Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3207 ggr
Wellcraft
0

Liten brukshund?

Finns det någon käck, mindre ras som fungerar i bruks?
Nu snackar jag inte kapacitet som en malle, men en som lätt klarar av sök, spår, lydnad, rapport m.m med tävlingskapacitet? Åtminstone i de lägsta klasserna.

Alltså, en allround, modig hund utan rädslor, som räknas som liten.
Med föremålsintresse, förighet och uthållighet i arbetet.
Jag har själv funderat på lite raser men inte riktigt kommit på någon som passar in, ens någorlunda.
De flesta mindre raser är ju fulla av rädslor så det blir lite som ett lotteri, alternativt så är de knappast varken föriga eller uthålliga med det go som sökes.

Vad säger ni?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jenmjao
1

Jag kanske är helt ute och cyklar just nu, men en ras jag var intresserad av som yngre var Schipperke, Jag har bara träffat få individer så jag vet inte hur dom är alls, Men dom kanske har kapacitet?

Wellcraft
0

#1 Absolut kapacitet i arbetet. Men de jag träffat på har knappt gått att ta i om man är främmande, vilket inte funkar då tandvisning är obligatoriskt i lydnaden.
Arbetslust, men alldeles för reserverade på fel vis för att det ska vara något för mig, de har dessutom en vaktinstinkt som knappt går att dämpa och som jag inte anser önskvärd. 
Jag har inte alls tyckt att de jag träffat varit stabila någonstans, trots bra ägare osv :/

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jenmjao
0

#2 Jag träffade en när jag var kanske 6-9år, grannens hund, min brors lärare var han så jag fick hälsa på den hunden, Jag fick alltid hälsa på hunden och den var glad, den var inte superskällig men när man plingade på för man var liten och dum och ville hälsa så kunde den skälla, Men det kan vara just den individen.
Vill bara köra en tilläggs fråga, vad är det du klassar som liten? Alltså i mankhöjd/kg?

Zyloon
1

Kooiker kanske? Vet dock inte vad du räknar som liten hund.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Majken!
0

#2 Tandvisning är inte obligatoriskt i brukslydnaden. Jag vet inte hur små hundar du syftar på, jag har själv tränat bruks med både pudel och jrt, de fungerade bra i specialen (spår) men jämfört med en brukshund viker de ner sig väldigt tidigt.

Det som du också har till nackdel på de mindre hundarna är att de hamnar i tidsnöd i brukset, en wheaten terrier ligger absolut på gränsen att hinna runt ett lägre sök och då är det inte en pytteliten hund.

Tina
1

Är staffen för stor?
Allt beror ju på vad du förövrigt vill ha för egenskaper i hunden.  Här är några raser som jag uppfattar som små och som jag tycker har lite mer driv/mod än de andra små raserna: dvärgschnauzer, border terrier, jack russel, pumi, corgi och lancashire heeler.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Jetaime
0

Jaktcocker kanske? :) Inte någon direkt erfarenhet av dom själv, temperamentsmässigt och sådär, men tänker att en cocker som är jaktavlad bör funka till spår/sök osv.

Wellcraft
0

#3 Vad som klassas som litet får ni avgöra själva.
#4 En ras full med rädslor tyvärr.
#5 Jovisst, men vill ändå ha en hund som är stabil nog att kunna hanteras.
JRT har jag inte träffat särskilt föriga och pudlar är ett rent lotteri då majoriteten har mycket rädslor och är allmänt sega, enligt min erfarenhet. Har träffat ett par härliga pudlar också som funkat väl i många grenar och utan rädslor, men det känns lite som ett lotteri.
#6 Inte enligt mig. Dock har jag inte uppfattat rasen som bruksig.
#7 Javisst, det är en bra hund till ändamålen vad jag upplevt också.

Jag söker f.ö ingen liten hund, utan detta är bara en allmän fundering, om det finns någon liten hund som är optimal och ett säkert kort om man vill jobba.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Åsa S
0

Welsh Springer spaniel kanske, de är lite mindre och är alerta ska kunna funka bra som brukshund och till hundsporter. Den mina föräldrar har är dock bara en sällskapshund som följer med farsan på hans flera mil långa dagspromenader, (hon skulle ha blivit avelstik på en kennel men hon löpte alltid på fel tid så mina föräldrar fick henne,) mycket trevlig och alert hund.

Tina
0

#8 Tolkade det som att Du letade efter en liten hund till bruks och ville ha tips, men det är alltså en allmän diskussion som är tanken? 😛👍

Jag tycker att staffen kan vara ganska sportig och bruksig, om man tar hänsyn till att det är en sällskapshund.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Jetaime
0

#10 Tolkade det likadant :p

Lona
1

Chodsky pes? Känns dock som ett rätt osäkert kort i nuläget både avseende arbetskapacitet, allmän mentalitet (tillgänglighet, rädslor mm) och hälsan, tänker då främst på HD/ED. Borderterrier? Visserligen små men kan vara jädrigt snabba, vet de som i alla fall tävlat högre klass sök. Nätt kropp som lättare tar sig fram i terrängen än till exempel en staffe. En fördel med rasen är även att det finns uppfödare som avlar på mentalitet och arbetsegenskaper, gör MH och så vidare. En terrier kan vara en riktigt, riktigt bra brukshund om man hittar rätta knapparna. Ofta matglada, har kamplust, jaktlust (om man kan vända den till sin fördel), leklust - och har en extra terrierväxel att lägga i när det blir tufft. Dock är ju en hel del terriers mest sällskapsavlade numera. Tänker även på dvärgschnauzer, lite åt samma håll som terrier. En BRA sheltie eller (mellan)pudel - men det är nog inget säkert kort. Sen är ju inte kelpie och ACD så stora heller, för den delen men i alla fall kelpien är väl rätt självklar att snegla på om man är ute efter en lite mindre brukshund.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

oh-la
1

Finns ett par staffeuppfödare idag som satsar på sportiga, lätta staffar. Mentalt är staffen arbetsvillig, explosiv, förarvek men klarar egenarbete bra (ursprungligen skulle den ju både kunna brytas snabbt av ägaren och tas ur ringen, men inte fråga i slagsmålet utan gå på egen vilja). Den är modig som attan, viltspårar med min och hon tvekar inte! Agility hade hon älskat om jag tagit mig för det och både syskon och föräldrar går kalasbra i lydnad. Rätt linjer så är det en riktigt rolig arbetande hund som är med på allt.

crins
1

Amerikansk cattledog, är en liten bruksras, som går köra lydnad, spår, sök, agillity och utställningar, och inte så stor! Ingen nybörjarehund men korsats med collie och vildhund.

Lona
0

#14, Menar du Australian cattle dog? Amerikansk är mig veterligen inte godkänd av SKK/FCI och får således inte tävla bruks eller ställas ut, går förmodligen heller inte att få tag på här :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

crins
0

Japp! Skrev fel, Australisk! Skulle det vara!