Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 999 ggr
Mikkr
0

Välja ras

Hej! Jag och min man har under flera års tid velat skaffa hund men inte tyckt att förutsättningarna funnits där. Men nu börjar bitarna falla på plats och vi spenderar nu därför en stor del av vår tid med att läsa om olika raser på alla möjliga sidor, men tänker att de är bra att höra andras erfarenheter med så tänkte kolla om någon här har några tips :) Vi vill främst ha en hund för sällskapets skull men vill även att den ska fungera som vakthund. På vardagar har vi tid med ca 1-1,5h promenader och sen lek och mentalträning utöver det, så alltså inte en för krävande ras. Vi har stort hus med stor tomt så storlek på hunden är inget problem, den kommer få springa som den vill här hemma. Vi har inga barn än och kommer inte skaffa några inom de närmsta åren heller. Jag har tidigare haft två labradorer och är uppvuxen med många olika hundraser i min närhet. Så hunderfarenhet finns. Vi gör mycket utflykter när vi är lediga så vill ha en ras som inte är allt för hemmakär då vi gärna tar med vovven. Har läst en del om Grand danois t.ex. Även amstaff (även om det inte en vakthund så känns det som att de är lite avskrämmande mot oinbjudna gäster) men de kräver kanske mer tid än vad vi har? Tacksam för förslag med andra ord :)

Herveaux
1

När jag läste ditt inlägg samt att du nämnde Grand Danois, tänkte jag direkt på Engelsk Mastiff eller Bullmastiff.

// Harley

Mikkr
0

Tack för tipset! Har läst en del om bullmastiff med. Verkar på skk's hemsida som att de är lite envisa? Men de är väldigt fina! Ska läsa på lite mer om de båda raserna nu :)

mejamylove
0

Tycker också bullmastiff passar in, lite vakt men fortfarande familjekära. Mer bundna till människorna än hemmet :)

Mikkr
0

#3 Ja den verkar vara ett bra alternativ, försöker hitta mer info om den. Tack för tipset :)

Tindris30
0

någon slags mastiff eller kanske landseer , newfoundland?

jenmjao
0

Leonberger :)

CayKantos
0

Staffe och kromis? Väldigt skönt med kromis oxå eftersom dom har typ ingen jakt och visst ska dom låta om någon kommer 😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Paxxa
0

Dalmatiner. Amstaffen kan säkert också passa! :) Ridgeback?

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

CayKantos
0

#8 Ville inte säga ridgeback, kräver en stor del och har väldigt mycket jakt i sig. Inte en hund som enbart trivs som sällskapshund :/

Dalmantiner kan jag dock enstämma för,

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Paxxa
0

#9 Har inte så stor erfarenhet av dem, dock tycker jag att de jag har träffat är som en lojare och större dalmatiner, typ. Ingen har varit direkt krävande, snarare lat.. 😃

Missade nog biten att det inte fick finnas jakt i hunden..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

crins
0

Hovawart, En hoffe är en trevlig hundras, det är ingen vek hund, kom i kontakt med en hoffetik på ett hunddagis, hunden var charmig och "testade" mig,😁,så man bör ha hundvana, men en riktigt trevlig hund! så det är också en vakthund. Ett annat tips är Dalmatiner, det är en livlig trevlig hund också!

jenmjao
0

#11 En sådan har min granne hos min mamma! En äldre hane, han hatar andra hanhundar (han är förmodligen okastrerad) men är världens bästa med allt annat, förutom folk som går förbi deras tomt. Riktigt fina hundar, förutom att ägaren är lite speciell.

[Nalle-]
0

I vilken bemärkelse vill ni att det ska vara en vakthund? Ska den vakta med skall eller mest bara se "skrämmande" ut? Min första tanke när ni skrev sällskapshund var nämligen någon liten sällskapshund som är avlad för larmande vakt. Tänkte exempelvis på lhasa apso eller någon liten spetsras, typ mittelspitz. 

Vill ni ha en större hund slår jag ett slag för leonberger, väldigt trevliga och lagom krävande hundar med ett imponerande skall när dom vill :)