10 frågor om dig och din hund.
Här kommer frågor om både dig och din kära hund. Svara gärna på dem! :)
1. Vad är din hund för ras?
2. Varför valde du just din ras?
3. Hur gammal är din hund?
4. Vad heter din hund? Kennelnamn?
5. Varför skaffade du en hund?
6. Vad brukar ni göra för aktiviteter?
7. Vad har du för mål med din hund?
8. Något du uppskattar hos din hund?
9. Har du ett intresse för hundar?
10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare? (Alltså saker som dem gör, t.ex lämna hunden utanför affären ensam).
1. Dansk-svensk gårdshund 2. Min förra hund Sussie var samma ras, jag älskar helt enkelt den rasen. De är busiga, lyhörda och trogna. 3. Strax över året. Hon föddes 19 mars 2015. 4. Felicia döpte vi henne till, Helle heter hon i papperna. Så det fick bli hennes mellannamn. 5. Sussie dog 5 oktober 2012. Det var dags helt enkelt, och eftersom jag studerar hemifrån hade jag all tid i världen under hennes valptid. 6. Springa på stranden, och nu i sommar ska vi cykla. 7. Att hon alltid ska vara så underbar som hon är. 8. Allt! Men jag älskar att hon alltid slänger sig på rygg för att bli pussad på magen. Och så pratar hon väldigt mycket. 9. Jag älskar hundar. Hade jag kunnat jobba med det hade jag varit lycklig livet ut. 10. När okunniga idioter använder elhalsband och annat vidrigt, och får hunden att känna sig nedtryckt och värdelös. Usch!
1. Vad är din hund för ras? Australian Shepherd.
2. Varför valde du just din ras? Jag ville ha en intelligent, följsam, smidig och kvick hund att tävla Agility och testa andra sporter med, som gärna inte tyckte för mycket om främlingar.
3. Hur gammal är din hund? 15 månader snart.
4. Vad heter din hund? Kennelnamn? Tinja heter hon, med kennelnamnet Ärteplättens Magica Vetra.
5. Varför skaffade du en hund? Vi har alltid haft hund i familjen och jag ville verkligen satsa på hunderiet och att tävla. Just nu går jag även utbildning för att bli hundinstruktör :)
6. Vad brukar ni göra för aktiviteter? Allt möjligt. Godissök i skogsbacke, agility, träna moment i rallylydnad och vanlig lydnad/bruks, träna tricks, dog parkour, ännu mer tricks..
7. Vad har du för mål med din hund? Jag vill gärna kvala till SM i Agility. Vi är långt ifrån det, har inte tävlat en enda gång, men det är en av mina drömmar :D
8. Något du uppskattar hos din hund? Allt! Men är ju lite extra glad och tacksam över att hon är så sjukligt lättbelönad.
9. Har du ett intresse för hundar? Brinnande!
10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare? Hmm.. Förutom det uppenbara som djurplågeri så är faktiskt valet av ras något jag kan reta mig något frenetiskt på. Alltså när folk bara SKA ha en Husky, trots att de på sin höjd vill gå lite promenader..
1. Blandras 2. Var mer en slump, fastnade för individen och tyckte han behövde ett seriösare hem. 3. 15 månader. 4. Egon. Kennelnamn är väl "Surbondens oansvariga hundägande AB" 5. Har alltid velat ha hund, förhållandet tog slut och jag var sjukskriven och hade extremt mycket dötid. Jag älskar djur och vill alltid lära mig mer om dem. Kan inte tänka mig att leva ett liv utan att djur är inblandade på nåt sätt. 6. Promenera, BADA, träna tricks och lydnad, ibland jogga. Han ska röntgas imorgon så att vi förhoppningsvis kan börja träna nåt på allvar. 7. Att vi ska ha kul ihop och att han ska få ett skitbra liv! Kan tänka mig att träna vafan som helst sålänge båda tycker att det är kul. 8. Haha det mesta. Han är livlig och väldigt tillgiven, lättlärd och inte sen med att tala om för andra männisor hur fantastiska dom är. 9. Ja, verkligen! Skulle vilja jobba med hund. 10. Folk som har sina hundar lösa och inte kan kalla in dom vid hundmöten. Jobbigt när man har en realtiv hund!
Jasa nej saja!
Vad kul att ni svarar och ni har verkligen underbara svar! Längtar tills jag får min egna aussiegosse så jag själv kan svara på sådana här trådar! :D
Gletta: Labrador
Fjant: Powder Puff/Pudel
Gletta: Valet var mellan labbe och schäfer och mamma var hundrädd så labbe kändes som ett bättre val.
Fjant: Inte mitt val utan blivit permanent hundvakt åt honom åt en kompis.
Gletta: 12 år
Fjant: 14 år
HS11221 Gletta (Iris hundskola i Sollefteå, existerar inte längre)
Fjants namn var Oscar om jag minns rätt. Var väl inte direkt någon kenneluppfödning.
Gletta: Mamma sluta jobba och jag var hemma mycket så vi bestämde att skaffa hund för att man skulle komma ut. Eftersom mamma var hundrädd och vi inte var säkra på om det skulle fungera valde vi att bli fodervärd för en blivande ledarhund eller narkotikahund. Då hon inte ens klara två veckor på testet fick vi erbjudande att köpa loss henne och eftersom det funka så bra gjorde vi såklart det även om det kändes lite trist att hon inte klara att bli ledarhund eller narkotikahund.
Fjant: Har passat honom till och från sen han var liten och när min kompis fick småbarn så trivdes han inte hemma längre och eftersom jag var hemma mycket (och Gletta mest bor hos mamma och pappa) så flytta han hem till mig, var inte meningen att bli så permanent men nu har han bott här i två år.
Inte speciellt mycket mer än promenader i skog och mark och en del tricks övningar och en hel del vattentramp med Gletta (då hon har ryggproblem). Fjant följer med på det mesta och är med dem dagar jag jobbar i stallet men blir inte för ansträngande saker då han har hjärtproblem.
Se till att dem får så bra och värdiga sista år som det bara går.
Gletta: Att hon är så självständig och har stark egen vilja och är bestämd i vad hon vill.
Fjant: Att han älskar att sitta i knät och gosa och är så enkel att ta med över allt.
Älskar alla djur och har väl inte mer intresse för hundar än övriga djur men har utbildat mig till hundmassör (även om jag för tillfället inte kan jobba med det tyvärr) och skulle inte ha något emot att jobba med hundar. Det ända är att som ensamboende kan man känna sig lite väl låst att ha hund på heltid så kommer troligen inte bli en helt egen hund när Fjant går bort.
10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare? (Alltså saker som dem gör, t.ex lämna hunden utanför affären ensam).
Kan nog hålla med Fisherling om att folk borde tänka efter lite mer innan de väljer ras (eller väljer att skaffa hund över huvud taget) och vilka konsekvenser det ger för hundarna som hamnar i hem som inte alls passar dem och problemen som då uppkommer.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Samojed
Dels för att vi vill ha en hund som vi kan ta med oss överallt (Vi går mycket på fjällturer osv.), vi vill även lära oss att dra med henne. En annan anledning är att jag är allergisk mot hundar men vår lilla flicka tåler jag ❤️
Lite äldre än 3 månader.
Akleja. Kennelnamnet är "ildkrystallen (A-kull)"(Norsk)
Har alltid haft ett stort intresse för djur men gav inprincip upp efter att ha lekt och gosat med en del olika djur. Sambon, och även jag såklart, älskar hundar och ville försöka iallafall. Sagt och gjort, det blev en Samojed som jag tåler(En av de raserna vi var intresserad av även fast jag inte skulle haft allergi). Vi träffade olika personer med samojeds som jag kunde lukta på och fick oss en helt underbar uppfödare.
Inte så mycket just nu i och med att hon endast är en valp, men lite lydnad har vi väl börjat med (Sitt, ligg, nos, tass, gå fint osv), förutom detta så blir det väl en och annan skogspromenad, en tur till vattnet och en och annan lätt fjälltur (Hon är väldigt aktiv!)
Att hon får ett långt och lyckligt liv och att vi ska kunna gå på många fina turer ihop!
Allt! Men vi är väldigt glada över att vi fått en sån duktig hund som älskar allt och alla!
Ja såklart! Brinnande intresse för vår hon och andras hundar men inte så pass stort intresse att jag skulle kunna jobba med hundar.
10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare?
Folk som lämnar hunden i sin varma bil
Welsh springer spaniel
Född och uppvuxen i kennel där vi föder upp dem och för mig så är de den perfekta hunden, fast min nästa hund kommer bli en blodhund och jag även kommer utöka med Corgis ;)
Min äldsta blir elva, mellanhunden är lite drygt två och monstret är fem månader
Werinas Tooticki, Werinas Lynette och Werinas Nausicaä
Som sagt, uppvuxen i kennel med brinnande passion för hundar så att ha egna var en självklarhet
Jag och gammeltiken gör inte särskilt mycket, det var mer förr när vi var på läger och kurser och sånt men nu är hon bara en bekväm pensionär. Mellantiken är assistanshund åt mig så det är väl den aktiviteten vi har. Monstret bara dräller runt i väntan på att alla valpar ska försvinna så hon kan få enskilt fokus.
Gammeltiken ska bara ha det gott, mellantiken ska fortsätta jobba och monstret ska utbildas till sökhund (pyroteknisk eller mögel står högt på listan nu) och traumahund om hon lämpar sig.
Får man säga allt? Det jag gillar mest är nog när de kryper in under täcket och somnar bredvid
Intresse är en underdrift ;)
Om vi bortser från allt som är direkt skadligt för hunden (lämnas i varm bil, djurplågeri, dylikt) så är det när man sätter sele på hundar för att de ska sluta dra. Finns inget som gör mig så irriterad som det.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
1. Vad är din hund för ras? Labrador
2. Varför valde du just din ras? Jag valde inte ras, utan individ. Jag valde en "range" av brukshundar som jag kunde tänka mig, där labradoren utgjorde nederkanten, och sen så var Arrak den som passade mig av de hundar som jag hittade :)
3. Hur gammal är din hund? 2½
4. Vad heter din hund? Kennelnamn? "Arrak"
5. Varför skaffade du en hund? Jag är hundmänniska ut i fingertopparna, och skulle aldrig kunna leva utan hund. Vill ha hund i sängen, i soffan, på rastrundan, på löprundan, vill träna, tävla…
6. Vad brukar ni göra för aktiviteter? Vi tränar lydnad, sök, drag, trickträning, spår, hobbyagility och hobbyrally.
7. Vad har du för mål med din hund? Vi ska tävla. Lydnad och sök, minst. Ev drag också.
8. Något du uppskattar hos din hund? Hans stadga och miljöstyrka. Han har också en generellt rätt trevlig inställning.
9. Har du ett intresse för hundar? Självklart!
10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare? (Alltså saker som dem gör, t.ex lämna hunden utanför affären ensam). Folk som inte tar stress och stressignaler på allvar, eller hanterar hundens stress.

Malteser
Slumpen, hon är en omplacering.
Drygt ett år.
La Tina Bella Sonja "Iza"
Jag är uppväxt med hund och har ett stort intresse av hundar.
Just nu är det mest lydnad.
Att hon ska få ett bra liv hos oss som sällskapshund.
Att hon alltid är glad och godmodig. Suverän med barn och enkel att ha.
Ja, jag har stort intresse för hundar.
När någon skaffar hund utan att tänka efter och att vissa har hundarna lösa utom kontroll.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Justja, glömde nämna det! Ni får gärna lägga in en bild på er ögonsten också. Vore kul att se :)
**1. Vad är din hund för ras?
**Jag har 2 hundar, en valp som är Malinois och en blandras tik schäfer/labrador
Jag valde nog inte direkt mina hundar så bra eller öht eftertänksamt. Min drömras är helt klart Begliskvallhund Malinois, min tik såg ut som en sådan, och min hanvalp var min pappas inköp som han fort ångrade och jag tog över direkt.
Tiken är 5år, blir 6år i november, min valp är född 23:e januari i år.
Rosie och Nemo/Neo, Nemo har inget kennelnamn dock fick vi fel hund så egentligen heter han "Izor".
Jag har haft hundintresse i hela mitt liv, och de är mitt liv. Jag älskar att träna, och att istortsätt bli tvingad till att komma ut varje dag.
Just nu är det mest springa och leka, då valpen ännu är valp så vill jag inte göra för mycket (beror nog på värmen också), blir mer lugna saker som att försöka gå fot i koppel och träna bort dåliga beteenden.
Tikens mål är inte stora, jag provar hellre på. Min valp dock vill jag köra lydnad med, gärna något annat men har inte funnit mig i vad ännu, och ofta visar individer ganska fort och snabbt vad dom tycker är kul eller tråkigt så lite välja själv får han väl göra.
Min tik uppskattar jag så mycket hos, hon är snäll, hon kommer om man ropar på hjälp, hon har världens finaste själ men visar bara vissa saker lite fel. Vill aldrig byta ut henne mot något i hela denna värld.
Valpen uppskattar att han lyssnar snabbt och lär sig snabbt, att han sover mycket och inte är helt förjäkla dryg.
Självklart, annars hade jag inte haft hund.
Folk som tror att dom vet allt, det finns alltid nytt att lära, t.ex med metoder.
Folk som har hundar i rullkoppel utan att förstå vad rullkoppel är till för.
Finns nog otroligt mycket mer men kommer inte på något just nu.

okänd blandras
hittade ett akut nödrop ang honom på FB av alla ställen, och han hade en avlivningstid bokad nästa morgon, så det var ren slump att det blev denna hund
17 månader
Vincent
för att ha sällskap och lite mer mål med vardagen än att bara sitta hemma och samla damm
flirtpole, lära nya trick, och lite lydnadsträning samt sjukgymnastik för Vincent
att ha en hund som kommer finnas med mej i många år
att han är söt, och väldigt lättlärd och lättroad
har alltid haft, och kommer alltid att ha
andra hundägare som försöker lägga sej i allt som har med ens hund att göra, eller som har förutfattade meningar och är för fega för att fråga hur det egentligen ligger till
You can't spell Bitchy without Itchy
#10 Kommer väl bild på Gletta och Fjant här då istället för i inlägget #5 ;) Fjant envisas alltid att ligga vid eller på Gletta vilket han brukar komma undan med så länge hon sover eller det är en filt emellan (annars går hon därifrån).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Rottweiler
Det var min pappa som ville ha en rottis och vi andra hade ingen annan ras i åtanke så det blev en rottis.
Han blir 11 månader på onsdag!
Vi kallar han Alpha men han heter Burfelts Bad Moon Rising
Mamma och pappa hade pratat om det en längre tid men inte velat säga något till mig och mina småsyskon, sedan när vi var i Spanien så såg vi valpar och jag och mina syskon blev helt besatta av att skaffa hund. Vi hade alla förutsättningar att skaffa hund så vi kände att ingenting kunde hindra oss.
Vi gör sök övningar, tränar lydnad (vill eventuellt tävla) och kör utställning. Utöver tricks, lek, promenader och vardagslydnad.
Att han ska bli en bra hund, vill komma så långt som möjligt för jag vet att han kan. Men jag vill också att han ska uppskatta vad vi än väljer att hålla på med. Vill bara att han ska må bra och vill bevisa att rasen i sig inte är farlig.
Han har ett hjärta av guld. Det finns verkligen inget ont i honom.
Om jag har, det är hundar jag vill jobba med!
Alpha har ett överslagsbeteende som jag haft problem med speciellt när han vart sjuk nyligen och inte fått röra sig alls. Vilket har lett till att han vid stress hoppar upp och biter mig i armen. Det jag egentligen stör mig på är när folk som bor i närheten måste påpeka det och försöker skämta till det på ett sätt där dom egentligen menar att man inte borde ha hund. Det som gör mig så irriterad är väll att jag kämpat och fortfarande kämpar så otroligt hårt för att han ska bli en bra hund och folk endast ser det dåliga t.ex överslagsbeteendet (som jag nu äntligen börjar få bort efter en månad). Men annars så stör jag mig faktiskt inte så mycket på andra hundägare, vi alla gör väll vad vi anser vara bäst för våran hund även och jag kanske själv inte skulle hålla med.
1. Tysk Schäferhund 2. Har varit min drömras sen jag var 6 år. Ville ha en lyhörd, lättlärd, följsam hund med stor kamplust och föremålsintresse. Relativt stor hund med självsäkerhet och som jag kan tävla lydnad, spår och sök med. En allround hund, helt enkelt som är öppen för det mesta. 3. 7 månader 4. Wilaritts Maddox "Hector" som tilltalsnamn. 5. Har alltid haft ett stort djurintresse, och alltid velar ha hund sen den dagen jag kunde prata ;) 6. Allt möjligt! Miljöträning, upplet, godissök, kontaktövningar, vardagslydnad, lös och koppelträning och såklart en hel portion bus och lek! 7. Tävla bruks. Tiden får utvisa helt enkelt :) 8. Det mesta. En helt fantastisk unghund som älskar vad man än hittar på. Lätt av och på knapp. Enkel att ha med överallt. Otroligt lättlärd och lyhörd och väldigt gosig ♥️ 9. Hundar är livet! 10. Personer som slår sina hundar till lydnad och sen skryter att de har sån bra "pli" på sina jyckar när de egentligen är livrädda för sin ägare.
1. Vad är din hund för ras? Engelsk springer spaniel 2. Varför valde du just din ras? Ville ha en glad, sällskaplig, sportig hund utan skärpa. Springern var lagom stor och hade härlig päls att pyssla med. 3. Hur gammal är din hund? 12,5 år 4. Vad heter din hund? Kennelnamn? Sisustars Jewel in My Mind 5. Varför skaffade du en hund? Vi ville ha en kompis som kunde hänga med i skogen och ut på joggingturer, som vi kunde gå på kurser med, men också någon som vi kunde pyssla om och kela med! 6. Vad brukar ni göra för aktiviteter? Promenader, trix, bada, aktivitetsspel, gömmer godis i huset mm. När han var yngre gick vi kurser i viltspår, vardagslydnad mm. 7. Vad har du för mål med din hund? En nöjd, harmonisk kompis. Just nu en frisk åldring som får fortsätta göra roliga saker i sin takt. 8. Något du uppskattar hos din hund? Hans sällskap och hur go han är mot alla människor, men även hans bus och speciella egenheter. 9. Har du ett intresse för hundar? Ja. 10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare? (Alltså saker som dem gör, t.ex lämna hunden utanför affären ensam) Allt som orsakar hunden fysiskt eller psykiskt lidande, tex varma bilar, stackel…
- Sankt bernhard
- Papillon/powder puff
- Chinese crested dog
Min svärmor hade sankt bernhard och jag blev förtjust i rasen. Kände inte till den så väl innan. Så när Lillans kull föddes och vi blev frågade senare om vi ville ta henne så var det ingen tvekan :)
Chinese crested, tja jag har aldrig gillar rasen men sedan skaffade svärmor flera stycken och jag blev mer och mer kär ju fler jag träffade och lärde känna
Papillon blev genom att vissa i släkten haft och sedan skaffade svägerskan en. Så kombo med puffen där, sa jag inte nej till, :)
Lillan - 8,5 år
Roxy - Snart 3 år
Happy - 2 år
Lillan - Lillfixan i papprena
Happy
Roxy
Jag är uppväxt med hund och det har alltid varit ett stort intresse. Sedan när jag flyttade hemifrån så passade det bra att skaffa en egen hund. Tycker det är mycket enklare än när jag bodde hemma för då hade vi familjens hund :) Hundar är mitt liv och vill inte leva ett liv utan hund
Promenader, dogparkour, lite cykling, simma i sjön, trix, ja lite det som faller en i andan just för stunden.
Lillan -Just nu inga direkta mål. Hon är gammal nu och pensionör så njuta av livet helt enkelt :)
Roxy - Sällskap. träna på saker som tja behövs i vardagen mm
Happy - Sällskap. Hon är omplacering så träna henne på saker hon fortfarande har problem med
Lillan - stor nallebjörn! Jag behöver inte vara rädd om jag är ute och går själv för vet att hon skyddar mig. Hon är en riktig trotjänare (eller vad man ska säga?)
Roxy - Kommer när man tröstar henne och så människoglad som går att ha med lite överallt. Och busig. livar upp när man behöver det
Happy - Att hon har visat sånt förtroende för oss och denna utveckling hon gjort.
Hennes sällskap i sängen en kall vintertid, hon är lite lik mig där haha
Ja annars hade jag ju inte haft hund?
Ett stort intresse för hundar!
- Lämna utanför affären
- Lämna kvar i bilen trots värme (och tror att tex lite nervevat hjälper)
- De som låter sina hundar hälsa på allt och alla
- Som gör efter CM-metod och liknande
- Folk som lär ut om saker de inte kan
- De som inte är villiga att lära om, och göra saker bättre. Allting var inte bättre förr…
- Flexikoppelfolk (syftar inte på alla, utan majoriteten), som inte har koll på sina hundar för 5 öre

Roxy

Lillan

Happy
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Blandning mellan Golden Retriever och Vit Herdehund
Jag fastnade för Herdehunden, men jag var samtidigt sugen på Golden. Men han blev ett impulsköp, inte det smartaste draget då han har en del problem men det fungerar bra ändå och han är helt underbar.
3 år, 3 månader.
Jag tror att han hette Milton eller Lipton eller nåt liknande, nu heter han Milou.
För att jag alltid har velat ha en hund, jag och min sambo hade pratat om det ett tag, när vi flyttade till egen lägenhet passade vi på. Min mamma är allergisk så vi kunde inte ha hund, annars hade vi nog skaffat när jag var mindre.
Promenader i skog och mark, klicker-trickträning, sök, spåra, passivitetsträning, mm.
Att hans stress ska minska, att han ska klara av att vara i olika miljöer och inte stressa upp sig för allt och minska dragandet på promenader.
Att han fungerar så väl med andra djur och människor, särskilt smådjur och barn. Han har en tydlig av och på knapp när vi är hemma, han är en riktig kelgris.
Ja det har jag alltid haft.
När de säger hur jag ska hantera min hund, när de ända förslag de kommer med är hårda dominansmetoder. Jag känner flera skräckexempel som håller på med extrema sådana. Så synd om hundarna, när de har hundarna lösa eller låter de springa fram och hälsa på allt och alla, när de inte ger med plats att passera, de som lämnar hundar i varma bilar eller ensamma på allmänna platser. Finns mycket annat också men dessa är de jag kommer på.
“Is it weird in here, or is it just me?”
https://www.youtube.com/watch?v=aZQDb8N6Gyw
En blandras (cockerpoo)
Hon är min andra cockerpoo, jag gillar verkligen denna blandningen. Passar vårt leverne alldeles utmärkt.
Hon är en lite plutt, bara 13 veckor.
Hon heter Kerstin, har inget speciellt kennelnamn.
För att livet blev tomt när min förra hund dog.
Eftersom hon är bebis, så skuttar vi mest runt i trädgården eller i närområdet.
Men vi ska börja på valpkurs imorgon 😉
Att hon ska bli en effektiv knävärmare. När hon inte värmer knän funderar jag på att testa rallylydnad eller liknande. Vi får se när hon blir lite större,
Att hon har lätt för att slappna av, även om hon är valp. Hon är mjuk och fluffig.
Hon är glad.
Ja.
Det värsta jag vet är folk som fortfarande lämnar sina stackars hundar i bilen när det är soligt och varmt trots alla dessa larmrapporter.
Kerstin! Det var nog det gulligaste namn jag nånsin hört på en hund :p
Blandning mellan papillon, schipperke och Chihuahua.
Valde inte själv, då han var familjens hund i början.
7 år (född 2008-08-11)
Brownie.
Han var familjens hund, men jag tog över honom helt när mitt intresse växte. Mitt hundintresse kommer från min mamma från början, som tränade, tävlade och ställde aktivt när hon var yngre.
Skogslufsande, dog parkour, klickertrick, lite rally, lite agility när andan faller på.
Att han ska fortsätta orka med så mycket som möjligt så länge som möjligt, antar jag.
Allt. Att han är så extremt flexibel, vi kan ta en vecka off med knappt aktivering alls och han går inte under, samtidigt som vi flera dagar i sträck kan gå milslånga runder + mentalstimulans i form av klickerträning eller annat. Att han vågar ta för sig, nästan lite för mycket ibland. Och att han är söt. Det är viktigt.
Jo.
Jag stör mig rätt mycket på andra hundägare, men jag har ingen lista. Jag vet att andra hundägare stör sig på saker som jag gör och mina åsikter med, så. Så kommer det alltid att vara.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/

1. Vad är din hund för ras? En blandning mellan lapsk vallhund/pitbull/amstaff/dobber och en renrasig labrador retriever.
2. Varför valde du just din ras? Blandisen blev av en slump, kallar det ett välplanerat impulsköp = jag hade planerat att skaffa valp och hade allt planerat förutom exakt vilken ras jag skulle ha. För att göra en lång historia kort så hittade jag Velvet hos min systers granne och det slutade med att jag fick henne som 9-veckors valp.
Labradoren är en ras jag vuxit upp med då mamma har labbekennel och jag fick tillfälle att ta en omplacering "problemhund" (totalt fri från fostran) på 2½ år som min mormor & morbror fött upp (även de har kennel) och tagit tillbaka från köparen pga att de inte klarade av honom. Jag älskar labradorer och speciellt hundar med olika problembeteenden ligger mig extra varmt om hjärtat. Sedan var han även från precis de linjer jag vill ha.
3. Hur gammal är din hund? Blandisen är 10år och labben är 4 år.
4. Vad heter din hund? Kennelnamn? Blandisen heter Velvet, labben heter Älvgårdens Clos Du Val, men kallas Valle.
5. Varför skaffade du en hund? Har vuxit upp med hundar och kan inte tänka mig ett liv utan hund då det är mitt största intresse/passion i livet.
6. Vad brukar ni göra för aktiviteter? Allt möjligt, spår (både vilt och person), parkour, agility, rallylydnad, lydnad, jaktapportering (med labben), nosework, trickträning, sökövningar, promenader, busa tillsammans, leka med hundkompisar, mm.
7. Vad har du för mål med din hund? Mitt mål med båda hundarna är i första hand att ha roligt tillsammans. Blandisen har jag inga direkta tävlingsmål med men kommer nog starta i någon fler rallylydnad. Med labben har jag som mål att han ska sluta göra utfall mot andra hundar (gör utfall av både osäkerhet men mest av leklust), få iallafall 1:a pris i nybörjarklass på jaktprov, vill även prova tävla i lydnad och mera i rallylydnad.
8. Något du uppskattar hos din hund? Nästan allt hos dem båda, de är mina bästa vänner, snälla, busiga, mysiga, arbetsvilliga och helt underbara. Jag tycker till och med om deras mindre önskvärda beteenden för det ger dem personlighet och ger mig något att jobba med.
9. Har du ett intresse för hundar? Ja självklart, varför skulle jag annars ha hund?
10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare? (Alltså saker som dem gör, t.ex lämna hunden utanför affären ensam). Oj det finns mycket jag ogillar hos en del andra hundägare, tex de som övergöder sina hundar, inte ger hundarna den motion & mental aktivering de behöver, de som är hårdare än absolut nödvändigt mot hundarna (tex slår, rycker i strypkoppel, trycker ner, mm), de som lämnar hunden i varm/kall bil, osv….
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
1. Vad är din hund för ras? Saluki
2. Varför valde du just din ras? För att salukins mentalitet passar mig utmärkt.
3. Hur gammal är din hund? Jag har i dagsläget en som är 4½ år och en som är 11 månader.
4. Vad heter din hund? Kennelnamn? Aysu (Khalils Aysu) och Ebrah (Khalils Ebrah Eliana Bint Wesper)
5. Varför skaffade du en hund? Kortfattat: jag blev kär i en tik på en kennel och fick så småningom möjlighet att ta över henne. Sedan har det fortsatt. Idag kan jag inte tänka mig ett liv utan salukis.
6. Vad brukar ni göra för aktiviteter? Långpromenader, rallylydnad, trickträning, lure coursing och så myser vi såklart mycket tillsammans.
7. Vad har du för mål med din hund? Att hela tiden ha en rolig vardag, träna för tävling i det som lockar och hela tiden sträva efter att utvecklas tillsammans.
8. Något du uppskattar hos din hund? Allt. Faktiskt. Intelligensen, den extrema och genomgående jaktlusten, oräddheten… Mentaliteten helt enkelt. Och att salukin är en så generellt sett sund ras, det gillar jag absolut.
9. Har du ett intresse för hundar? Jag är en hundnörd.
10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare? Att så många inte ger hundar den vård de behöver när de har problem, framförallt att så väldigt många bortförklarar muskelproblem m.m. med att "hunden är lat" eller liknande, istället för att ta hjälp från mer kunniga personer så att den kan få må bra.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Rottweiler
Jag ville ha en hund med mycket arbetslust plus att dom är väldigt vackra!
11 månader, fyller 1 år den 30 Juni 😃
Tilltalsnamnet är Ymer, kennelnamnet är Milstolpen´s Krusbär. Tilltals namnet när vi köpte honom var Rune men det har vi en i familjen som heter ^^
Jag kände mig som en slöfock som växte fast i soffan, rastlös som attans men inget att göra med energin. Kändes rätt att rikta den på en hund ^^
Oj, nu under sommaren blir det mycket bad då han är värmekänslig. Annars tränar vi mkt kontaktövningar, trick, allmänlydnad osv 🙂
Rallylydnad om han tycker det är skoj!
Han är fruktansvärt lättlärd (både på gott och på ont ;) ), smart, snäll! Han gör livet intressantare och ser till att jag kommer utanför huset! Lätt värt gråa hår i förtid 😉
Alltid gillat hundar men nu växer intresset mer å mer när man får se mer av "världen" än promenader med grannens hund.
De som vanvårdar! Även vanvård inom gråzoonen där dom matar ihjäl hundarna och inte tänker på hundarnas bästa helt enkelt!
Labrador av jakttyp och cairnterrier
Labbe – jag valde egentligen inte rasen utan Nikka som individ, hon är en omplacering. Jag hade absolut kunnat tänka mig en jaktlabbe i vilket fall men det var just Nikka som avgjorde.
Cairnterrier – när jag köpte min första cairn var det för att jag ville ha en liten, robust hund som jag kunde göra lite av varje med på hobbynivå. Den skulle ha lite jävlar anamma och det skulle vara stor chans att den var bra mentalt utan rädslor.
Att jag fortsatt med rasen efter en del velande är för att jag är helsåld på dem, de passar mig perfekt. Dessutom är Charlie en himla mysig hund, jag föll som en fura när jag träffade honom (även han är en omplacering).
Nikka är 5,5 år, Charlie lite drygt 2 år.
Nikka och Charlie, båda har behållit sina tilltalsnamn från tidigare ägare.
Helt ärligt – jag vet faktiskt inte. Jag har alltid gillat djur och ALLTID velat ha en hund så när jag hade möjligheten när jag flyttade hemifrån så blev det en hund. Med snart 25 års hundägande i bagaget så tänkte jag ju alldeles rätt.
Det var dock så otroligt mycket mer än jag kunde föreställa mig, det blev en livsstil helt enkelt.
NU har jag hund för jag kan inte tänka mig ett liv utan hundar, de ger så otroligt mycket på många plan.
Nikka hade jag egentligen planerat att köra agility och brukssök med men det har blivit jakt/apporteringsträning för hela slanten.
Charlie har inte bott här så länge så vi håller mest på att lära känna varandra samt träna kontakt och inkallning samt hur man uppför sig på tomten…
Annars så hänger mina hundar med på det mesta; vi brukar vara i stallet några gånger i veckan, det blir givetvis promenader och med mina tidigare hundar har jag bland annat kört agility, rallylydnad, spår/viltspår, brukssök med och hållit på med utställning.
Jag har faktiskt inga direkta mål mer än att de skall må bra, vara i god kondition och bli vettigt aktiverade.
Jag gillar att ta det lite efter hur jag mår och vad vi känner för, ur hundarnas synpunkt tror jag inte att det spelar någon roll på om vi siktar på SM eller har lägre mål – bara vi gör NÅGOT och har kul ihop.
Det är roligt att träna med och jobba med sin hund men jag kan lika gärna gå en aktiveringspromenad i skogen som att åka till BK och träna mer strukturerat eller gå på kurs.
Nikka; att hon är en så lätt och okomplicerad hund. Lättlärd, lätt att motivera/belöna och alltid villig att träna.
Charlie; han har som sagt inte bott här så länge men han är något vansinnigt söt och charmig. Det jag uppskattar just nu är att han är en typisk cairn med hela deras personlighet, att han på ett bra sätt påminner om min förra cairn utan att vara FÖR lik.
Med båda; att de är stabila mentalt, framåt och sociala och utan rädslor.
Japp, hundar och hästar är mina största intressen.
Tycker att det är roligt att man kan lära sig mer och utvecklas hela tiden!
Förutom att träna med mina hundar är jag intresserad av mentalitet och avel, har dock inga planer på att bli uppfödare i nuläget.
Just idag är det folk som låter sina hundar gå fram till vårt staket och mucka med våra hundar.
Att ägarna bara STÅR där medan deras hund pissar på staketet, sprätter och spänner upp sig fast jag har visslat ner våra hundar – vi har åtta stycken totalt - till andra ändan av trädgården och väntar på att idioterna skall gå.
”Ja, hehe, Fido vill så gärna hälsa” (jo, säkert!) alternativt ”Ja, hehe, Fido vill visst inte gå vidare”.
Edit; Datorstrul så texten blev helt konstig, försökte fixa till den.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
1. Vad är din hund för ras? Irish softcoated wheaten terrier.
2. Varför valde du just din ras? Sambons familj är uppfödare av rasen, och vår hund har vi alltid sagt "Om vi ska ha en hund så ska det vara han!", och så fick vi chansen för några månader sen! 😍 Jag vet inte om det hade blivit en annan ras om den inte ingick i familjen, men de är för goa!
3. Hur gammal är din hund? Tre år.
4. Vad heter din hund? Kennelnamn? Extra’s It’s My Time "Jaxon"
5. Varför skaffade du en hund? När vi blev tillfrågade om ifall vi ville ha honom så blev det "rätt tid". Nej men vi har känt honom sen han var valp, älskat honom från första stund, passat/lånat honom kortare perioder och haft honom som en favorit. Det var självklart att han fick flytta in!
6. Vad brukar ni göra för aktiviteter? _Promenera och hitta på lite saker på promenaderna så som att hoppa och balansera. Ibland är vi med på kurser på helgerna, men då jag jobbar varannan helg så brukar vi missa det tyvärr. En kul hundkurs som familjemedlemmar håller i. Vi gör inget avancerat, men så fort jag kan springa vill jag testa på agility för det tror jag att vi båda skulle gilla!!
_
Vi kan även ta en promenad och sen bara njuta av vädret och kolla på människor och hundar, bara sitta och slappa i gräset (bilden där han sitter är från ett sådant tillfälle idag)
7. Vad har du för mål med din hund? Inget mer än att vi ska ha kul egentligen :)
8. Något du uppskattar hos din hund? Att han hänger med på allt och är så lätt att ha o göra med! Och så gillar han han mysa :)
9. Har du ett intresse för hundar? Alltid älskat hundar, önskar jag kunde arbeta med dem på heltid.
10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare? (Alltså saker som dem gör, t.ex lämna hunden utanför affären ensam). Som du skrev, folk som lämnar hundar utanför butiken, eller i bilen. Eller de som skaffar en aktiv ras som sen är så underaktiverade att man tycker synd om hunden som bara skäller och skäller :( Har en sådan grannhund tyvärr. Vi har även de som bara släpper fram sina hundar utan att kolla att det är okej.
Storpudel
Ville ha en aktiv sällskapshund som inte fäller. Ville egentligen ha en Pudel av mindre modell, men träffade ett gäng storpudlar och sedan var jag fast.
Tre år
Domestic Dark Dylan heter han i stamtavlan, Asko till vardags
Har alltid velat ha en hund, men vi är flera allergiker i familjen. När jag var 13 skaffade vi tillslut en hund, Hugo (blandras) som idag bor delvis hos mig och delvis hos mina föräldrar. Han är en hemskt trevlig sällskapshund men mitt hundintresse växte enormt genom åren, så jag ville ha en till hund som jag kunna jobba mer med och så kom Asko.
Vi går långa skogspromenader, cyklar, åker skidor på vintern, badar på sommaren. Och så tränar vi diverse olika hundsporter, främst rallylydnad och bruks (spår) men också lydnad och lite annat.
Vilken svår fråga, han är min sambo och bästa vän. Men tänker man hundsport så vill jag ta RLNDM bli uppflyttad till högre klass spår.
Att han är så genomsnäll och alltid så fruktansvärt glad. Och att han alltid är taggad på aktiviteter, oavsett vad vi gör för någonting.
Ja, ett enormt intresse! När jag inte tränar hund själv håller jag kurser (valp och vardagslydnad främst), är på olika hundträffar eller tävlar. Mitt liv kretsar runt hundar.
10. Vad är det värsta du vet om andra hundägare? (Alltså saker som dem gör, t.ex lämna hunden utanför affären ensam)
Tycker det är hemskt irriterande med folk som tror att de vet allt om hundar, även de som tycker sig tro att det bara finns ett rätt sätt att göra/träna/agera på.
1, bullhund, ( pitbull) 2, den är en bra familjehund, jättefiiiin! Lugna i tempramentet. 3 , uppvuxen med pitbulls, renrasig schäfer, så alltid tyckt om och har jobbat med hundar. ( fortfarande på fritiden, ibland) 4, 3 år, tagit över min brors hund. 5, am staff kennel expand 6, Bollekar, promenader i olika vägar tar vi, golfrundor. 7, vårat mål är att han får bra hälsa och lever med oss så länge det går. 8, genomsnäll, utan koppel har den i handen hela tiden. Han bryr sig inte om andra hundar leker människor. Han gillar och bli klappad ( kelig som tusan) av vissa människor det beror på vilka det är hur personen är känd eller okänd. Det känns tryggt , för det känns liksom som han läser av personen. / människor överlag, 9, jobbat med hundar. 10, jag gillar inte ägare som daltar för mkt med sina hundar, vissa som använder dom som verktyg till kamphundar, folk som inte kan ta hand om sina husdjur som leder till vanvård. Ha rätt hundras till rätt ägare/ familj. När man köper hund var ordenlig med den eventuella säljaren, kolla upp köp inte hunden för den är söt! Låt hunden välja ägaren och personkemin stämmer.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
1. Chihuahua/mops
2. Jag föll för honom när jag såg bilden som hans förra ägare skickade, kommer ihåg när min syster visade mig den och jag kunde inte göra något annat än att le.
3. 2 år
4. Sheldon
5. Hade velat ha en hund sen jag var 6
6. Promenera, parkour, ibland agility, trickträning
7. Har honom bara som sällskap
8. Att han sover tills jag går upp
9. Ja
10. Folk som skaffar en ras de inte klarar av
Isländsk fårhund
Jag vet inte riktigt. Jag har ju alltid varit försjust i spetsar. Men jag tror att jag tycket att dom inte var för små eller för stor
Han är snart 5 månader.
Diljas Frami Arison. Som tilltalsnamn använder vi bara Frami.
Ehhh…Det här känns väldigt dumt men jag har igen aning Jag ville väl ha en vän. Som ville hänga med på allt och som alltid finns där.
Just nu är lek,lek,sök,lek och lydnads träning. I framtiden när han har växt på sig så ska vi träna agility och freestyle om det passar.
Mitt mål med Frami är att tävla i agility och ha en vän som vilj följa med på allt.
Det jag uppskattar hos min hund är att han gör mig glad och att han inte ger upp te.x om han vill kom åt en leksak som ligger på ett bord så ger han inte upp innan han har fått tag på den.
Jag har alltid haft ett stort intresse för hundar. Så ja.
Att vissa dra för snabba slutsatser och att dom inte har koll på sin hund.
// Emma
#31, Han är så ruskigt söt <3 !
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#32 , Tack hälsar Frami.
// Emma