Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1514 ggr
Nataliess
0

Shetland sheepdog

Hej! tänkte jag skulle göra ett separat inlägg just för att fråga om rasen shetland sheepdog skulle passa mig, fastnade för rasen efter att jag fick tips om den i mitt förra inlägg :) Här är lite om mig Jag har aldrig haft en hund förut och har inte så mycket erfarenhet Jag är en medel aktiv människa, vill ta 30-45 min promenad varje dag och göra andra aktiviteter som lek, simma/bada i havet jag bor nära och kanske jogga Tänker aktivera hunden mentalt genom att öva tricks, sök, lydnad några gånger i veckan. Vill kela mycket framför tv också. Har hört att dom är väldigt skälliga och oroar mig lite över det? Är dom väldigt tillgivna och vill mysa mycket? Såå tacksam för svar! :)

Lizelda
2

Jag känner flera uppfödare av shelties och har träffat massa, både på utställningar och annat, och jag är inte imponerad. Utifrån mina erfarenheter så är de skälliga, osäkra, reserverade (framförallt mot främlingar men även matte) och har genomgående rätt dåligt lynne. Det kan vara så att jag enbart träffat dåliga shelties men av alla jag träffat, unga som gamla, så är det såna hundar jag träffat. Tyvärr.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Wellcraft
3

Aldrig träffat en stabil sheltie från utställningslinjer.
Tråkigt men sant, nog för att de ska vara reserverade men de jag stött på har varit rent av rädda, osäkra, extremt miljökänsliga osv.

Däremot har jag träffat en hel del andra shelties från arbetande linjer eller mestadels arbetande, där det fokuseras mer på arbete helt enkelt - dessa har varit underbara!
Knappt alls skälliga, reserverade men har inga problem med att säga hej, miljöfasta och med ett jäkla krut i arbetet.
Dock är det ju inte någon passande sällskapshund som sheltie kan vara, utan de behöver arbete.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nataliess
0

#1 Det lät ju inte så bra, hoppas bara du haft otur med att träffa mindre trevliga individer :/

Lona
0

Instämmer till stor del med #2. En bra (arbetsavlad) sheltie är en bra arbetshund - men sällskapshund, njae? Är inte jätteinsatt i sheltielinjer men det skiljer en hel del mellan olika inriktningar.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
1

Jag var på en kennel som födde upp finska lapphundar och shelties. Vet inte vad för linjer då jag bara var på besök för mitt ex och hans hund var där.
Det fanns osäkra individer men jag kan berätta att dom finska lapphundarna var dom värsta, dom skällde konstant, en kunde inte hälsa hen var för "konstig" i beteendet (antagligen aggressiv iaf vad jag såg). Sheltisarna dock var roliga, sprang omkring och min tik blev kär i en sheltie tik valp, kan säga att det blev jag med, just den valpen var så underbar.
Dom skäller, det gör dom, shelties då, men jag tycker då andra raser är värre. Men jag tror shelties är rätt aktiva, och av vad jag sett så kör folk ofta agility eller träning dagligen med sina hundar, övar och övar och övar. Är dom osäkra övar man på det, är dom inte det övar man på annat, kanske lydnad. Dom verkar vara aktiva, men ändå inte överdrivet aktiva.
Men jag tror det är mycket träning med ALLA hundar dagligen om dom har problem med något (t.ex är osäkra).
Men jag tror en sheltie skulle passa bra med dig, om du gillar rasen och du köper en individ som kräver mer måste du dock vara beredd på att göra mer, men oftast tycker man sånt är så kul så man gör det ändå.

Mötte en kvinna förut med sheltisar, tror hon hade 4-5styckna i koppel och jag cyklade med min hund, jag plingade för att varna men hon märkte inget en av hennes hundar flög över cykelbanan emot min cykel och min hund och jag svängde av väldigt kraftigt samtidigt som min hund hoppade emot den andre för att försvara sig och hon fick sitt ben i mitt cykelhjul och pang så var vi båda skadade. Det är väl den enda dåliga erfarenheten jag haft med shelties.

kigon
5

Jag äger en sheltie.

Min erfarenhet av rasen är främst positiv med väldigt lite negativt. Våran sheltie passar mig extremt bra, han är lugn, smart, och enkelt sagt det bästa som någonsin hänt mig och familjen. Negativt… Han skäller när folk hälsar på och kan vara reserverad mot män som något känns fel med (t.ex. haltande män).

Skällningen är helt och hållet våran förtjänst, det kan tränas bort om vi hade spenderat tid på det. Iom att vi bor på landet så är det inte särskilt viktigt så det är därför vi inte har jobbat på det än… Men jag började lite nu i veckan och han fattade väldigt snabbt att inget skall = gottis så finns inga tvivel på att det hade kunnat tränas bort.

Sheltisar är aktiva! 45 är nog det absolut minsta du ska gå om du inte gör någon annan aktivitet. De dagarna vi går under timmen so märks det 😎 Om du endast vill gå 30 min om dagen rekommenderar jag hundar ur grupp 9 istället.

De mår bra utav någon aktivitet för extra stimulans, t.ex. agility (de brukar vara väldigt duktiga i agility!) eller rallylydnad, sök, etc. Jag har prövat alla dessa och min sheltie tyckte det var roligt 🙂

Här i byn har vi 4 andra sheltisar. Vet såklart inte deras negativa sidor, men av att ha dem hemma, hälsa på hos dem och möta dem på promenader brukar de uppföra sig bra.  Känner en av dem väl då hon ägs av en väninna. Hon är exemplarisk i lydnad & mycket bra på agility, kelig och väldigt tystlåten (brukar vara lite avundsjuk då vi måste muta våran för kel & väninnan gillar inte ens att kela med henne 😂). 

Motsatsen kan sägas om många andra hundar i byn av diverse olika raser dock, så jag tycker inte man ska köra tunnelsyn på det hela. Åk till uppfödare och träffa deras hundar och be om beskrivning på gott o ont🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Zyloon
1

Det va jag som rekommenderade sheltie. Dels för de erfarenheter jag har med dom, även om det inte är mycket och dels för att texten på skk's sida lyder texten: "Sheltien älskar motion, men anpassar sig gärna till ägarens aktivitetsnivå."

Är den texten helt missvisande? Har nämligen alltid trott att de lämpar sig väl som sällskapshundar.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

crins
3

Sheltie är en mycket trevlig ras, kan vara reserverad mot främmlingar, har ägt en tik som blev 13år! Duktiga agillityhundar! Vet att en sheltie, skällde precis hela tiden vid agillity tävlingar! Hunden tyckte det var roligt dock! Så de kan skälla som svar på din fråga, det kan naturligtvis skilja på indevid till indevid med!