Kloklippning
Hur ser man hur mycket man kan klippa av klon, när klon är svart? Är rädd att klippa för mycket men är också rädd att klorna ska bli för långa när jag klipper så lite. Förstår ni mitt dilemma? 😂
Jag tycker det är så mycket enklare att klippa klorna på mina katter då de är genomskinliga :P
jag klipper av tippen sen klipper jag runt klon så jag hinner se när pulpan kommer :) nöter runt liksom
Jag klipper lite åt gången, då syns det när man börjar närma sig pulpan.. på min hund går det från att vara helt svart till att bli lite porösare och vitt, då slutar jag klippa.
Jag klipper skiva efter skiva, då ser jag lite när man närmar sig pulpan. Tycker det är enklare att se den på svarta klor än ljusa. Jag slipar även sist för att inte få så vassa klokanter det gör ont när hundarna är glada och hälar än välkommen hem. Jag har ingen speciell fil utan har kört med fotfil och vanlig nagelfil i metall.
Jag är inte så självsäker när jag klipper så tycker det är enklare att ta lite i taget för sen även avsluta det hela med fil, hundarna ligger fint på rygg medans matte klipper. Belöningen är en liten godis när allt är klart samt lite mys
Klipper skivor tills jag kommer nära pulpan , sen tar jag små flisor runt om så att kanten rundas av. Tycker denna bilden visar rätt bra javascript:nicTemp();
Inte svar på frågan, men jag läste nyligen en sak jag inte tänkt på. De flesta, jag också, klipper så att de sätter skänklarna på tången på var sida om klon, håller tången antingen underfrån tassen eller från ovanifrån liksom. Det är ju som ett sprund på undersidan av klon och gör man så kläms klon ihop lite och det blir svårare att klippa. Istället ska man klippa från sidan så skänklarna kommer under och över klon. Tyckte det lät vettigt.
Klipper tills det kommer lite vitt mitt i klon. Då börjar man närma sig pulpan.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Tack så mycket för alla svar! :)
Sedan jag började "frisera" klorna mer upplever jag att hundarna fått bättre klor, och den med svarta klor är enklare att klippa på. Jag klipper runt pulpan på ovansidan och runt om, inte bara rakt av. Svårt att förklara :P Lite som det står här och som det visas i youtube filmen gör jag: http://susangarrettdogagility.com/2013/08/cutting-your-dogs-nails-how-important-is-it-really/