Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 872 ggr
vendelay
0

Lös hund - lagligt?

Hej!

Jag kan väldigt lite om hundar så tänkte ställa en fråga till er istället.

Får hundar gå lösa (okopplade) hur som helst? Finns det några "krav" som måste uppfyllas innan hunden får gå lös? T.ex. måste vara inhägnat område eller hunden måste vara lydig osv. Jag undrar alltså vad LAGEN säger om detta, om någon har koll. 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sasmal
1

Från 1 Mars - 20 Augusti så ska hunden vara kopplad eller under sådan lydnad som om att den vore det.

JoannaLi
2

#0 Under 21 aug-29 feb så ska hunden vara under sån kontroll att den inte kan förfölja eller jaga/riva vilt. Under 1 mars-20 aug ska hunden vara kopplad, eller gå med ett "osynligt koppel" - max två meter från förare, och ska inte kunna störa vilt (alltså inte ens egentligen få snubbla över ett vilt i diket, egentligen). 

Det står på Jordbruksverkets hemsida, jag skulle nästan våga säga att det är L90 som beskriver det, men vågar inte lova :D

Fisherling
2

#2 Jag har aldrig sett termen "osynligt koppel" i en lagtext. Däremot står det definitivt att hunden ska vara under sådan kontroll som om den vore kopplad.

Utöver detta tycker jag folk inte borde få köra cykel i skogen vid den här tiden. För typ en månad sen var jag ute med Tinja i skogen och på stigen hade en stackars ekorre blivit överkörd! 😡

Lizelda
2

#0 Sen finns det särskilda regler angående koppeltvång i varje kommun. Men alla hundar måste vara kopplade eller vara så pass lydiga att de går som om de vore kopplade vid den här tiden på året.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

JoannaLi
1

#3 Haha, nej, inte den exakta termen. Men sen har jag knappast kopierat min text ur lagtexten heller 😉

Em_
2

Många kommuner har lokala regler också. Kan vara för trottoarer rent allmänt eller specifika torg och parker. Brukar stå på deras hemsidor. Naturreservat brukar också ha koppeltvång året runt.

Frida B
0

Exempel: Göteborg säger att en hund får gå som om den vore i koppel, endast några meter från ägaren.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vendelay
1

Tack så mycket allihop! Anledningen till att jag frågade var för att jag var ute med en kattunge i sele häromdagen och en relativt stor hund försökte attackera henne. Jag fick upp henne i famnen och fick bort hunden, så det var ingen fara och ingenting hände men kattungen blev såklart väldigt rädd. Jag letade reda på hundägaren och frågade om det var hans hund och han svarade att det var det. Så jag sa lite lättsamt typ: "hehe, din hund gillar inte min katt" och han svarade "och?" så jag sa "du kanske ska koppla din hund?" och han bara skrattade åt mig och det slutade med att jag fick lämna parken för han tänkte varken koppla sin hund, erkänna att han gjorde fel eller ens se till att ha hunden inom synhåll. Vissa människor ska verkligen inte få ha djur 😕

jenmjao
1

#8 Det är INTE okej, oavsett om man skulle få ha hundar lösa eller inte får dom INTE störa andra och inte dig och din katt. 
Själv har jag en granne som går ut med sin katt om min tik verkligen avskyr katter utan anledning, så det är jobbigt för mig när jag måste ta omvägar, men det värsta hon gjort var när hennes katt luktade i buskarna och jag skulle gå förbi med min tik och hon tog upp PINNAR och viftade till katten (som förövrigt var totalt ointresserad) sa kattens namn och bad den hämta pinnen.. Jag blev irriterad för hon visste att jag var påväg förbi och då plockar hon upp pinnar (som hundar oftast brukar gilla mer än katter) och viftar med.

vendelay
0

#9 Ja, det är ju ganska korkat av henne! Jag förstår inte varför folk inte bara kan samsas om ytan. Kattungen gick i sele och hade hans hund varit kopplad hade det inte funnits några problem.

jenmjao
0

#10 Precis, och det må vara störande för mig som hundägare när katter är kopplade utomhus och kattägarna inte har respekt för att hundar kanske är lite anti katter, Men det är MITT problem som jag tränar bort, Det ska inte störa andra, och jag ska inte släppa min hund om den inte kan hantera andra djur.

vendelay
1

#11 Jag håller helt med dig!

På tal om det, hur irriterande är det när folk bara går fram och klappar på ett djur de inte känner?? Det är verkligen ett konstigt beteende. Händer alltid när jag är ute och går med kattungen, vuxna människor blir helt till sig och börjar småskriker på bebisspråk så katten blir ju alldeles förvirrad och nervös. Hon är väldigt tam och älskar alla människor men det blir såklart jobbigt när folk skriker henne i ansiktet. Eller folk som låter sina ungar gå fram till djur och hålla på. Min erfarenhet i alla fall är att ungarna inte har någon koll, de låter för högt och rör sig för fort och skrämmer bara skiten ur djuren. Ughhhh

Zyloon
0

Men fy! Det hade ju kunnat sluta riktigt illa .. 😕 Att folk inte ens kan ta till sig när man går fram och pratar 😡

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

jenmjao
1

#12 Det värsta jag vet är att se ett barn springandes påväg emot min hund/mina hundar, min tik reagerar på spring och blir direkt arg, hon reagerar också på orden "får jag klappa" av någon anledning. Valpen älskar allt och alla, vilket gör det ÄNNU mer störande när folk bara går fram och man försöker träna.
Att skrika på bebisspårk emot en katt är f*n helt galet, ska man klappa en katt ska man vara lugn och prata "deras" språk, blinka lugnt, och göra "kattljud" inte bebisröster.

Zyloon
1

#14 Det är därför jag mer än gärna hade sett att de pratar med barnen i skolan om hur man beter sig runt djur. Att barnen inte har lärt sig att man inte ska springa fram kan man inte klandra de för. Det värsta som finns är dock när föräldrarna är med dom och inte stoppar barnet. 

Kunskapen hos vissa vuxna människor är ju inget att hurra för direkt. Inte heller respekten ..

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

jenmjao
0

#15 Jag menar självklart när föräldrarna är med, förväntar mig inte så mycket av ett ensamt barn :)
Jag tycker man ska lära barn att inte springa fram till hundar precis som man lär dom att inte stå bakom en häst, för deras egna skull. Jag blev lärd att ALDRIG klappa en främmande hund, att gå fram och alltid att fråga.

vendelay
0

Skönt att ni förstår mig 🙂