Fjällvandra med hund
Under sommar och höstmånaderna är det många som tar sig an utmaningen att fjällvandra och roligare blir det om man tar med sig sin fyrfota vän. I denna artikeln kommer jag ta upp saker som är bra att tänka på innan och under vandringen för att underlätta för sin hund.
Visst låter det väl härligt med fjällvandring? Milslånga vyer med fina fjäll, renar och orörd natur. Fjällvandring är en populär naturupplevelse som alla friluftsmänniskor borde testa. Att få dela lugnet och naturen tillsammans med sin hund gör hela upplevelsen ännu bättre.
F Ö R B E R E D E L S E R
Först och främst så bör hunden man ska vandra tillsammans med vara färdigvuxen eftersom fjällvandring oftast kräver en ganska så stor fysisk ansträngning. Det är inte att rekommendera att överanstränga en valp/unghund.
Innan fjällvandringen bör man förbereda sin hund så att den kommer i bra fysisk form om den inte redan är det, gå i varierad terräng (i lingon/blåbärsriset, över stockar och stenar osv) och även i varierat väderlag då vädret kan vara väldigt skiftande i fjällvärlden. Ena stunden är det strålande solsken medans nästa sekund kan regnet ösa ner.
Ska man övernatta i tält så är det bra att vänja hunden vid att vara i tältet, när man kontrollerar tältet innan vandringen så kan man ta med sig hunden in i tältet och tillbringa lite tid där inne med hunden. Gör det till en mysig stund tillsammans.
Något man också kan tänka på är att vänja hunden vid regntäcke/värmetäcke om den inte har vana att ha det sedan innan. Det är inte roligt att ha en blöt och kall hund i tältet då nätterna kan bli riktigt kalla även under sommarmånaderna.
Ska hunden få bära klövjeväska under vandringen och tidigare aldrig har burit en så är det nödvändigt att vänja in hunden med väskan. Såhär kan man göra för att vänja hunden med klövjeväska:
Vänj hunden först med enbart väskan, ha i början inga vikter alls facken. Efter att hunden vant sig med väskan på ryggen så kan man börja med att lägga i lättare vikter, man kan börja med två små vattenflaskor (man kan även ha små påsar med sand eller småsten) i facken på väskan och sedan utöka vikten med att lägga två flaskor och sedan tre osv. Maximalt bör hunden inte bära mer än 20% - 30% av sin egna vikt. Så en hund på 20 kg bör inte bära mer än 4 - 6 kg i klövjeväskan, alltså två - 3 kilo på vardera sida av väskan.
Var noga med att välja en klövjeväska som sitter bra på hunden, det är värt att lägga ner en rejäl slant på en bra väska som sitter bra. Se till så att klövjeväskan inte rör sig när hunden går, den ska sitta stadigt på hunden annars kan det leda till att hunden får skavsår efter remmarna. En bra klövjeväska ska inte sitta långt bak på hundens rygg utan den största vikten ska läggas på skuldrorna på hunden och främre delen av ryggen.
Här är några exempel på bra klövjeväskor, men vad som är bra för just Din hund får man pröva sig fram:
http://www.snowdogs.se/klovjevaska.htm
https://pongo.se/ruffwear-approach-pack-orange.html
http://vildhunden.se/produkt/ruffwear-palisades-pack/
http://www.qurts.se/produkter/dragrattan/klovjevaskor/dragrattan-klovjevaska.html
P A C K L I S T A F Ö R H U N D E N
* Halsband / sele - använd det som är bekvämast för hunden och det ni brukar använda till vardags. Många klövjeväskor har ögla att fästa koppel men en sele/halsband är ett måste iallafall då hunden inte kan ha klövjeväskan hela tiden.
* Hundmat - ta med extra mat då hunden gör åt extra mycket energi vid vandringen. Räkna med att ge ett extra mål mat om dagen ungefär.
* Regntäcke/värmetäcke - bra vid regn och kallare väder. Kan även användas på natten när hunden ska sova.
* Filt/liggunderlag att ligga på, det blir annars kallt och hårt att ligga direkt på tältdukens botten.
* Handduk/tassduk, microfiberduk är jätte bra då dem absorberar vatten och är i behändig storlek som inte tar sådan stor plats.
* Ihopfällbar matskål/vattenskål, finns i vattentätt tyg/material eller så finns det även i silikon.
* Karbinhakar: http://www.paracordshop.se/index.php?id_category=67&controller=category är väldigt bra att ha med sig några extra. Med dem kan man fästa matskål/vattenflaska och även klövjeväskan (när man låter hunden vila) på sin egna ryggsäck. Man har oftast väldigt ont om plats, därför är det bra att använda väskans utsida.
* Vattenflaska kan delas med matte/husse, vid många vandringsleder i fjällen så finns det fullt dugligt källvatten som rinner som hunden kan dricka. Men vid varmt väder kan det vara bra att ha med vatten i en flaska utifall det är långt mellan källorna.
* Första hjälpen kit, man behöver inte ha ett specifikt för just hunden utan det för människor duger bra då det ofta innehåller gasbindor, sårtvätt, sax, pincett osv. Man kan lägga till tassalva och även en vattentät hundsko. Detta är bra utifall hunden skulle skada tassen och man inte vill att bandage ska bli blött och smutsigt.
* Myggmedel - Spray som denna: http://www.crtzoo.com/sommarfasting/petwise-fastingspray Inte jätte smidigt att ta med hela flaskan men man kan köpa mindre sprayflaskor och fylla på dessa med myggsprayen. Scalibor kan användas (men tänk på att det kan förekomma biverkningar, läs noggrant på bipacksedeln innan användning)
* Midjebälte för husse/matte som man kan fästa kopplet i, det är inget måste men en rekommendation om man ska fotografera mycket på fjällen. Det kan vara skönt att ha händerna fria.
* Tjuderkrok, alltså en krok som man fäster i marken som man sedan kan fästa kopplet i. Detta är väldigt bra att ha när man har pauser och när man själv ska laga mat. Då det är ont om träd på fjället så är detta väldigt bra.
A T T T Ä N K A P Å
* På nästan alla vandringsleder i fjällen så är det alltid koppeltvång , respektera detta och släpp inte din hund lös på fjället. Koppeltvånget är till för att skydda det unika djurlivet uppe på fjället.
* Tänk även på att kolla upp vandringsleden ordentligt innan ni går, i vissa nationalparker som vissa vandringsleder går igenom så är inte hundar tillåtna under vissa perioder.
* Kolla gärna in på svenska turist föreningen för mer information om de olika vandringslederna som finns i Sverige:
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/tipserbjudanden/Vandring/
Läs här om länsstyrelsens bestämmelser i norrbottens fjällvärd:
http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/Hundregler_130327.pdf
* Om det är lämmelår (detta märker man då det kryllar av lämlar på fjällen) så tänk på att inte låta hunden dricka av vatten som är stillastående. Ibland så kan lämlarna dö på grund av olika orsaker och också drunkna vilket kan förgifta vattnet och detta kan leda till magsjuk eller sjuk hund. Man bör alltså kolla att vattnet är rinnande innan man låter hunden dricka av det.
* Vill man inte tälta med hunden så finns det andra alternativ i form av stugor längst med vandringslederna. Dessa bokas via Svenska turistföreningen och boka hundrummen i god tid innan vandringen då dem ofta går åt snabbt på grund av att det inte finns så många rum vid varje stugstation. Här får man också tänka på att hunden måste gå ihop med andra hundar då man i de flesta stugorna kan få dela rum med andra vandrare och deras hundar.
* Det är viktigt att låta hunden vila från klövjeväskan när man stannar och tar paus, likväl som man själv tycker att det är skönt att få av sig sin egna väska så behöver hunden också få vila kroppen. Kontrollera också så att hunden inte fått några skavsår efter väskan. Kolla också tassar och smörj in dom med tassalva vid behov.
K Ä L L F Ö R T E C K N I N G:
https://ollebus.wordpress.com/2014/10/03/packlista-for-fjallvandring-och-andra-bra-saker-att-tanka-pa/
http://www.svd.se/var-ar-det-bast-att-fjallvandra-med-hund
OBS! Alla bilder tillhör medlemmen SyntHare och får INTE kopieras, tänk på upphovsrätten!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Skriv gärna era egna erfarenheter av fjällvandring 🙂
En sak alla borde göra innan fjällvandringen är att träna sin hund att sitta i ryggsäcken. För är olyckan framme dumpar man packningen och stoppar ner hunden i den istället.
Har man en bjässe som en leonberger osv så får man träna dom att ligga på bår istället.
Angående klövjeväskan så är det smart att börja träningen med en billig skräpväska (eller exempelvis två handväskor som man knyter ihop) som man fyller med "bomull", för det tar ett tag innan hunden fattar att den blivit bredare och klövjor slits rejält när hunden går och släpar den mot väggar och lyktstolpar. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Bra tips!
Tack för en bra artikel! Vi ska ge oss ut med hunden i norska fjällen i augusti, det ska bli spännande!
Föredrar dock att spänna fast min utrustning om jag ska ha den utanpå ryggsäcken, det är SÅ störigt när det skramlar runt ;)
#5 Kul att du gillade artikeln. Du får gärna skriva sen hur ni hade det på eran tur i norska fjällen 🙂
Ja det där är ju olika hur man föredrar och sen är det ju olika beroende hur väskan ser ut utanpå 🙂 Men tänker lättare och mindre grejer som vattenskål och en vattenflaska gör inte så mycket om det hänger. Men som sagt så får man ju välja själv hur man vill göra 👍
#6 Ja, ska försöka komma ihåg att berätta hur det gick :)
Tänkte på en sak angående foder: Om man ger färskfoder eller barfar i vanliga fall är det en smart idé att vänja in hunden på torrfoder (om man inte hittar en annan, smartare lösning) ett tag innan så magen inte ballar ur när man kommit upp. Kan tänka mig roligare saker än en magsjuk hund i ett tält i en vecka… :)
#7 Absolut, det är en väldigt god idé att vänja hunden över på torrfoder då. Tänkte på det när jag skrev packlistan om foder, men tänkte att det kanske var för uppenbart 🙂 Men bra att du lägger till det här i kommentarerna.
Spännande, gör mig bara mer taggad på nästa sommar, då jag planerar att fjällvandra för första gången!
-
#9 Vad kul! Var ska ni gå någonstans då?
Vi ska nog också ta en tur nästa år 🙂
Ska fjällvandra om ca 2 veckor, hade gärna haft en liten klövjeväska till Hugo så han får bära lite vatten eller något, synd bara att alla klövjeväskor ska vara så himla dyra när vi bara kommer använda den en gång…
Klövjeväska är jättebra till vardags också.
Bra fysträning :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#11 Var ska ni fjällvandra? 🙂
#11 Hur stor är han? Har en du kan få om han kan ha den
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Intressant läsning Lina! 👍
#13 Det var en bra fråga faktiskt, någonstans i Jämtland är det i alla fall 😃
#14 Supersnällt av dig! Har en 4 kg plutt.
#16 Har haft den till en lite större hund, men kolla om måtten passar 🙂 Bröstremmen 46 cm som längst och 26 cm som minst, och rem under magen som längst 45 cm och som minst 28 cm
#10 Dalarna tror jag det blir :)
-

#7 Om du ger färskfoder eller barf kan du ge frystorkat foder istället, som K9, ziwipeak ed. Man kan med fördel torka själv, tex VOM i tunna skivor på låg värme under lång tid.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kanske inte super bra med äldre hundar på fjällvandring heller? Är så ovan med fjällvandring, man måste kanske inte gå 3 mil per dag ;) räcker det med en mil? skulle vara roligt att testa på. Jätte bra artikel men finns det någon vandringsvan vänlig själ som vill pma mig och bolla lite :)?
#20 Man går så långt som man själv vill, det finns ingen regelbok angående det.
Bolla tankar om fjällvandring kan man ju göra öppet i en tråd, så kan fler ta del av tipsen och sajterna hålls aktiva.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#21 Hur många dagar bör man avvara då? är en helg lite ynkligt eller hur är det? HUmm… Min gammeltik har lite problem med en framtass men veterinär håller ett öga på det och säger att det inte är någon fara (vet att många här inne är anti vet. men vår vet. är väldigt bra och jag litar helt och fullo på han, han har till och med eget labb hemma vilket verkligen bevisar hans kärlek till jobbet och djuren). Vi går med henne mycket i skog och mark, två timmar per dag utan problem och hon kan sträck gå ganska långa sträckor ändå, en och en halv timme brukar vi dock sätta gränsen på i så fall.
Vilket fjäll är mest värt att besöka?
Är bergslagsleden något att ha(vi bor precis i närheten av kilsbergen)?
Är bara över helgen lite mjäkigt?
#22 Man kan till och med ta dagsturer, det finns som sagt inga regler för hur länge man ska vara ute. Dessutom slipper man kånka en enorm packning om man bara är ute en helg eller så.
Din hund är ju hyfsat liten i storleken, så skulle hon nu få ont så går det ju faktiskt att bära henne.
Som nybörjare är det tryggt att börja med en vältrafikerad väl utmärkt led, då slipper man köpa en massa kartor (om man nu inte vill ha en ändå, det är kul att markera vart man varit) osv samt så kan man få hjälp av förbipasserande.
Ta den leden som finns i närheten av er, det går alldeles utmärkt. Alla leder är vackra på sitt eget sätt, vissa går genom historiska marker, andra genom geologiska sevärdheter.
När du köper utrustning, köp färgglatt. Detta mode med gröna tält och kläder i olika "kamoflagefärger" (beige, grönt, grått osv) är så enormt korkat. Händer det något så syns man inte. Ett orange tält är suveränt, det kan man använda som nödsignal till ambulanshelikoptern.
Så är det ju roligare med färgstarka färger ;).
Vi fick lite smak av en pilgrimsled där tempelriddarna hade knallat runt, väldigt intressant, finns vid Falköping :), längst den vägen finns det en hel del vandrarhem med om jag inte misstar mig, hur som helst bodde vi på ett vandrarhem längst denna led, dock vandra vi inte då men det var ett hemskt trevligt ställe :)
Finns det nå mer med historik? Närmare örebrotrakten
#24 Jag kikade in på bergslagsledens hemsida och det var en del historiska sevärdheter längs den.
#20 Vi går sällan mycket mer än en mil om dagen när vi är ute, dagen går liksom ändå:) Det finns en hel del ställen som är hyfsat lättillgängliga och där man kan ta en helg och ändå få fjällkänsla, områdena runt Grövelsjön och Jämtlandstriangeln är sådana, hyfsat enkla, men vackra!
Det är ju ingen tävling där det gäller att gå längst, för oss handlar det om att kunna ta oss tid och njuta av miljön, tystnaden, det storslagna, att sätta upp tält och laga mat, ta oss tid att fotografera med "riktiga kameror" :), att kunna stanna lite längre på en plats om den är riktigt vacker. Det finns inga måsten, gå inte på den där myten om att går man inte två mil om dagen med 30 kilo på ryggen minst så är man ingen riktig fjällvandrare.
#26 En riktig vandrare skulle aldrig ha en packning på 30 kg, det är ovana som har det. Riktiga vandrare sågar ju av skaftet på tandborsten till och med för att banta vikten. Jag vill inte bära över 14 kg.
# 27 Ja, men du pratar ju om de "riktiga" riktiga vandrarna. 😃Vi har ofta lite tyngre än 14 kilo, men det beror på att sambon är paniskt rädd för att vara utan mat så vi har rätt stora reserver ;) Plus att vi prioriterar kamerorna :)
vad har man med sig för mat då:O är det typ ägg och kokt ris?
#29 Vi brukar köra gröt till frukost, smörgås till det och kaffe, torrmjölk är smidigt. Annars lagar vi mat hemma som vi torkar, köttfärssås och liknande, lägger i blöt, värmer upp och kokar pasta till, efterrätter kan vara mousse eller liknande på påse. Snabbris, torkade grönsaker, torkat kött och dylikt, sås på påse osv. Vill man inte torka själv finns det hyfsat frystorkad mat att köpa även om de är rätt dyra och man brukar bli ganska gasig:) Tänk på att man ofta äter lite mer än i vanliga fall, man rör ju sig rätt mycket även om man inte vandrar jättelånga etapper.
Det ÄR rätt smidigt att ha ett campingkök, vi har ett klassiskt trangiakök med gasbrännare, det funkar jättebra. Ha man inget eget kanske man kan låna av någon?
Det finns en jättetrevlig facebookgrupp för detta, om man får tipsa om sådant. Den heter "Vandra med hund" och innehåller bra tips, fina bilder och kanske till och med vandringssällskap om man saknar sånt. :)
#24 Bergslagsleden är väldigt trevlig, precis som #25 säger. Det finns många etapper att gå, både korta och lite längre, och det finns chans att se såväl björn som varg om man har tur (på vintern brukar vi se att vargarna har cirklat runt bilen, så de har koll på en). Annars, om man vill åka en bit, är det jättefint att vandra i Tiveden (där även Bergslagsleden slutar, om jag minns rätt). /utflyttad örebroare 🙂
#29 Ris drar mycket bränsle när man kokar det, ska ni ha ris med, satsa då på snabbris (likaså snabbmakaroner, potatismospulver osv). För det som väger mest är just bränslet till stormköket och jag skulle som nybörjare inte utgå ifrån att jag skulle lyckas starta en brasa i hällregn.
Vanliga vandringsrätter:
Lappskojs (potatismospulver och torkat kött)
Pannkakor (blanda mjöl, salt och pulvermjölk i en påse, ta med ägg(håller i månader i rumstemperatur)), plocka smultron eller liknande att ha ovanpå, ta med kanel och socker om bären lyser med sin frånvaro
Pasta med makrillsås (vanlig pasta och en burk makrill i tomatsås),
Pasta med korv och ostsås (pasta, ölkorv och mjukost på tub),
Omelett (äggen igen, valfri fyllning),
Linssoppa (röda linser, tomatpuré på tub, en buljongtärning, man kan tjocka den med potatismospulver om man råkar ha i för mycket vatten).
Havregrynsgröt med nötter och frukt (hacka nötter och torkad frukt, blanda med havregryn och salt i en påse)
Knäckemackor med mjukost på tub
Snabbnudlar (är inte mat egentligen enligt mig, men när man är hur trött som helst är de enormt goda och snabblagade)
Gå inte på det som folk gör att man måste ha med sig frystorkade färdigrätter, de är apdyra och du kan äta mycket godare enligt listan ovan.
Jättemysigt att fjällvandra, och jag blir helt tagen av dem vackra omgivningarna jag har gjort det två gånger i mitt liv. Men aldrig när jag ägt hund, detta var en del bra tips :) tror det är jättebra upplevelse för dem flesta att göra med sin hund!
Bra artikel! Vi skulle egentligen fjällvandrat i sommar, men sedan blev det valp istället. Får bli nästa sommar istället. Vi planerar att ha en bascamp som vi utgår ifrån och sedan gå en eller eventuellt tvådagars turer därifrån. Kan vi gå längre sträckor med lättare packning . Ska bli superkul! Har varit på vissa en- och tvådagars vandringar med vår vuxna hund, men aldrig i fjällen.
// Nadja
Toppen artikel!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tanjis!!! Jag bor i Falköping!
Ni som tidigare vandrat - hur vanligt är det att folk inte har sina hundar kopplade? (Alltså, hur mycket kan man förväntas behöva mota iväg andra vandrares hundar istället för att njuta av turen? Har själv bara tagit dagsturer i naturreservat i min närhet, men tappar sugen för att det känns som jag får speja mer efter lösspringande otyg än den vackra naturen)
//Lina
#37 Svårt att säga, när jag vandrade såg jag inga hundar alls ägde inte ens hund då.
Ibland stöter man inte ens på andra som vandrar under långa sträckor, sen upplever jag att dem flesta som har sin hund löst brukar ha koll på den att den inte bara springer bort till främlingar.
Har precis kommit hem efter en tvådagars vandring med hund. Till hunden hade vi med:
Sele och halsband
Kort expanderkoppel och långlina- Skönt med expanderkoppel när man går så man slipper onödiga ryck, och linan var guldvärd när vi slagit upp tältet eftersom vi inte vågar släppa vår hund lös på fjället.
Regntäcke- Som dock inte kom till användning, men vi tänkte att det kunde vara skönt för hunden att slippa bli genomblöt ifall det hade regnat.
Ihopfällbara skålar för mat och vatten- Kom till användning vid varje fikapaus.
Förband för sår, tassalva och skor- Kom inte till användning men skulle inte våga ge mig iväg utan det.
Midjebälte för kopplet- Kom inte till användning. Med tung packning behöver man kunna spänna ryggsäcken stadigt på höfterna, det blev bara osmidigt att ha både bälte för hund och bältet på ryggsäcken rund höfterna. Vi satte kopplet i ryggsäckens midjerem istället.
I efterhand har jag insett att det hade varit smidigt med en tjuderkrok. Vi fäste kopplet i våra tunga ryggsäcker när vi inte ville fästa hunden på oss i pauser, men han hade nog orkat dra ryggsäckarna om han velat, kanske inte långt men ändå, så en tjuderkrok hade varit smidigt.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vi är precis hemkomna efter sex dygn i Femundsmarka och Grövelsjön. Det var faktiskt jäkligt enkelt att ha med hunden tyckte vi :) Vi körde med sele och flexi som oftast sattes fast i ryggsäcken och det fungerade riktigt bra! Vid ett tillfälle plockade vi fram det vanliga halsbandet och kopplet och hade SAMTIDIGT som selen och flexit då det vimlade av renar och hunden ballade ur helt. Vi ville inte riskera att något brast och hunden försvann så vi tog det säkra före det osäkra.
Vi hade ingen användning av en tjuderkrok, det funkade fint att sätta fast hunden i ryggsäcken, men så väger vår hund inte mer än 14 kilo och ryggsäckarna var tyngre än så :) Det hade dessutom varit ganska svårt att få ner en krok ordentligt på vissa ställen vi stannade.
Vi hade strålande solsken varje dag, inte en droppe regn, och det var ganska varmt bitvis. På fjället finns det inte mycket skugga och hundens filt och ett par handdukar kom väl till pass när vi riggade med våra ryggsäckar och kängor på dem så att hunden kunde vila i skuggan när vi pausade.
Vi köpte en ihopfällbar vattenskål av silikon, men hunden var inte speciellt förtjust i den så hon drack för det mesta ur våra kåsor. Jag försökte se till att vattna hunden ordentligt, inte minst på grund av värmen och hällde extra vatten på hennes mat.
Vi slapp använda regntäcke, förstahjälpen-materialet tack och lov, MEN på ett par tillfällen var det riktigt tufft med mygg och inte minst knott för hunden. Vi myggmedlade så gott vi kunde och då hunden är allergiker hade vi ett klådstillande kortisonspray med för att dämpa den värsta klådan, men där kom också filten och handduken väl till pass. När vi pausade eller slog läger och där var mycket mygg och knott svepte vi in hunden i filten (en tunn halvt utsliten fleecefilt) för att skydda hennes kropp mot angrepp och det fungerade bra. Oftast var hon trött och hade inget emot att vara ingosad i filt och handduk.
Jag måste säga att det enklare än jag trodde att vandra i fjällen med hund och gör gärna om det hela!
Åh vad inspirerande artikel! Vi hann inte med någon fjällvandring i år men nästa år är det tänkt att vi ska komma iväg ^^ Har ju en tamaskan så jag tror att han skulle uppskatta det väldigt mycket.
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess

Vi fjällvandrade lite "light" på en minisemester i augusti. Vi hade bara med 3 hundar till stugan, pensionärerna Vidar och Cora på nästan 12 och 13 år, samt goldentiken Vittra på 6 år. Vi tog bilen till Storhogna 2 dagar, gick uppför fjället och ner på andra sidan, sen tillbaka och bilen hem till stugan och sova i sängen på natten.
Vidar klarar inte av för stora strapatser längre pga artos, men vi såg till att ta många raster. Han fick ha vadderade tossor med gummiskor utanpå på framtassarna för att låta handlederna få lite bättre svikt. Alla hundarna hade sele och flexikoppel. På fredagen gick vi 8-9 km, på lördagen 10 km. Det tog några timmar, inklusive fika. Vi hade bara med mackor, kokta ägg och lite choklad och kakor till oss, lite tetra med kött åt hundarna och torkade snacks, samt vatten så klart, och litet kök att koka te och kaffe på.
Det var väldigt varmt, så hundarna tog alla chanser de kunde att bada i bäckar och gölar. Riktigt härligt att låta gamlingarna vara med om äventyr. Troligen sista gången för Vidar, medan Cora säkert gör om det nästa sommar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ni som vandrat Kungsleden mellan Abisko - Nikkaluokta med era hundar - har ni behövt ha skor på dem vissa sträckor? Jag får lite olika bud här, vissa som säger att det är bara att gå, andra som säger att man absolut borde ha skor på för säkerhets skull vissa delar. Vi bor i mellersta Sverige, men jag har aldrig upplevt det som att min aussie har känsliga trampdynor eller så.
//Lina