Utställning frågor
Hej ska ställa ut för andra gången. Och senaste var för 2 år sedan behöver alla tips jag kan få! Är nybörjare och har så snällt fått låna en aussie att få ställa med. Behöver tips med allt från pälsvård in i ringen till kläder! Något du ska tänka på med aussie? Ska såklart sträckkolla utställningsaussies och utställningsbilder o klipp nu o läsa allt men känner jag behöver er hjälp! Och ni får gärna skicka länka osv :)
Ska också ställa aussie, min första utställning, nervöst…… Dock i veteran klass men följer tråden då jag behöver alla tips man kan få!!! Vad tror ni min tjej kan få???
Bilden också!!!
Överväger att ställa ut min Russkiy Toy, black and tan och matte har mestadels svarta kläder så vad ska man ha på sig :O
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Ärligt talat, detta med klädsel.. Ta inte allt fokus från hunden, förutom det så kan ni ha vad ni vill. Har haft den här diskussionen med flera domare och en av dem berättade om en dag när hon dömde en liten ras och hon kom bara ihåg en av utställarna och enbart hennes röda skor. Domaren skiter fullständigt i er, helt seriöst! De är där för hunden så kommer ni in direkt från skogen så lovar jag att domaren inte kommer märka någon skillnad mot ifall ni tillbringat sju timmar framför spegeln.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#5 därför känns det bra att få hjälp med kläder. Är en röd trefärgad aussie. Blir det en "helhet" om man har på sig vita schorts o en blus eller linne o man är helvit eller vit där nere o mågon färg där uppe. För man vill ju visa hunden o inte att det ska bli spm med skorna :P
Oj råkade skicka Tack så mycket :) man ser alla så finklädda på utställning också fast det kanske är att man ska smälta in o få helhet?
Jag ser ut att vara hel och ren på utställning - thats it 😃
Är absolut ingen människa som klär upp mig inför utställning, utan jeans och en snygg tröja duger gott.
När det kommer till pälsvård är det inget du riktigt behöver göra., men det är ju rätt kul att snygga till hunden.
Tassarna till exempel, Aussies får sådär fina tofsar mellan tårna. Borsta upp de så gott de går. Ta en sån där trim-sax som är taggad och inte klipper all päls, och trimma ner tofsarna mellan tårna. Borsta ner dem igen, ta-dah! Fina tydliga tår. Jag rundade även av pälsen runt tassarna med en liten nagelsax. Då fick hon stå medan jag klippte för att få en så jämn och fin kant som möjligt.
Jag trimmade även bort lite av hennes trassliga öronhår, samt jämnade ut svansen med nagelsax. Men mest för att det var så kul :P
Säger som #9, man gör väl inte så mycket med aussies förutom tassarna, ibland fanorna och byxorna (typ räta till fanorna och runda byxorna typ? ).. Men jag är inte haj alls på utställning, min är ju ändå "för ful" 😂 (ska dock ställa ut henne ngn gång och se hur "illa" det är 😎)
Jag fixar dock tasshåret för jag tycker det är så sjukt ful och ser ovårdat ut med tåhåret som sticker ut. Så "drar" upp det mellan tårna och effilerar bort det så det blir en snygg kant :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Det där med kläder på utställning är ju spännande. Jag förstår inte vad en del människor pysslar med. Vid vilket annat tillfälle skulle man ha på sig en illasittande dräkt i en gräslig färg och fula omoderna skor?
#10 och #9 tack så mycket :) längtar verkligen kommer bli så roligt det här :)
#12 Det är bra, håll kvar den känslan! Kan vara väldigt lätt att glömma bort hur kul det ska vara när man väl står där.
Speciellt när man är som jag, som verkligen inte tycker om utsällningsavel ALLS, men tycker det här med utställningar i sig är rätt skoj. Känner mig alltid lite extra uttittad när jag står där med min lilla tös :P
#12 ja ska verkligen bli spännande. Något man ska tänka speciellt i ringen? Ja som du kanske har märkt har mina hundar förutom dvärgen (som jag ej får ställa) inte någon talang i ringen höhö xP så är verkligen kul och så snällt att jag får låna hunden :)
Ja och hur är det med godis och till vilken grad får man använda det. Förstår att man själv får ha med det in till ringen men hur mycket får man använda det?
Jag har tryckt in korv i munnen på min som var osäker, var inga problem. Ser hellre att göra deet till en positiv upplevelse för hunden
#14 Tänk på att hålla koll vart ringen slutar, haha! Jag höll på att springa rätt ut i publiken för att jag var så fokuserad på Tinja.
Och man får proppa i hunden hur mycket godis som helst, du får dock inte tappa något. Eller tja, du blir väl inte utkastad, men det kan vara jobbigt för de andra hundarna.
Haha och håll koll på om du "åker ut"… Mvh en som var så fokuserad på hunden att hon stod kvar i ringen liiiite för länge #höjdenavpinsamhet
Tycker vissa ser lite väl kontorsklädda ut men smaksak ;) När jag ställde då hade jag på mig smalare jeans svart kavaj o randig svart vit blus. Jag ville inte ha färg på mig det är inte jag som blir dömd o ville inte störa med gladare färg fokuset skulle bli på hunden :) Tips var lagom finklädd sköna skor som du kan springa i :) Är det en inofficiell utställning du ska på?
Tänk på att inte ställa dig i vägen så att du skymmer hunden för domaren, lätt att man blir så fokuserad att man glömmer den biten :-). Snyggast är om hunden ställer upp sig på ett bra sätt av sig själv, en del handlers håller på och justerar tassar och annat i oändlighet när det faktiskt är bäst om hunden ställer upp sig i en naturlig balans. (Det är klart att vill man absolut dölja eller framhäva någon speciell exteriör detalj så kanske det lönar sig men som amatör blir det oftast bara stelt och onaturligt för hunden.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack så mycket. Idag var vår första träning ihop. Stackars hund! Nä men gick framåt i slutet och fick massa med hjälp så hoppas jag kan träffa honom snart igen och träna mer för det behöver vi. Såklart var hunden jätteduktig! Han är helt underbart snäll. Tack för all hjälp. Nu ska vi träna på att stå stilla och få honom förstå det. (inte lätt att när man är en lydnadsvovve att stå fint) och att bonda lite
Ang kläder är det mycket smaksak, jag vill passa in samtidigt som jag vill stå ut ur mängden. Väljer noga klädsel beroende på hur utställningen ser ut. (Lite alternativ nedan, bilder på mig och mina hundar) Träning är det bästa att gå på ringträning, där kan man förklara och visa. Få hjälp att visa sin egna hund på bästa sätt, och ibland prova andras.
#22 ja fick också förklaringen att utställningen är ju också helhet och ekipage :D ska ju se snyggt ut :) Fick hjälp idag som en "privatlektion" sjuuuukt tacksam :D var askul. Hjälpte mig med trimning hur jag skulle springa och allt. Tusen saker i huvudet som ska skrivas ned :) Nu tar vi utställningen nästa helg som ett första steg o förhoppningsvis blir det flera :D Tack alla för hjälpen :D
Tack för all hjälp. Visst vi yrade runt lite men en bakom hjälpte oss tack gode gud. Vi fick VG och är så stolt över mig själv o hunden! Ska tänka på mer gung i steget (benen var stela som pinnar) och han ska få mer "muskler"/ "Fett" till nästa gång. Men han är bara 2 och ett halvt så tror efter lite vana och tur så kommer det gå ännu bättre :D :D Är så glad och stolt! och hoppas att snart att kunna få vara i ringen igen
Lite kul dock en annan domare tyckte han var mer rastypisk än någon annan domare och hon dömde väl mer brukligt så knasigt det kan vara mellan bedömningarna XD
Tack än en gång alla :D
Diskret bakrund, dina kläder menar jag! Du kan gå "ringträning" med din hund för att träna utställning! Hunden ska vara ren och kanske måste badas innan utställning,men i bland kan pälsen bli mjuk av badning, och pälsen ska ge ett strävt intryck, men pälsen får absolut inte vara smutsig, ang förarbete ang päls fråga din uppfödare som känner din ras hur den ska se ut!
Läste inte det sista du skrev, men det gick ju o.k ändå, så det är bara träna ringträning med din hund!
#25 tack så mycket ska fortsätta att träna med min vän. Dock så är det inte min hund utan en väns så är lite svårt att kontakta uppfödare tyvärr, har frågat en bekant om råd, så ska försöka träna med henne så mycket som jag kan i sommar :D . (tyvärr har vi intäkt ringträningar o sånt här:( ) Såg bilder på hur han stod och har lite att pilla på. Men är ändå nöjd över att han stod med tanke på vi har bara tränat i två veckor. Men nya tag o mer träning och tack för tipsen :)
Om du inte redan gjort det så be någon filma er! Helst på själva utställningen förstås men annars så när ni tränar hemma. Man lär sig en hel del på att se sig själv på film, ofta har man diverse saker för sig som man inte hade en aning om :-D !
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#28 Mamma fotade och filmade dock hade jag önskat att hon hade filmat mer. Ja det är då man förstod vissa saker i kritiken o tänkte oj då hehe.