingen, då jag jobbar på djursjukhus.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21 Låter som jag trodde, alltså kan du ta med honom sålänge han inte är i direktkontakt med andra djur och du har något att skylla på för att passivitetsträna! (även om det inte är smittsamt just nu)
#21 Vad bra!
Ja, det var skenskabben jag skrev om tidigare. Även om människor bara får klådan i några dagar och de inte kan föröka sig på människans hud, så kan vi bära med oss smittan till nästa djur.
#23 ja precis :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)