Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1200 ggr
densomundrar
0

Fästingpincette

Får en fästingpincette tag även på dom väldigt små och "nya" fästingarna? Min hund är ett riktigt fästingbo men fästingarna måste sitta så länge innan dom blir så pass stora att jag kan ta dom med fingrarna :-(

Zyloon
1

Jag upplever det som att det är mycket lättare. Man för ju bara in kroppen mellan pincetten och snurrar den lite och drar bort. Jag själv vågar inte ta med bara fingrarna. Men jag tycker dom funkar jättebra 😃

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Lia
0

Man ska aldrig ta med fingrarna! Då riskerar man att trycka in det som finns i fästingen så hunden (eller människan) blir sjuk. Det finns små pincetter, bland annat på apoteket, som ser ut som en liten kofot - en större och en mindre. De är bra mot de mista också.

Fridaaaa
1

Jag har tic2 från apoteket, lyckats ta riktigt riktigt små med den :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nataliess
0

Fästinglasso tix rekommenderar jag starkt! Funkar på både katter och hundar. Man bara tar runt, vrider och sen borta!

Em_
0

Tycker det är hopplöst att få tag i en liten fästing med pincett, och skulle jag lyckas drar jag sönder den.  Mycket lättare att ta med pekfinger och tumnagel, bättre fingertoppskänsla - bokstavligen :P 

Funderar på att prova den senaste plockaren som ser ut som en kofot.

Hanna
0

Jag har köpt den som ser ut som en kofot. Kostade typ 70 kr och då fick man med två olika storlekar. Inte testat den på vovven än, men har testat att plocka fästingar på katt tidigare och tyckte att det var en helt suverän pryl!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lizelda
1

Jag använder aldrig pincett, alldeles för tidsödande. Har man en hund så funkar det kanske men inte med så många som jag har. Dessutom tycker jag att alla sorter jag testat har varit fullkomligt värdelösa, fingrar och naglar funkar prima även på de minsta!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Shirokaze
0

Jag har själv nyligen köpt den som ser ut som en kofot som kommer med två olika storlekar per paket, den har inte anlänt ännu (köpte online) men jag valde den just för att jag läste i andra trådar att det var den varianten som folk generellt röstade fram som den överlägset bästa.
Finns ju den där lassovarianten och några till men personligen har jag ingen erfarenhet av någon fästingplockare ännu (bara använt det där fästinghalsbandet förr och aldrig fått fästingar på hunden/människor) så vi får se hur det går.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

hemul
0

Tycker lassomodellen verkar bra. Köpte en sån på apoteket. Nu har jag inte haft tillfälle att prova den i skarpt läge än, så jag kan inte säga säkert, men själv konstuktionen med en snara av tunn fiskelina måste ju göra det mycket lättare att komma åt de små.

Itchy
0

jag har kofotsvarienten, och den är så smidig & bra,bara att "trä på´" fästingäcklet5 och snurra+dra lite så är kräket borta :) inge mer brottningsmatch med pincett

You can't spell Bitchy without Itchy

densomundrar
0

Kul att ni gillade kofotsvarianten, köpte den igår. Stod och valde mellan ett paket med två olika storlekar i samt en genomskinlig och då jag tyckte att jag inte ville lägga några större pengar på detta innan att ha testa köpte jag den genomskinliga för den var billigare. Kom hem och skulle testa, fästingen var helt enkelt alldeles för liten och vred på sig och slank bara igenom när jag skulle dra, trotts att jag sköt in den så långt jag bara kunde. Problemet jag har är ju att fästingarna aldrig växer till sig så jag får inte tag på dom, dom är precis lika små som när dom sätter sig, i flera dagar, och så länge vill jag inte att han ska gå med dom :-( Får se mig om efter annat alternativ helt enkelt.

Lizelda
0

Testa lasson, den borde funka bättre på små

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
0

Tror det också. Vi testade pennan på små knappnålar instuckna i en kudde. Inte såna med plasthuvud utan såna där helt i metall med bara ett pyttelitet huvud, brukar sitta i herrskjortor ibland när man köper dem för att hålla krage och grejer på plats. Lasson tog dem lätt.