Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1259 ggr
Nataliess
0

Lite frågor

Alla säger så olika om detta, men vad är skillnaden på tikar och hanar? har hört både att hanar är lugnare och tvärtom. Vad har ni för försäkring och hur mycket kostar det i månaden? Sele eller halsband? Blötmat eller torrfoder? Märket? Borstar ni era hundars tänder, isåfall hur ofta? Hur ofta badar era hundar?

[linda1989]
3

Vad är skillnaden på tikar och hanar
Tror det är mycket individuellt och beroende på ras. 

Vad har ni för försäkring och hur mycket kostar det i månaden?
Agria, cirka 200 kronor i månaden per hund. 

Sele eller halsband? 
Sele till båda, bättre för nacken och blir inga skador. 

Blötmat eller torrfoder? Märket? 
Torrfoder taste of the wild och sen mush som jag hoppas kunna gå över på helt snart. 

Borstar ni era hundars tänder, isåfall hur ofta? 
Ja försöker i alla fall en gång i veckan. 

Hur ofta badar era hundar?
Väldigt sällan varken dusch eller bad. De är inga badhundar än så länge utomhus men kanske kommer =)

jenmjao
1

Smaksak skulle jag säga, Jag föredrar helt klart tikar, jag tycker hanar är äckliga. Jag gillar inte hund poppar speciellt inte när dom fälls ut eller behöver göras rent, Men tikar har sina problem, t.ex är min tik skendräktig och en riktig bitch just nu, Men annars är hon underbar.
Nästa hund blir en tik för mig, dom är lite mildare, men ändå kaxigare på vissa sätt, Jag föredrar dom helt klart, vet inte varför.

340kr ungefär varje månad för blandrastiken, Hanvalpen står fortfarande på min pappa så vet inte vad den kostar än.

Jag använde halsband på valpen av ren lathet då han behöver gå ut så ofta och det bara är att knäppa på, men tyvärr gör han "kvävljud" av halsbandet så nu har han ett rosa sele (det enda sompassar just nu), Och tiken har ett vgw sele.

Tiken äter endast ica basic blötmat när hon är pillig, annars färskfoder, ibland om jag har tur kan jag blanda ner torrfoder i det. Min valp äter torrfoder, doggy professionel, var det jag hade hemma, och det han är van vid nu.

Nej, försökte på min tik förut, men hon gillar det inte, hon är 5år, blir 6år i vinter och veterinären berömde hennes tänder. Massa ben får hon.

Badar som i att jag duschar dom frivilligt eller i som att dom vill det? Vill dom det brukar dom göra det om det finns möjlighet ute, om jag väljer det är det oftast om dom rullat sig i bajs, eller badat i lera. Ibland duschar jag tiken med fällningsschampo för att borsta pälsen så hon fäller "allt" på en gång. Valpen har fått duscha utan schampo för det mesta då han badat i lera.

frejaspluto
1

Alla säger så olika om detta, men vad är skillnaden på tikar och hanar? har hört både att hanar är lugnare och tvärtom. Honor är mer vakande , mer på vakt, hanar också på annat sätt, hanar är lugnare mer flexibla ! Tycker jag Vad har ni för försäkring och hur mycket kostar det i månaden? Har agria 250kr, Sele eller halsband? Sele är bättre , bättre och ha det för man kan skada nacken mer, man stryper hunden mer tyvärr, man får " inte vara lat" på det, när man väl har det och det är en vanesak. Blötmat eller torrfoder? Märket? Både och använder Pedigree. Har köttben också bra för tänderna och näring. Borstar ni era hundars tänder, isåfall hur ofta? 1-2 ggr i veckan. Får ett tuggben. Men dental för hundar också. Hur ofta badar era hundar?badar sällan men springer och simmar i hav och sjöar varje sommar. Men då fort jag känner mkt fett på pälsen tar en dusch.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Zyloon
0

Skillnaden mellan tik och hanhundar
Jag märker inte sådär jättestor skillnad mellan kastrerade tik o hanhundar. Men tikar brukar ofast inte gå o småskvätta överallt som hanhundar kan göra. Hanhundar kan bli jobbiga när man har någon i området vars hund löper. Tikar kan bli bitchiga och skendräktiga. Samt att man kan bli lite begränsad under löpet. Så det är ju helt vad man känner själv.

Agria, ligger väl runt 200 kr/mån

Sele eller halsband? 
Jag använder både och. Halsband när vi promenerar och hon behöver lyssna lite mer på mig. Sele när vi går med flexi eller cyklar där det inte gör något om hon drar. Men har man en hund som drar konstant så är det tusen gånger bättre med sele.

Torrfoder kör vi på, tycker det är mest bekvämt. Vi kör med pro plan's small and mini. 

Ja vi borstar, behövs nästan varje dag på min hund. Men det blir bara ett par gånger i  veckan.

1 gång i månaden tror jag. Ibland kör jag bara rumpan och tassarna på henne. Det är inte heller varje gång jag tar schampo. Vi badar henne bara vid behov 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Lizelda
0

En hane kan man få skärpa rösten till men sedan rättar han sig efter det, en tik säger jaja och gör som hon vill när du vänt ryggen till ändå. Jag älskar mina tikar men föredrar hanar.

Agrias flockförsäkring, kostar väldigt lite, vet inte exakt hur mycket.

Halsband, alla dagar i veckan. Nej, det är inte behagligt för en hund att dra med halsband men den ska inte dra, selar är till för att hundar ska kunna dra!

Vi ger Priimas gröna korvar utan kolhydrater (färskfoder med enbart kött och fett)

Borstar aldrig tänderna på hundarna, skrapar ibland tandsten på gammeltiken men inget mer.

I princip aldrig. Ska vi iväg på hundutställning (händer ungefär en gång vartannat år) så badas de som ska med. Min assistanshund badas även om vi ska iväg på konvent till exempel men inte annars.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

frejaspluto
1

Vill bara flika in, man ska inte hålla på bada duscha hundar så ofta det är bra om man kan ta tassar och rumpa lite oftare som Zyloon, #4.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Herveaux
1

Vad är skillnaden på tikar och hanar? 
Jag tycker hanarna är enklare att tas med, lättare att få dit man vill och lite "mattigare" medans tikar känns mer egensinniga och lite mer självständiga.
Sen så heter det ju "bitch" utav en anledning… 😉
Sveland, kostar ca 450kr/mån.
Sele eller halsband?
Ibland har jag halsband, ibland sele, lite beroende på min och hundens dagsform.
Föredrar sele.
Torrfoder, Standardt Normal.
Nej. Han får mycket tuggisar och har fin-fina gaddar.
Tvättar skägg och ljumskarna nån gång i veckan,
men hela hunden badas kanske 1 gång/år eller om det verkligen behövs.

// Harley

Fridaaaa
0

Vad är skillnaden på tikar och hanar? har hört både att hanar är lugnare och tvärtom. 
INdividuellt, inget som sitter i könen anser jag.  Aldrig märkt skillnad på kön, bara på individer :)

Folksam: Minns inte exakt summa då det är inbakat med andra försäkringar

Sele eller halsband? 
99 % sele, annars halsband. Skonsamare osv för hunden med sele :)

Standart torrfoder till Lillan
Inget av det till Roxy & Happy, de får färskfoder. Priima NK

Borstar ni era hundars tänder, isåfall hur ofta? ^
Nej det sköter ben.

Roxy & Happy var 4-8 vecka lite olika
Lillan 1-2 ggr/år

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Changrila
0

Alla säger så olika om detta, men vad är skillnaden på tikar och hanar? har hört både att hanar är lugnare och tvärtom.
Det är olika mellan olika raser. Inom min ras är hanarna lugnare, eller ja, mer jämna i humöret i alla fall.

Har för mig att det kostar ca 2500kr/år för min vuxna tik. Uppfödaren betalar yngsta hundens.

Sele eller halsband?
Jag har sele på alla hundar som drar i kopplet (eller inte gillar halsband).  Undantaget är min unghund eftersom jag upptäckt att hon drar mer i sele än i halsband, alla andra hundar jag hållit på med (vilket är många nu) har trivts bäst i sele.

Inget av det. Jag blandar ihop eget (barfar). Hade jag inte kunnat göra det så skulle jag gett färskfoder istället, det är fryst hundmat som tinas innan hunden äter det.

Nej. Får hundarna bra (rå) mat och ätbara ben lite då och då så behövs det ytterst sällan.
**
Hur ofta badar era hundar?**
En gång per år, om de inte råkat smutsa ner sig extremt av någon anledning.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Nataliess
0

verkar som det är väldigt individuellt med vilket kön som är lugnare osv… Men är det någon som skulle kunna berätta om hur det är vid löp? Behöver man använda hund bindor? och är det vanligt med skendräktighet och hur brukar er hund visa det isåfall? PMS? Och hur är det med killar när dom känner en tik som löper? Blir det stora problem då? och är det sant att dom kissar i hus och hela tiden ute osv? Nu blev det mycket frågor här haha, sjukt tacksam för svar!

jenmjao
0

#10 Alla hundar/raser/individer löper olika, själv RINNER det blod ifrån min tik i vissa tillfällen, hon har trosa med superbindor i.
PMS vet jag inte, min tik blir seg vid löp och lyssnar mindre (t.ex "glömde" hon senast totalt bort inkallning efter hon hade lekt med sin hundkompis). Och skendräktig är ganska vanligt, men det beror också på tiken, min tik var inte skendräktig som yngre.
Omöjliga, alltså, hanhundar då? Ja, omöjliga är vissa, endel bryr sig inte, och endel är väl kastrerade, finns alla möjliga scenarion där med. Det kan också bero på tiken, tikens ålder, och massa annat, väldigt många hanhundar är intresserade av min tik vid löp, men inte lika många var det av min hunds tik kompis.
Dom kan skvätta ute på promenaderna, eftersom det rinner/droppar blod känner dom sig nog lite kissnödigare än vad dom är, jag märker dock ingen skillnad då min tik alltid skvätter, och sprätter och har sig. Kissar i hus? Inomhus menar du? Nej det är absolut inte sant, känner ingen tik som börjat kissa inne pga löp? Finns säkert men jag vet ingen.

Nataliess
0

#11 menade för killar när jag skrev kissa innomhus och ute osv :)

jenmjao
1

#12 Menar du hanhundar eller mänskliga killar? Mänskliga killar kissar inomhus, förhoppningsvis på toaletten. 
Min mammas hane har aldrig börjat skvätta eller kissa inomhus pga andra löptikar eller min löptik. Inte heller någon annan väns hanhundar, eller bekanta hanhundar, men det finns säkert. Min mamma såg efter en cockerspaniel, han kissade inomhus trots at than var "rumsren" och trots att inga löptikar fanns där vi var.

Nataliess
0

Haha.. "Hanar"

mejamylove
0

Skulle aldrig falla mig in att skaffa hane, någonsin. Min kompis har hane och min mor hade hane när hon var yngre. Skräckhistorierna från mamma och bevis framför mina ögon av kompisens hund har gjort mig mer säker än någonsin att mitt val är rätt. Mamma fick alltid bråka med sin hane om vem som bestämde trots uppfostran från valp, detta var en nuffe. Och min kompis labbe har varit ett helvete han med, det är inte förns nu, när han är 8 som hon fått pli på honom. Tycker även tikar är bättre på att samarbeta, hanar känns det som att dom gör lite som dom vill för att dom vet bäst. Löpet stör varken mig eller min hund, ibland blir hon tom mer taggad på träning/godis under löp, men däremot driver det dom flesta hanar i området till vansinne.

Zyloon
0

Vissa hanar markerar inomhus. Dock så tror jag att de är vanligast att de gör de om man inte har torkat upp kisset ordentligt. Min mamma var inne hos en kompis som också hade hundar som hon väldigt sällan städade ordentligt efter. Mammas hund gick upp på soffan och kissade rakt på den. Sen brukar hanar reagera på löptikar, även om de inte ens är i hemmet. Mammas hund stod och gnydde vid ytterdörren ett par dagar pga av en löptik.

Vissa tikar behöver ha löptrosor på sig, andra tvättar sig väldigt noga och mycket och då kommer det inte sådär supermycket. En av mina kompisars hundar blir väldigt "mammig" och vaktig under löpet.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Fridaaaa
0

#10 Mina småhundar behövs inget vid löp, de städar upp efter sig. Den stora tiken måste ha kalsonger inne, för annars är det blod lite överallt.

Småhundarna juckar mot varandra vid löp, så får sära mer på dem då. Den stora blir mer trotsig och pipig. Även mer gasig i magen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wick
0

#10 Min familjs toytik städar också upp efter sig vid löp förutom när hon sover på natten. Det som märks vid skendräktighet är att hon går runt och boar lite överallt, springer gärna under vår friggebod och gräver. Sedan springer hon runt med en speciell leksak och piper och vill absolut inte vara ensam utan springer efter alla som en liten skugga. (hon vill lägga sig i ens knä med pipleksaken). Jättesöt.

Det är väl typ det som jag har märkt, ibland blir hon lite morrig ute och skvätter extra mycket med benen efter hon har pinkat.

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

belliiboii
0

Alpha kissar inte inne för att markera, han gjorde endast när han var liten och ej var rumsren. Han kan lukta rätt mkt vid promenader och små skvätta men då fortsätter jag bara gå så hänger han på. Dock vet jag ej om han luktar mycket för att han är hane eller för att han gillar att använda nosen. Men det har jag tränat bort så nu luktar han endast på promenader om jag säger varsågod. 

Vår hund har endast juckat 3/4 gånger mot någon människa och då är han nu över 11 månader. Han har träffat en löptik och då var han väldigt på men han vågade inte riktigt jucka, när jag tog bort honom så brydde han sig inte så mycket om tiken längre.

Dock så har vi hört att inom vår ras så är hanarna mer dominanta, men av de rottis tikar jag har träffat så ryker de i princip alltid ihop. Men då är våran hund inte alls dominant mot andra hundar. Men vad vi har hört inom vår ras så är tikarna mer "bitchiga" och nonchalanta, men vi har ju inget att jämföra med.