Passivitetsträning
(Inlägget finns också på valp & unghund iFokus, men kanske finns mer som läser här)
Hej!
Nu har jag äntligen fått hem min valp och det mesta har verkligen gått bra. Dock finns det något som jag känner mig lite kluven i, och det är passivitetsträning.
Det finns sjukt mycket litteratur kring det och olika sätt att "deala" med en valp som har svårt att varva ner, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Många skriver om hur det lönar sig att "tvångsgosa" med valpen - dvs. hålla fast den milt men stadigt hur mycket de än försöker lirka sig loss tills dom lugnat ner sig. Vissa skriver också om att man ska klickerträna passivitet - dvs. vänta tills valpen är lugn och då belöna och klicka beteendet.
Dessa sätt verkar vara populära men det känns så påtvingat? Vill ju ha en hund som inte känner sig tvungen att lugna ner sig i ett visst grepp eller en hund som ser lugn ut men i själva verket så går hjärnan på helvarv och väntar på en belöning..
Har också hört att man bara ska få valpen att finna sig i det lugna om man tex. sätter sig någonstans under promenaden, utan belöningar.
Så min fråga är alltså, hur tränar man bäst passivitet? Och upplever ni att hunden ligger och väntar på belöningen om man nu väljer att träna med klicker eller "tvångsgos"?
Förlåt för rörigt inlägg 
För mig känns det också bakvänt att klicka in passivitet. Har inte ens försökt mig på det. För mig och hundarna är belöning och klicker lika med arbete.
Jag hade en valp avskydde gos. Han var social, nyfiken och älskade att vara med, men gos var bara hemskt. Jag tog ändå upp honom och höll fast tills han var stilla ett tag, tyckte det var en viktig del av hanteringen. För att få honom att varva ner däremot fick han sitta bakom en grind i hallen. Han hade filt och vattenskål men inget annat, och kunde se mig en meter bort. När han fick vara i fred där utan några stimuli så varvade han ner. Nu räcker det att jag pekar på filten så sover han på någon minut :P
Ute är det svårare, men jag kör samma princip där. Träna när hunden förmodligen skulle somna hemma, inte när den är supertaggad och uppe i varv. Välja en lagom svår miljö. Så få stimuli från min sida som möjligt och låta det ta den tid det tar. Berömma lite mjukt och sömnigt när det blir rätt.
Med min unga dåre så har det varit hyfsat lätt ändå.
Hon har dels fått möjlighet att varje dag springa av sig i skogen ordentligt (när hon var ca 4 månader blev det 2 gånger per dag). Har hon inte fått det, då är hon inte lugn inne. Hon har en viss mängd energi som hon vill göra av med och det enda jag styr är på vilket ställe hon gör av med denna energi. Jag föredrar helt klart att hon gör av med energin utomhus ;)
När vi kommit in efter promenader så har jag haft henne kopplad i hallen tills hon självmant tagit det lugnt. Först ville hon ju gärna rusa in och fortsätta härja runt inomhus, men det fick hon alltså inte. Jag hade kopplet på och när hon satte sig eller la sig ner, då tog jag av kopplet. Nu fungerar det att låta henne stå också, men märker jag på henne att hon är busig, då går vi direkt in i sovrummet och sätter oss där för att koppla av.
Inomhus har jag sedan begränsat utrymmet åt henne genom att hon mestadels varit i sovrummet. Det är där jag har hundbäddar, vattenskål osv och det är där mina hundar spenderar i princip all inomhustid. Jag har inte heller låtit henne leka med min andra hund inomhus, men de får självklart ligga och tvätta varandra, tugga på leksaker osv.
Jag skulle aldrig komma på tanken att belöna vila med godis eller så. Undantaget är när jag har ena hunden uppbunden någonstans för att jag tränar lydnad med den andra, men då är det ju inte vila utan mer väntan.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Skulle du resonera på samma sätt kring ett barn? Att du aldrig vill tvinga? Det är vårt ansvar som hundägare att tvinga i vissa situationer. Vi tvingar våra hundar att bo med oss inomhus och gå i koppel.
Vi har "tvångsmyst" våran hund. Det har funkat fint. Gör det fortfarande ibland nu när han är ett år gammal och han blir lugn med en gång. När han var liten kämpade han som om det gällde livet men han behövde den hjälpen.
Tack för alla svar! Känns skönt att veta lite hur andra lagt upp sin träning :)