Träning med valp
Vi ska eventuellt skaffa valp vid höst, och eftersom att jag inte haft valp på 9(!!) år så minns jag knappt någonting från den tiden. 😅 Har lite frågor och funderingar om träning vid valp, så hoppas att någon orkar svara på mina frågor ;) 1. När tycker ni är en lämplig tid att börja koppelträna? Vid vilken ålder kan man börja gå korta promenader med valpen, runt kvarteret osv? 2. Vid vilken ålder kan man börja klickerträna mm? Kan man börja göra det tidigt, eller ska man vänta lite med det? 3. Hur lär man valpen på bäst sätt att den ska vara lugn och koppla av inomhus, och ha en "av och på knapp"? (passivitetsträning kanske det kallas? 😅) 4. Sen har vi ju en Beardistik här hemma också, och vill inte att hon ska känna sig bortglömd och avundsjuk på valpen, finns det något sätt att undvika detta, och få hundarna att "tycka om varandra" lite mer? 5. Övriga saker som är bra att tänka på, olika tips mm. Vet att jag kanske övertänker det här lite (tiken är ju inte ens parad än) men har ju inte haft valp på jättelänge så skyller på det 😬 Tack på förhand! :D
Jag kan berätta hur jag gjort och hur jag gör just nu :) Min valp blir 5månade rom 9dagar.
1. När tycker ni är en lämplig tid att börja koppelträna? Vid vilken ålder kan man börja gå korta promenader med valpen, runt kvarteret osv?
Låt hunden bo in sig, undersöka, och följa bara valpen första dagarna, när den är mer säker börja direkt med träning! Korta promenader som 5-10minuter kan du nog göra efter några dagar (försök som sagt låta hunden boa in sig först)
2. Vid vilken ålder kan man börja klickerträna mm? Kan man börja göra det tidigt, eller ska man vänta lite med det?
Gör det direkt när valpen är säker, desstu tidigare du tränar desstu bättre sitter det. Jag har en 5årig blandrastik och har en video på youtube ifrån när hon var 9veckor gammal, då kunde hon snurra, ta saker, släppa saker, sitta, ge tassen och andra tassen, ligga, rulla m.m. De tricksen sitter hårt än idag så jag gjorde tvärtom med valpen jag har nu, lärde han "tråkiga" saker först, sitt, vänta, ligg, stå, fot position, och just nu håller jag på med "klossen" för att träna in finare rump kontroll vid fotgående, tränar även fot utomhus och stannar varenda gång han drar i kopplet för att vänta in hans blick och säga "kom" och backa med fötterna skrapandes/studsandes (olika) och pipiga ljud och pipiga ord och när han kommer får han godis.
3. Hur lär man valpen på bäst sätt att den ska vara lugn och koppla av inomhus, och ha en "av och på knapp"? (passivitetsträning kanske det kallas? 😅)
När du tränar valpen kan du göra så att du lär släpp den, spott ut eller loss, du kan alltså ha kampleksak och kampa försiktigt med valpen för att säga ditt kommando och trycka en godis framför nosen samtidigt (hunden kommer förmodligen släppa för att ta godisen om den är tillräckligt god). Passivitetsträning ska du börja med så snabbt det går (som sagt låt valpen boa in sig och lära känna er, då kan du alltså sätta dig på stan och låta hunden bara vara, ingen ska hälsa och hunden ska bara kolla på allt, gör det i olika miljöer bland folk, djur, m.m. Finns nog bättre trådar om det än vad jag kan förklara behöver själv lite hjälp med passivitetsträning.
4. Sen har vi ju en Beardistik här hemma också, och vill inte att hon ska känna sig bortglömd och avundsjuk på valpen, finns det något sätt att undvika detta, och få hundarna att "tycka om varandra" lite mer?
Jag har ju också en tik hemma, jag gjorde ingenting, jag släppte in valpen och min tik kollade på mig som om jag var sjuk i huvudet, dom har skött det mesta själva, men hon är väldigt svartsjuk, glöm inte hunden ni redan har, träna med henne efter ni tränat med valpen (här kan ni lära valpen passivitet också, att bara en tränas i taget), gosa med henne, gör roliga saker med henne. Men tyvärr kan du nog inte göra något om tiken hatar valpen ifrån början, jag vet inte, men det ska inte tikar göra, men kan göra.
5. Övriga saker som är bra att tänka på, olika tips mm.
var snabb, var överallt, köp så många ben du bara kan som är valpvänliga, det är otroligt skönt att trycka in ben i munnen istället för att bli biten. Träna korta stunder, valpar tröttnar snabbt.
Glöm inte att träna på att klippa klorna du kan börja med att massera tassarna, och lär hunden att man får titta tänder (kan vara svårt när dom vill bitas), tassar, kropp.
Tänk på att lära den att ge upp objekt (alltså bytelshande) ganska fort, det gjorde jag på min tik och hon har aldrig riktigt vaktat något.
Lär hunden "spott ut" med godsaker, t.ex ben, gjorde också detta på min tik och gud det räddade (kanske) hennes liv när hon väl stoppa in ettkyckling ben i munnen på en promenad, sa bara spott ut och poff så släpptes den.
Om valpen tar något som skor t.ex gör något annat roligare, ellerlocka bort valpen med något godare, och ge ett ben.
Jag håller på att träna min valp att kissa på kommando, detta har jag gjort med min tik, det hjälper något otroligt när man är hos veterinären och behöver ta urinprov ;) Eller för mig som ofta skett när jag ska åka bil och kisseriet måste ske snabbt för man ska iväg snabbt.
Lär kontakt så fort du kan, jag började träna min valp ifrån dag 2 med kontakt vid matning.